Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer igrunn på om det er flere som har det som meg?

Gutten min er så veldig rastløs for tiden! Han kan aldri ligge på matta si, i vugge eller noe uten å bli underholdt, og selv da varer moroa bare i 5 minutter. Han skal helst bæres, hele dagen. Sover lite på dagen (totalt 1,5 timer ca..) og våkner ofte på natten (hver 1,5 - 2,5 time..).

Han fullammes og spiser som vanlig. Virker som han får masse melk for han gulper og spyr masse frem til neste måltid og er fornøyd etter han har spist. Legger godt på seg (er nå 4,5 mnd gammel og veier 8 kg).

Det er jo absolutt ikke noe stort provblem dette her, så skal ikke klage, men kunne vært interessant å høre om andre han like erfaringer med barn i denne alderen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisan

Dette lurer jeg også på?

Gutten din høres akkurat som jenta mi som er 5mnd i dag. Bare hun sover litt mer på dagen.

Veldig urolig på kveld/natt våkner ofte,gulper mye,og vanvittig selskapsyk..

Hun som var så flink til å sove.

Som Helsesøster sa i dag; Man vil at babyene skal sovne tidlig,sove lenge, ha laange dupper på dagen osv, da kunne man heller skaffe seg en gjellamons... haha, sant nok. Det er vist sånn med baby:))

Skrevet

Ja, man har mange ønsker for babyene sine! Hehe. Men merker jeg blir veldig opphengt i det med søvn når vi sover dårlig.. Teller timer osv.. Menmen, det er sånn det er med baby, ja!

Har du begynt med fast føde enda? Lurer litt på om han ikke er fornøyd med bare mm. Altså, han får jo nok, men kanskje han vil ha noe annet.? Kan jo tenke meg jeg hadde vært passe gretten om alt jeg fikk var lunka melk når jeg var sulten.. :P

Skrevet

Hei kjenner meg igjen i alt unntatt at jenta mi ikke våkner ofte på natta, men har et lite tips som helsesøstra sa til meg og det er at kanskje er han urolig fordi han får for mye mat? Hvis han gulper mye kan det tyde på for mye mat og hvis han legger godt på seg er det ingen fare med å prøve å tenke litt på dette, det hun anbefalte meg var å gi mat når hun ville ha, men kanskje ikke la henne ligge så lenge på puppen f.eks, og også prøve å sjekke om det er noe annet hun sutrer for, og ikke gi puppen så raskt, (kanskje er hun trøtt, bleia, vil ha litt trøst/kroppskontakt osv) hun sa at får hun mye mat kan det gjøre at hun blir urolig fordi tarmen må jobbe hele tiden, at dette kan føre til magevondt og derav ønsket om å bli bært mye og ikke vil ligge alene osv. Du skal jo selvfølgelig ikke gi mindre mat om du tror han er sulten, men er ingen fare med å prøve litt ut når de legger såpass godt på seg, jenta mi har også lagt veldig godt på seg og gulper ofte, har prøvd noen dager nå å ikke la henne suge på puppen så lenge og det har hjulpet veldig på gulping + at hun faktisk virker litt roligere og mer fornøyd, vet ikke om det er innbildning! hehe. :) men blir spennende å se videre :)

Skrevet

Det kan kanskje være at alt gulpingen har gjort han litt sår i spiserøret? Dette kan skje i perioder der de små gulper mye,og de bruker melken som "smertestillende" ved at de vil ha mer mat. De vil også være uroligepå natten, og våkne pga. halsbrann.

Du kan prøve å legge noen bøker under de to øverste føtterne på sengen, slik at han ligger litt i oppoverbakke. Da kommer det ikke gulp opp i spiserøret og trenger derfor ikke mat for å få vekk ubehaget/halsbrann. La vognen også stå slik at hodeenden er litt oppbøyd.

Det er også viktig at barn som gulper en del sitter oppreist ca. 20 -30 minutter etter mating slik at maten går ned, og ikke opp.

Du kan prøve dette noen dager for å se om det er gulpen som er årsaken til barnets urolighet ved gulp og sårt spiserør. Det skal da bedre seg etter noen dager med disse tiltakene.

Skrevet

Tusen takk for gode råd! :) Nå har jeg prøvd ut både å mate litt skjeldnere (hver 3 time) og stoppe før han er stappmett og det fungerer bedre! Hn sover bedre på dagen (ca 3 timer totalt) og det var lurt å legge ham på dagen et par timer etter han har spist, så sov han ca 1 time.. Før matet jeg alltid rett før jeg la ham, og da våknet han fort igjen (sikkert mye luft).

Har også lagt bøker under hodeenden. Synes han gulper mye enda, men han er kanskje bare et gulpebarn :P

Så er det prosjekt "sove-i-egen-seng-hele-natta" som starter nå! Vanskelig å være tålmodig i 3-4 tida merker jeg. Han hvner så fort i min seng da.. Men i natt skal jeg holde ut! hehe, Takk igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...