Gå til innhold

Et steg frem, og 2 tilbake.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare få ut litt frustrasjon her.. Vet snart ikke hva jeg skal gjøre lengre, føler at vi sliter så med spising og mat..

Han har alltid vært småspist, med perioder der han ikke spiser noenting. De siste månedene har han spist lite eller ingen middag. Han hyler og skriker ved middagsbordet, go tilslutt ble jeg så lei av at hvert eneste måltid ente i hyl og grin, så jeg begynte å sette han ned på gulvet med engang han begynte å grine sånn at han slapp å spise og kunne leke istede. Jada, ikke lurt, men var så lei av å prøve å gi han mat, der han gren, spyttet ut maten osv. Tilsutt ville han ikke sitte i tripp trapp stolen, og satt da i vanlig stol, og da løp han frem og tilbake mens han spiste. Var slik i over en mnd. Brukte et par dager her for en uke siden å var litt streng med han, satte han ned igjen når han løp, og fikk han til å spise mer. De siste dagene har han selv villet sitte i tripp trapp stolen, og spist masse middag.. Har tilogmed vært koslig rundt middagsbordet. Har ikke vært sånn siden i sommer.

Men så, nå nekter han å spise brød eller grøt til kvelds og frokost. Han griner å hyler og sier nei.. Har lagt han på tom mage 2dager på rad nå.. :( Og det skjærer i mammahjertet, men kan jo ikke tvinge i han maten. Prøver å være streng, morsom, avlede, avlede med tv osv, ingenting funker. Nå har han i tillegg begynt å våkne om natta og tidlig på morran, for han er jo selvsagt sulten.men vil ikke ha mat heller. Hva gjør man da?! Han spiser lite i barnehagen og.. vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre nå.. Var jo så glad og lettet fordi at han endelig spiste middag igjen. Også nekter han andre måltider.. :(

Sånn, godt å få det ut, er det noen andre som sliter med noe ala det samme kanskje, somkan komme med tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Har en datter på 1 og 1/2 år som er veldig opp og ned i matveien. noen ganger spiser hun mye og noen ganger spiser hun ingenting. Dette gjelder spesielt til frokost og til middag. Nå er hun inne i en middags-nekt periode og jeg gjør faktisk ingenting med det;)

Jeg lager middag som vanlig, tilbyr henne middag og så velger hun selv om hun vil spise eller ikke. Jeg tilbyr henne ikke noe annen mat, om hun ikke spiser.

Jeg ønsker å lage minst mulig styr rundt dette med mat, men at man er en naturlig ting som man spiser for å bli mett. Er hun sulten nok så spiser hun og så lenge hun ikke raser ned i vekt så går det greit.

Når hun ikke spiser frokost så smører jeg frokost-matpakke med i barnehagen. Hun spiser nemlig godt i barnehagen. Så det er bare hjemme at hun er litt vanskelig;)

Mitt råd er: Lag minst mulig styr rundt dette med mat og ikke gi det at han ikke spiser noe oppmerksomhet. Man er verken dårlig eller flink når man spiser. Man spiser for å bli mett.

Tilby ham mat til hvert måltid og så får han velge selv.

Og går han mye ned i vekt så ville jeg tatt ham med på helsestasjonen.

Skrevet

Vi har aldri gjort noe styr med spising egentlig. har han tullet osv så har vi tatt han vekk fra bordet osv.. har prøvd å være veldig bevisste på det, siden han er så småspist, men det har kanskje sklidd litt ut, siden det ikke funker, og jeg vet ikke om jeg klarer å la vær å ikke lage noe oppstyr lengre.. Er ikke lett dette..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...