Lovisen Skrevet 13. desember 2011 #1 Skrevet 13. desember 2011 Hei. Jeg er en av de som frykter etterriene mer en fødslen. Har født to ganger før, og hos meg er de VIRKELIG vonde. Fødselsrier er kortvarige, men etterrier .....huff... Vel, pointen er følgende: jordmor har fortalt meg, at dersom man sliter med disse etterrier, bør man takke nei til Pitocin sprøyten som rutinemesig settes etter fødslen. Hadde noen bare fortalt meg det siste gang, jeg fødte hadde jeg sluppet å gråte hver gang jeg ammet babyen. Nå har jeg ihvertfall delt det med dere - tror ikke at der er mange som vet at man faktisk kan takke nei til denne, og at den faktisk bidrar til mer intense etterrier. Uansett - valget er deres. Lykke til med fødslen :-)
eplejente Skrevet 13. desember 2011 #2 Skrevet 13. desember 2011 Takk for tipset. Har hørt om det jeg og. Tror de fleste ikke blir informert ordentlig om dette. De setter jo sprøyta etter fødselen, og da er man jo kanskje ikke helt med på det sykehuspersonalet holder på med, heller om babyen og seg selv. Greit å skrive i et fødselsbrev.
kleika Skrevet 14. desember 2011 #3 Skrevet 14. desember 2011 hei greit å vite gråt meg nesten også gjennom hver amming den første uke etter sistemann og skal ærlig innrømme jeg synes de er slemme og de blir jo bare værre for hvert barn. endelig skal det hele være overstått og man er sliten så komme de der helsike sammentrekninger ;-( Men hvorfor får man den sprøyten,hvad er grunnen,spør fordi det er greit også at vite hvad man takker nei til
mangolin™ღ♂ Skrevet 14. desember 2011 #4 Skrevet 14. desember 2011 Jeg hadde ikke vondt i det hele tatt etter fødselen for snart 9 år siden jeg. Kan ikke huske at jeg hadde etterrier. Håper jeg slipper unna denne gangen og, for det høres unektelig slitsomt ut :S
Lovisen Skrevet 14. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 14. desember 2011 Min egen jordmor sa, at dersom man ikke har store blødninger etter fødsel, trenger man ikke sprøyten, så det får vel bli en vurdering. Jeg anbefaler dere å ta en snakk med jordmor eller lege på neste kontroll, og hør hvilke argumenter de har for at sette den. Jeg har sjekket litt på nettet, og det ser ut til at man får sprøyten for at livmoren skal trekke seg raskere sammen, og forhindre sterke blødninger. Samme sprøyte gis før fødsel dersom riene ikke er effektive nok. Så tydeligvis en sprøyte der setter fart i sammentrekningene. På nettet er der veldig mange kritikere til Pitocin-sprøyten, men har ikke rukket å sette meg helt inn i, hva kritikken går på. Jeg vet bare, at denne gangen skal jeg IKKE ha den :-)
kaklemor Skrevet 14. desember 2011 #6 Skrevet 14. desember 2011 Takk for opplysningen Jeg fikk etterrier med førstemann når jeg amma/pumpa. Så er forberedt til etterrier som er verre med lille(h*n) som kommer
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 14. desember 2011 #7 Skrevet 14. desember 2011 Dette er sikkert et skikkelig uvitende smp, men kan det kanskje være det jeg fikk i drypp etter mitt ks. Fikk beskjed om at livmoren min trakk seg dårlig sammen, og ble derfor satt på drypp etter en stund. Og det gjorde fryktelig vondt..... Men ettersom jeg aldri har hatt rier, så har jeg ingenting å sammenligne med!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå