Gå til innhold

Lavt stoffskifte?

Therese ❤️ 3 ønsker å bli 4 ❤️

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var til legen i forige uke for å ta en blodprøve for å finne ut om jeg hadde dannet antistoffer i svangerskapet pga at mitt symfysemål var veldig høyt. Denne prøven var heldigvis fin, men jeg tok også noen andre prøver pga at jeg har lenge slitt med urolige ben, å da jeg ringte legekontoret i går fikk jeg beskjed om at den ene stoffskifte prøven var lav. Den som heter T4, men TSH verdine var normale.. T4 var på 8 å legen sa den skulle ligge mellom 9-22 så han skulle ringe en Endokrinolog i dag for å høre med han om videre forløp. I dag ringte legen meg etter han hadde snakket med Endokrinologen å da hadde han sagt at jeg skulle komme inn igjen om noen uker å ta en ny prøve for å se om verdien hadde steget, men jeg er så urolig ang dette for jeg har selfølgelig, dum som jeg er, lest på nettet ang lavt soffskifte i svangerskap, å der sto det at det var uheldig med en ubehandlet stoffskifte sykdom under svangerskapet.. Det kunne blant annet forårsake hjerneskade på fosteret osv... Er det noen andre som har noe peiling på dette?... Hadde satt utrolig stor pris på svar ang dette! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest sandyBay1
Skrevet

Slapp av.... Jeg har lavt stoffskifte og hatt det i de 3 andre svangerskapene mine også. Alle de tre ungene er NORMALE og skarpe!!!

Går nå på 600 mikrogram dgl med Levaxin og det går helt fiiint, Guttungen vokser som bare det der inne og alt er bra. Får UL hver gang jeg er til ktr på fødepol :)

En prøve kan faktisk slå ut feil, bare pga at du har stresset på morgenen føre du tok bl.prøve. Så det er ikke sikkert du har det alikevel.

Sier som overlegen min på fødepol sier, gi FAEN i å let etter ting & tang på nettet, for mye er feil info.

Skrevet

Hei :) Det er i begynnelsen av sv.skapet det kan være farlig for fosteret hvis mor har for lavt stoffskifte. Jeg har selv lavt stoffskifte og har hatt det under begge mine graviditeter. Ikke noe problem :)

du som har svart før meg: 600mcg? det er jo helt sinnsvakt mye Levaxin!!

Gjest sandyBay1
Skrevet

VET ://

Skal ta nye bl.prøver i morgen og se hva de er på. Klikker snart jeg. Alt har slått krøll på seg denne gangen, men håper det har stabilisert seg.

Ikke blir jeg hyper av den dosen heller. Hihi. Til vanlig går jeg på 250-400 mikrogram daglig.

Skrevet

hm, veldig høye doser. Jeg har gått på levaxin siden 2004, og det høyeste jeg har vært oppe i er 200mcg/dag en periode. Nå ligger jeg på 125. TSH er 0,01 (altså suprimert) og fastlegen klager alltid på det. Eneste han bryr seg om, spiller ingen rolle om jeg forteller at jeg blir obstipert, legger på meg osv...Irriterer meg, for T4 er på 19. Når jeg er ferdig med sv.skapet vil jeg få en time hos endokrinolog for å finne helt korrekt dose for kroppen min :)

Hvis du ikke allerede går til en endokrinolog ville jeg bedt om en henvisning!

Skrevet

Har akkurat hatt de samme blodprøvesvarene gjennom svangerskapet jeg også. Har tatt blodprøve hver 4 uke for å sjekke evt forandring, men det har holdt seg stabilt. Så vidt jeg vet er det ingen fare for barnet så lenge TSH verdiene er normale. Det var iallfall det legen sa til meg:)

Gjest sandyBay1
Skrevet

Joda :) Går nede på SØF hos overlegen ved endokrinologisk avd, siden jeg også har diabetes i svangerskapet.

Følger meg virkelig opp. Så jeg er ikke bekymret. Men utolig kjipt å ha dette stoffskifte som er helt på bærtur noen ganger. Ikke alle som skjønner hvordan en har det :/

Skrevet

Tusen takk for svar jenter! :) Da får jeg prøve å slappe av litt ang dette.. Det er ikke bare enkelt å senke skuldrene og slappe av for en vordende mor når legen finner nye ting som er "galt" på hver kontroll... Skjønner ikke hvorfor han skal skremme meg sånn... Er det ikke skremsel i forhold til høyt symfysemål så er det antistoffer eller stoffskifte.. Å det er bare noen av tingene....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...