Petrine +spire=❤ Skrevet 14. desember 2011 #1 Skrevet 14. desember 2011 Hva har dere gjort og hvorfor? Lillegutt er straks 4 mnd og jeg er så smått begynt å tenke på dette. Noen som har noe erfaringer med hva som er best? Med de andre begynte jeg med grøt, noe som førte til at de ble fort grøtlei. Lurte derfor på å stare med "middag" denne gang. Med middag mener jeg grønnsaker.
abella Skrevet 14. desember 2011 #2 Skrevet 14. desember 2011 Med storebror begynte jeg med frukt (avocado og banan), deretter grønnsaker, så kjøtt og fisk og til slutt grøt. Grøt er vel noe av det som er tyngst for fordøyelsen og ikke så utbredt å begynne med i andre deler av verden. Avocado er kjempefin barnemat, veldig næringsrik, lett å like (smaken skal likne morsmelk) og mettende.
Babyønske �� Skrevet 14. desember 2011 #3 Skrevet 14. desember 2011 Denne gang begynte jeg med frukt og grønnsaker siden det er mer lettfordøyelig enn grøt. Med eldstemann begynte jeg med grøt og han ble veldig plaget med magen. Ikke at det har gått så mye bedre denne gang, men det er mest trolig fordi hun reagerer på gluten.
zassy☆ Skrevet 14. desember 2011 #4 Skrevet 14. desember 2011 Snakket med helsesøster i dag faktisk og hun sa jeg så smått kunne begynne med grøt eller f.eks litt kokt potet etterhvert hvis jeg ville. Min er også 4 mnd Har ingen erfaring på dette jeg, men hun sa iallefall at det kunne vært lurt å starte med en og en ting for å se om hun reagerte på det.
Petrine +spire=❤ Skrevet 14. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 14. desember 2011 Takker for svar Tror vi går for middag jeg. Lettere å variere det etter som de vokser. Da blir det en sort om gangen. Da blir det middag først så ikke lillemann venner seg til for mye fruktsukker. Da vil han kanskje ikke ha annet hehehe
kirsty*2barnsmamma Skrevet 14. desember 2011 #6 Skrevet 14. desember 2011 av samme grunn som abella så begynte vi med mos av halv avokado og halv banan. siden jeg ikke ammer blandet jeg i mme, og så fikk hun drikke resten etterpå. jeg skal gjøre det samme denne gangen med lillegutt når den tid kommer. om du er redd for formye fruktsukker kan du jo gi bare avokado mec mm eller mme. avokado er jo en supermat som inneholder nesten alt et menneske trenger, inkl. jern. etterhvert innføtrte jeg grønnsaksmoser, så fisk, kjøtt og egg. grøt var det siste jeg innførte, og da var det hirsegrøt fra helsekosten med mme og noen ganger hjemmelaget eplemos. hirse er jo lettere å fordøye og sunnere enn de søte butikkgrøtene, pluss rikt på jern.
1frafør_1påvei Skrevet 15. desember 2011 #7 Skrevet 15. desember 2011 Vi begynte med grøt ikke noen spesiell grunn til det egentlig og alt gikk helt fint var nylig på helsestasjonen og snakket om middagsmåltidet, og da sa hs at vi ikke måtte bli fortvilet om det først så ut til at han ikke likte det. Grøten er nok litt "søtere" på smak enn for eks potet. Hun mente at mange barn måtte bruke en stund før de ble vant til alle de nye smakene kan være greit å ha i bakhodet når du begynner med fast føde. Ikke fortvil om det ikke faller i smak med en gang Lykke til
kirsty*2barnsmamma Skrevet 25. desember 2011 #8 Skrevet 25. desember 2011 Det med smaken er ikke noe problem, du bare blander i morsmelk eller morsmelk erstatning. Da får også babyen en smak som den kjenner igjen
Petrine +spire=❤ Skrevet 26. desember 2011 Forfatter #9 Skrevet 26. desember 2011 Vi begynte med middag Og han elsker det )
MiraculixGRAVID Skrevet 26. desember 2011 #10 Skrevet 26. desember 2011 Vi begynte med grøt og forskjellige fruktmos. Middagen tok det litt tid med her, kanskje pga det dere andre nevner, at han ble vant med litt søtere smaker først. Uansett, etter flere middagsrunder hvor det så ut som han mente at mor serverte han gjørme ( :-) ) ,så har det snudd og nå så faller det veldig i smak. Vi prøvde også å blande inn mm, men det var absolutt ikke ok for denne karen iallefall. Her måtte vi bare ikke gi oss å fortsette å presentere middagen til samme tid (og samme smak) over flere dager i strekk, og plutselig så løsnet det helt og han spiser med god apetitt :-)
MiraculixGRAVID Skrevet 26. desember 2011 #11 Skrevet 26. desember 2011 Han begynte foresten med fast føde ved ca 6 mnd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå