Gå til innhold

Laaaangt innlegg om minsituasjon. Håper noen kan svare

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Ser vi er flere som sliter med å bli gravid. Jeg lurer på om det er noen som har vært gjennom noe av det samme som meg. For 14 måneder siden var jeg 10 uker gravid og fikk plutselig vedlig sterke smerter og blødninger. (Jeg hadde egentlig fått beskjed om at jeg spontanaborterte i uke 8, så dette var jeg ikke forberedt på, men det er en helt annen og laaaaang historie om feilbehandling og en fastlege som glemte sjekke blodprøvene mine.)

Samboer fikk meg på sykehuset og det ble konstatert graviditet utenfor livmoren og jeg ble hasteoperert pga indre blødninger og stort blodtap. Etter dette var jeg dårlig ca to måneder pga det store blodtapet og at kroppen rett og slett var sliten etter to måneder med smerter og blødninger før graviditeten utenfor livmoren ble oppdaget.

Nå har vi prøvd å bli gravide helt siden denne episoden, men det skjer jo aldri. Jeg har også så sterke menstruasjonssmerter at det svimler for meg uten sterke smertestillende (smertene verer bare to dager men likevel ikke noe gøy), mellom menstruasjonene har jeg sterke smerter som jeg tror henger sammen med eggløsning. De kommer ihvertfall rundt eggløsningstider dersom clearblue fertilitetsmonitoren stemmer.

Det jeg vil med dette er at jeg føler det er ett eller annet som ikke stemmer etter operasjonen. De skulle gjerne egglederen min på venstre side, men klarte lappe den sammen igjen. Nå er jeg redd for at jeg må gjennom en ny operasjon og fjerne den sånn nå i ettertid. Er det noen som har måttet gjort dette?

Jeg har bestillt time hos privat gynekolog rett over nyttår, siden fastlegen min ikke virker spesielt interessert i å undersøke meg skikkelig eller henvise meg videre. Hun sier bare at det mest sannsynlig er små cyster som sprekker og at det er derfor jeg har vondt, men er ikke det et mulig hinder for å bli gravid? Og er det ikke rett og rimelig at jeg blir undersøkt når jeg ikke hadde noen smerter i forbindelse med menstruasjon før operasjonen og i tillegg har det gått over ett år siden, så trodde man liksom skulle få hjelp uten å føle seg dum som spør.....

Noen som synes det er for tidlig for meg å spørr om hjelp og undersøkelse evt utredning dersom ikke alt er slik det skal? Synes legene ofte kan få en til å føle seg veldig mye mindre verdt enn det man er...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei kjære deg! Eg har ikkje den erfaring adu har. Eg har kun hatt ei utskraping etter ma nesten 10 veke ri somamr. Men eg og er veldig uroleg for om noko er galt sia eg ikkje blir gravid. Vil berre sei at eg syns det er veldig riktig av deg å kreva undersøkelse no!!! Ja ein føler seg ikkje alltid så høg i hatten hos legane. Det er leit. MEd det du har opplevd syns eg absolutt du bør få ordna dete via fastlegen, men om fastelgen ikkje vil gjera jobben sin, så gå privat!! MAsse masse lykke til!!!

Skrevet

Hei.

Så trist med svangerskap utenfor livmor.Har akkurat hatt det selv men det ordnet seg naturlig.

For noen år siden så aborterte jeg.Blødde masse.Det som skjedde meg etter dette var at jeg utviklet rett og slett endometriose.Sikkert pga av at jeg blødde så mye.Det lå jo latent der antagelig men ble nok verre med kraftigere blødninger...

Etter aborten hadde jeg noen runder med kraftig blødninger og smerter rundt menstider og vi ble ikke gravide igjen.

Jeg var på utredning hos gynekolog som etterhvert fant blodcyste på eggstokk .Det ble lapraskopi som viste endo og sammenvoksninger.

Endometriose kan ikke sees på ul, bare hvis det er cyste på eggstokk eller veldig mye av det..

Uansett ..Det jeg skal frem til er at dine smerter og når i syklus de er høres veldig ut som endometriose.

Du burde fått en lapraskopi så de får tittet skikkelig.

Så de får sett om alt er iorden.Vi ble gravide på naturligvis etter lap:)

Her er ihvertfall symptomliste:

Symptomer ved endometriose

◦Smerter før og under menstruasjonen (noen få har smerter gjennom hele syklusen)

◦Smerter ved eggløsning

◦Smerter ved samleie

◦Infertilitet

◦Smerter ved avføring og/eller vannlating

◦Forstoppelse og/eller diarè

◦Tretthet, utmattelse, lavt energinivå

◦Kvalme

◦Kraftig og/eller uregelmessige blødninger

◦Smerter i korsryggen

◦Lav feber

Dette er noen av symptomene ved endometriose. Man behøver ikke å ha alle symptomene. Noen har andre symptomer i tillegg til de som står her. Dersom du har noen av disse symptomene behøver du nødvendigvis ikke å ha endometriose. Noen kvinner har ingen symptomer selv om de har endometriose.

Håper du finner ut av hva som er galt.Masse lykke til :)Du må gjerne oppdatere senere.

Beklager at innlegget bel superlangt!!

.

Skrevet

Vi ble ikke gravide før 18 mnd etter spontanaborten.4 mnd etter lapraskopi.

Skrevet

Hei lillexena

Det høres virkelig ut som om du ikke blir tatt alvorlig av legen din! Jeg hadde en sånn lege en gang, men byttet til jeg fant en jeg var fornøyd med! Det er det beste jeg har gjort for helsa mi noen gang! ;)

Jeg har forresten god erfaring med akupunktur for smerter og uregelmessige/kraftige blødninger, men igjen - er man ikke fornøyd - Bytt! :)

Masse lykke til!

• 3 måneder senere...
Skrevet

Nå har jeg skikkelig dårlig samvittighet for at jeg ikke har svart dere og det er snart fire måneder siden dere svarte meg. Beklager veldig mye!

Her har det skjedd veldig mye de siste månedene. På julaften ble jeg skikkelig dårlig med sterke smerter i magen så da ble det en tur på legevakten og så sykehuset etterpå. Før vi dro så tok jeg en graviditetstest som lyste positiv mot meg. Den var sterk og ikke til å misforstå. På legevakten sa de at jeg ikke var gravid, men at de ville sende meg til sykehuset på ultralyd fordi de så at jeg hadde sterke smerter. På sykehuset tok de ultralyd lenge og vel, og kunne fortelle at jeg hadde væskeansamling bak livmoren som gjorde at jeg hadde så vondt. Dette kom til å gå over av seg selv, men de anbefalte meg å ta kontakt med fastlegen etter jul for å få henvisning til ny ultralyd (jeg var på et sykehus i en annen kant av landet enn der jeg hører til). De kunne også fortelle at jeg definitivt ikke var gravid, og at jeg ville få mensen om ca 5-7 dager.

Jeg orket ikke krangle og diskutere med de siden jeg hadde fått vite hvorfor jeg hadde vondt, og tydeligvis ikke kom noen vei der. Så etter jul ringte jeg fastlegen min (har byttet siden sist) og sa at jeg var gravid. Fikk komme til to dager etterpå pga forhistorien, og legen min ringte sykehuset så jeg fikk ultralyd samme dag. Der fikk vi se en bitteliten baby med bankende hjerte.

Gynekologen som har fulgt meg opp nå i graviditeten skjønner ikke hvorfor hverken legevakten eller sykehuset jeg var på i jula trodde på meg, og de burde visst ha sett at jeg var gravid på ultralyden julaften. Jeg aner ikke hvorfor jeg alltid blir oversett eller noe sånt, men nå har jeg ihvertfall fått en fastlege som tar meg på alvor og god oppfølging på mitt eget sykehus.

Håper graviditeten går bra denne gangen. På onsdag er det ny ultralyd, og da håper jeg vi får vite alt alt fortsatt er bra.

Fastlegen min sa også at etter graviditeten så var det veldig viktig at vi fikk sjekket om alt var som det skal være siden jeg har hatt så store smerter, så det er veldig trygt å vite at jeg blir tatt på alvor i fremtiden dersom det skulle være noe.

Beklager igjen at det tok så lang tid før jeg svarte, og tusen takk for deres svar. Synd at noen skal slite mer enn andre med å få en etterlengtet baby. Jeg føler meg veldig heldig, og ser i ettertid at sammenlignet med mange andre så gikk det relativt fort for meg å bli gravid likevel selv om det føltes lenge.

Skrevet

Gratulerer så masse med den etterlengta graviditeten. krysser fingrene for at alt går kjempe fint denne gang :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...