Studine mevik Skrevet 13. desember 2011 #1 Skrevet 13. desember 2011 hei dere. Sitter her en smule frustrert og sliten. Vi fikk vår lille tulle for 2,5uke siden. Hun er nr 2 og får pupp. Storebror fikk flaske fra han var ca uker fordi jeg mistet melken etter en kraftig infeksjon i kroppen. Det virker som jeg har nok av melk nå og stort sett er lille snupp fornøyd etter måltidene, men det tar så lang tid med hvert måltid at jeg føler jeg bruker halve døgnet på å gi hun mat. Når hun er rask til å spise så bruker vi en time til sammen, men ofte sovner hun underveis og da kan vi bruke to timer før hun er fornøyd. Jeg merker at jeg synes det var mye bedre med broren som fikk flaske. Det er veldig deilig å ikke måtte styre med vasking av flasker, men selv det ok ikke så lang tid. Jeg vurderer hver dag å kjøpe en pakke med mme. Får jo ikke gjort noen ting sånn som det er nå. Nettene er verst, fordi da sovner som regel jeg også mens hun spiser og da har jeg null kontroll på hvor lenge hun har ligget til puppen før hun har sovna. Er det noen som har noen tips, eller må det bare gå seg til? Er det noen som har valgt å gi flaske selv om dere hadde melk?
cab78 Skrevet 13. desember 2011 #2 Skrevet 13. desember 2011 Hei Jeg heier på puppen. Det er så bra for lille å få pupp, sier ikke at det går dårlig med flaske, for all del. Men mm er jo det beste om du kan. Trøsten er at di lille tulle er så liten enda, når de er så små vil de gjerne ligge lenge på puppen. Har ammet en gutt som ville ofte på puppen, men spiste fort. Lille frøkna mi kunne ligge lenge på puppen når hun var så liten som di tulle. Kunne sovne der, for så å våkne og ta litt mer pupp. Nå er hun snart 6mnd, og mor sørger nesten over at hun vil ha sjelden pupp, og ligger kun 10 minutter (utenom kveldsamminga, da tar hun seg god tid). Hold ut litt til, når de er så små er ingen rutiner etablert. Hun kan forandre seg mye på bare noen uker. Husk at det er snakk om en liten periode i den store sammenhengen:) Lykke til uansett hva du kommer frem til:-)
håperpåvinterbarn Skrevet 13. desember 2011 #3 Skrevet 13. desember 2011 Jeg ville gitt det litt mer tid. Jeg slet en del med ammingen, og syntes også at det tok utrolig mye tid....men, så gikk det seg til Etterhvert er vi gått fra opptil 1 time (av og på) til 5 minutter!!!! Det er mye mer effektivt enn flaske. Jeg har gitt litt mme innimellom, men stort sett er det veldig mye enklere å dra frem puppen Dessuten er puppen med overalt, og jeg slipper jo å drasse med melk osv...ganske så handy Men, jeg har holdt ved like evnen hennes til å ta flaske, det gir meg frihet. Jeg har da pumpet den tiden hun skal spise. Et tips kan jo være å pumpe deg litt innimellom, da gir du flaske, men det går ikke utover produksjonen din. Kanskje får du da litt ro selv også . Altså, pump deg først, og gi melken til ungen. Lykke til!! p.s. Slet med ammingen i 2 mnd, så vet hva det vil si å slite med det...men jeg hadde brystbetennelser og sopp og slikt, ikke nødvendigvis tid det gikk på. Pumpen ble min beste venn
abella Skrevet 13. desember 2011 #4 Skrevet 13. desember 2011 Førstemann her ble også flaskegutt. Det var ufrivillig fra min side, men har fått et mye mer avslappet forhold til flaske etter det. Jeg forsøkte å amme førstemann i nesten to måneder. Han var akkurat som jenta di og ble aldri ferdig med å spise. Alle sa det ville gå raskere etter hvert, men det gjorde det ikke. Jeg hadde riktignok for lite melk, så det var sikkert en del av årsaken, men gutten var heller ikke særlig ivrig, har var rett og slett en "slow eater". Siden han var nr 1 hadde jeg mulighet til å bruke all denne tiden. Men hadde jeg opplevd det samme med nr 2 er jeg usikker på om jeg hadde satset på fullamming. Hva med å delamme en periode? Og dersom det går bedre med amminga etterhvert så kan du evt trappe gradvis ned på flaska? På den måten vil du i hvert fall ha begge muligheter åpne. Amming er bra for babyen, men det bør fungere for alle parter.
PetitAnge Skrevet 13. desember 2011 #5 Skrevet 13. desember 2011 Definitivt pupp! Det er jo sånn de første ukene - at de bruker laang til på måltidene..! Jeg kunne også lett sitte en time med lille min da hun var nyfødt. Pleide å ha opptak på tv´n som jeg så på mens jeg amma (amme-tv ble et begrep;)) - syntes det var koslig jeg. Det tar ikke så mange ukene før de får bedre spise-teknikk og bruker kortere tid. Nå er jenta mi 6 mnd og er ikke snakk om no amme-tv lenger, hun er ferdig ila 10-15 min max! Min erfaring med flaske er at det er MYE mer styr! Er det noe som er tidkrevende (og kjedelig!) så er det å vaske, koke og tørke flasker.. og det er jo en evig runddans. Er jo så fantastisk praktisk når man ammer - maten er alltid med og holder alltid riktig temp;) Og det viktigste argumentet av alle; mm er jo det beste og sunneste du kan tilby jenta di..! Så la det gå seg til, snart spiser hun effektivt som bare det;)
septemberpiken Skrevet 13. desember 2011 #6 Skrevet 13. desember 2011 Jeg synes du skal gjøre det som føles rett for deg, jeg! Min første var som din, og det ble ikke bedre noen gang... hun hang selvfølgelig ikke like mye i puppen etterhvert, men hun brukte alltid lang tid på måltidene. Jeg slet mye med å få opp produksjonen, så valgte etterhvert delamming. Hun fikk tillegg på kvelden og når vi var ute, for jeg kunne aldri amme offentlig med en som brukte så lang tid. Denne gangen var jeg fast bestemt på at jeg ville kutte ut amming om det ble som sist... man har ikke like mye tid til å sitte sånn når man har en som er større som ikke skal bli helt glemt av mammaen sin også, og jeg ville kose meg denne gangen, ikke bare stresse med ammingen hele tiden (jeg delammet til hun var 8 mnd og mistet interessen selv sist). Utrolig nok (for meg) fungerer det derimot kjempebra denne gangen, og når det er sånn er det jo greit å si at mm er best, men jeg hadde fortsatt valgt flaske om det hadde føltes rett for meg.
C.L.H85 Skrevet 13. desember 2011 #7 Skrevet 13. desember 2011 Gjør det som du føler er rett..... Om det er flaske eller pupp. Ikke heng deg opp i hva andre måtte mene om det. Dine pupper, dine barn, ditt valg. Jeg valgte å gi flaske, selv om jeg hadde melk. For her var ammingen et helvete(fant senere ut at ungen hadde nakkeproblemer). Angrer ikke i dag for å si det sånn. Men du kan jo pumpe?? Gi mm på flaske og puppe litt innimellom. Uansett, bare gjør det du selv synes funker best. Lykke til.
cab78 Skrevet 14. desember 2011 #8 Skrevet 14. desember 2011 Hvorfor skriver du at hun ikke skal henge seg opp i hva vi andre mener C.L. H85? Hun har luftet et problem her inne, og andre har delt erfaringer. Både de som har jobbet seg gjennom det med å amme, og de som har måtte gå over til flaske. Ingen som har tvunget inn noe som helst, det er helt naturlig at de som ammer heier på puppen og de som gir flaske heier på den. Vi som har ammet kan jo ha opplevd noe lignende og dermed kan gi råd om løsninger eller oppmuntrende ord. samme gjelder de som gir flaske, Alle mener vi jo at til syvende og sist er det hennes eget valg, uten at noen skal bry seg om det ble det ene eller andre.
C.L.H85 Skrevet 14. desember 2011 #9 Skrevet 14. desember 2011 Prøvde ikke fornærme noen cab78. Bare ville få frem at hun burde tenke selv, også kom jeg med egen erfaring da hun lurte på om det var noen som hadde valgt flaske fremfor pupp til tross for nok melk. Har ikke nevnt andre brukere spesifikt på noen måte. Eller at dere har tvunget igjennom noe som helst. Rådet mitt var enkelt å greit at hun burde føle på det selv. Er egentlig ikke for det ene eller det andre når det kommer til babymat, så lenge det man velger fungerer for hver enkelt familie .Mente ikke å få deg cab78 til å føle deg truffet på noen måte, noe du tydeligvis gjorde. Da beklager jeg. At Hi ikke skal henge seg opp i hva andre måtte synse, er fordi det er en verden utenfor forum også. Det vil alltid være folk som er for pupp eller flaske.Da er det viktig å ikke henge seg opp i hva folk på forum eller i den virkelige verden synes. Er ikke alltid like flink til å ordlegge meg, så igjen beklager hvis jeg fornærmet noen.
lillenims Skrevet 14. desember 2011 #10 Skrevet 14. desember 2011 Det er jo ikke sikkert hun vil drikke fortere (eller sjeldnere) om hun får flaske heller, det er ikke alle barn som drikker fort selv om de har muligheten til det... Hjelper det noe om jeg sier at det er helt normalt å bruke så lang tid? Gjennomsnittet ved 2 uker er en halv time pr amming, og gjennomsnittlig antall er 8-12 amminger i døgnet eller mer. Barn er normalt sultne etter 1,5 –3 timer, med ett lengre intervall på 4-5 timer. At snittet er 30 minutter pr ammimg betyr at noen bruker mye lengre tid og noen kortere. Har du forsøkt å aktivt holde henne våken? Kil under beina, massere under beina, ta rapepauser, lufte litt på klærne osv er ting som av og til hjelper. Det kan også hende at en annen ammestilling er "mindre behaglig", slik at hun holder seg våken litt lengre. Det kan også hende du bør kikke litt ekstra på sugetaket, slik at hun har så effektivt tak som mulig. Da kommer det mer melk på kortere tid og det kan hende hun blir fornøyd fortere. Om hun sovner så kan det også hende hun er mett, du kan jo godt forsøke å avslutte måltidet litt tidligere når hun sovner et par ganger, og se om hun er fornøyd da også? (Men 10 minutter pr bryst er nok et absolutt minimum for de fleste.) Noen lenker: http://ammehjelpen.no/artikkel/15/Ammingens-hyppighet http://ammehjelpen.no/artikkel/57/Ammingens-varighet http://ammehjelpen.no/artikkel/9/Signaler-pa-sult http://ammehjelpen.no/artikkel/100/Kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden Videoer av sugetak og slikt: http://www.ammehjelpen.no/video Jeg er ammehjelper.
cab78 Skrevet 14. desember 2011 #11 Skrevet 14. desember 2011 Ok C.L.H85. Trodde du mente at Hi ikke skulle høre på råd fra oss som hadde svart. Forstår nå at du mente det var hun som måtte ta valget til slutt uansett:) Ha en fin dag videre!!
El1 Skrevet 14. desember 2011 #12 Skrevet 14. desember 2011 Vi ga kun mme 2 uker etter fødselen, det er mange grunner til det, men hovedårsaken var at jeg ikke orket amme pga fødselsdepresjon. Jeg angrer ikke ett sekund. Lykke til med valget ditt.
Studine mevik Skrevet 14. desember 2011 Forfatter #13 Skrevet 14. desember 2011 Takk for alle tilbakemeldinger. Satser på å amme videre foreløpig. Jeg håper hun blir mer forutsigbar på måltidene etterhvert og da kanskje det blir lettere å få henne til å sove på natta også. Foreløpig sover hun godt på dagen, men roer seg ikke på natta. Håper hun snart kommer inn i en god rutine på måltidene. Og da blir det forhåpentligvis mindre slitsomt for meg også. Jeg er uansett helt komfortabel med å gi flaske hvis det blir for ille, men unner jo tulla mi mm så lenge som mulig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå