Gå til innhold

Jeg er så engstelig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig gravid og så skal en bare gå rundt å bekymre seg... er 5+3 i dag..

Tror ikke jeg var like bekymret da jeg ventet gutten min for 8 år siden..

Jeg jobber i barnehage på småbarnsavd, og jeg må si at det er MYE stress og mye løft om dagene.. Mye sykdom og dårlig med vikarer!

No som resulterer i en ekstra stressende jobbsituasjon.. I dag kjenner jeg det strekker og verker ekstra mye i livmoren, og har veldig vondt i korsryggen..

Kjenner jeg engster meg veldig for om jeg løfter for mye, eller i det store og hele stresser for mye... Er så redd for å miste den lille spiren min!

Hva mener dere?? Tror dere noe sånnt kan ha en innvirkning, eller skal jeg slutte å tenke så mye på det...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst: gratulerer!

Jeg er selv ca 7 uker på vei, og kjenner meg veldig igjen i det å være bekymret... Nå skal det sies at det er 12 år siden sist for min del, og jeg fyller 39 innen babyen blir født. Tror nok alderen min spiller en rolle her, for jeg bekymret meg ikke på samme måte med mine to første...

Jobber også i barnehage, og kjenner til dette med stress. Men, jeg var delvis sykmeldt pga skulder- og nakkeplager da jeg fant ut at jeg er gravid, så mye har allerede blitt lagt til rette for meg på jobb! :)

Nå er jeg dessverre 100% sykmeldt pga voldsom kvalme, så får jo egentlig ikke testet hvordan det funker å være på jobb.

Tror ikke at det å løfte på barna i bhg gjør så mye, men er jaggu ikke sikker.... Egentlig tror jeg alle våre bekymringer og stress rundt dette skader mer enn litt løfting og stress på jobb! (men det er nå bare min mening...)

Lykke til!

Skrevet

Hei:-)

Skjønner godt frykten ja. Jobber selv som lastebilsjåfør og da jeg ble gravid jobbet jeg som før. Tok ikke hansyn til kroppen og dette endte i ma. Vet jo ikke om dette hadde noen betydning. Noen lege sier det kan ha hatt det,andre sier ikke.

Så denne gang hviler jeg når kroppen sier jeg skal det:-)

Tror det er viktig å kjenne på egen grenser å lytte til kroppen sine signaler. Er du som kjenner din egen kropp og helse best:-) ingen jobb er viktige enn det lille livet inne i magen!!!

Lykke til videre og kos deg med spiren!!

Skrevet

Hei!

Jeg er i uke 6, og jobber også i barnehage. Vet hva du snakker om. Mellom nov-jan så er det alltid ekstra mye stress og sykemeldinger, så det er ikke mye tid i løpet av dagen til å hente seg inn.

Her er noen tips til å hjelpe situasjonen:

- si at du har litt vondt i ryggen, og at du må ta det litt rolig.

- be om å få gå først ut når dere kler på barna. Da slipper du så mye stress og løft i garderoben.

- Under påkledning/avkledning. Sitt enten på en benk når du kler på, eventuelt helt på gulvet. Jeg setter meg ofte helt ned på gulvet, for det synes jeg gir minst belastning.

- De største ungene kan klatre opp i vogna når de skal sove. Så legger dere barna annen hver gang, slik at ikke 1 voksen legger flere barn i slengen.

- Fokuser på å ikke stresse. Det er ikke verdens undergang om dere ikke har kledd på alle ungene når pausene starter. Ta den tiden dere trenger. Fokuser heller på å ta deg tid til hvert barn, prat, tøys og tull litt når dere kler på. Øv på å ikke stresse.

- Som regel er det rolig deler av dagen på småbarnsavdelingen. De fleste barna sover jo midt på dagen. Gi deg selv lov til å hente deg litt inn da.

- De fleste barna kan klatre opp på tripp-trapp-stolen. Du trenger ikke løfte den.

- De fleste barnehager har trapp opp til stellebordet, evt. stellebord som kan heises/senkes med fjernkontroll. Du har tid til å vente mens barnet klatrer opp, du trenger ikke løfte.

- Når ungene står opp, er lei seg eller trenger litt ekstra oppmerksomhet; sett deg i sofaen eller på gulvet, og ta dem heller på fanget. Du trenger ikke gå å bære dem. En kosestund/lesestund på gulvet er like fint som å gå å bære på dem.

- Ute gjelder det samme. Sett deg ned til barnet og trøst det, eller finn en benk.

- Fokuser på å ikke løfte mer enn overhodet mulig. Det er noe man må øve på.

Håper det hjelper litt i alle fall.

Skrevet

Ser at Marias26 har kommet med mange gode råd! Vil bare tilføye at du ikke trenger å bekymre deg om du må løfte litt i ny og ne, etter det jeg har lest så er det mest av hensyn til deg, og ikke til barnet, at du ikke skal løfte så mye tungt. Så prøv å løft minst mulig, men ikke bli redd og bekymret de gangene du ikke kan unngå å løfte. Lykke til med tilretteleggingen og antistressingen!

Skrevet

Hei damer! takk for at dere tok dere tid til å svare meg! jeg kjenner faktisk at jeg er litt roligere nå, i hvertfall i forhold til løfting av barna.. :)

Mange godt tips du kom med Marias26.. Det meste av det er slik vi alle på avdelingen prøver å jobbe i det daglige, for å hindre vonde og slitne rygger..

Jeg får prøve å roe meg ned i stressende situasjoner, så kanskje det hjelper mye på en anspent rygg, så får jeg gjøre som du sier Mommy drives an 18-wheeler, å lytte til kroppens signaler.. :)

Lykke til videre med spirene alle dere snille mammaer! <3

Skrevet

Hei! :)

En ting e sikkert, i et normalt svangerskap e ikke løfting farlig ;) Eneste e om man har fått påvist truende abort eller har tegn på bekkenløsning, da burde man ta det rolig for å ikke få smerter ;)

Bekymringer har vi alle og æ har 2 relativt små barn som både løftes og styres med, kan ikke i min villeste fantasi tro at det kan ha innvirkning på fosteret i magen, da ville jo ingen kunne bært fram mer enn 1 barn ;)

Men det har kanskje også nåt med at man da e "vant til" et høyt tempo og e sterk i kroppen, nåt du sikkert e som jobbe i barnehage ;)

"Strekksmerter" som til tider e svært ubehagelig e veldig vanlig, æ har hatt det i alle 3 sv.skapan, men særlig den hær gangen og særlig mellom uke 6 og 8, banka i "skambenet" og strålte nedover låran + over eggstokkan. Men nu e det gitt sæ og æ vet at alt e bra fordi æ var på ul forrige uke ;)

Lykke til og kos dæ ;) satse på kvalmen holde sæ vekke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...