Gå til innhold

Kan noen forklare IVF prosessen fra første konsultasjonstime til innsetting av egg??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi har vår første time på fertilitetsklinikken den 2.februar.

Jeg lurer bare på hvor lang tid det går fra første time, til innsettingen av egg?

Kan noen forklare steg for steg hva som skjer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

... og får jeg medisiner (hormoner) etter innsetting, for at det skal være større sjans for at egget fester seg?

Skrevet

... ingen som vil dele sin erfaring?? :/

Skrevet

Hei :)

Vi skal begynne på riksen nå.

Vi hadde første time, oppstartssamtale forrige uke.

Der var jeg til UL og det ble satt opp hva medisiner jeg må ta. Ble så sendt videre til en sykepleier som gikk igjennom papirer og forklarte hvordan de div medisinene skulle brukes (for meg spray og sprøyter)

Jeg skal ringe inn TR i januar, og får da tilsendt papirene mine og resepter. Skal da begynne på spray i februar, så sprøyter i begynnelsen av mars, så uttak/innsett i midten av mars. :))

Alt er nytt for oss, ble mye info der på en gang - så kommer nok på noe vi lurer på, men da sa de det er bare å ringe :)

Håper det hjalp litt :)

Skrevet

..... Og man får noe man skal ta vaginalt etter innsett, som skal hjelpe egget til å feste seg :) husker ikke navnet på de forskjellige medisinene :-/

Skrevet

Hei

Vi var til konsultasjonstime 2.september, så startet jeg med spray 4.november (det var etter at syklus to var igang etter samtalen). Hadde ikke bivirkninger foruten at jeg var litt fjern og trett et par dager, men det kan ha andre årsaker.

Begynte på sprøyter 22.november, og var på ultralyd 2.desember.

5.desember var vi på uttak, og 7. desember ble det satt inn to egg. :-)

Nå går jeg på Lutinus vaginaltabletter fram til testdag, denne skal gjøre at livmorslimhinnen er optimalt i forhold til at egg kan feste seg.

Skrevet

oi er prosessen virkelig SÅ lang??!

jeg trodde/håpte at vi skulle komme igang med innsettingen allerede iløpet av samme mnd som første konsultasjonstime :(

men da tok jeg visst kraftig feil...

men da starter alt ved neste menstruasjon etter det første møtet?

så begynner man på de medisinene med en gang man får mensen, også uttak på eggløsning, også innsett noen dager etter uttak?? er det sånn det fungerer?

men hvorfor såfall skal du ikke ringe de før i januar? og hvorfor starter du ikke medisinene før februar mars?!

må man gjennom flere sykluser med medisiner før man er klar til uttak og innsett???????

Skrevet

Hei butters!

Ja det er en lang prosess. Din egen syklus overstyres i prosessen, så å regne ut i fra når du forventer eggløsning kan du ikke gjøre.

Hvis du skal bruke nesespray, så starter du gjerne på denne på dag 21 i syklusen og går på denne i 14 dager, noen ganger lenger. Dette er for at du skal bli nedregulert. Du ska ha mensen i løpet av sprayperioden. Så starter du med sprøyter samtidig som du bruker nesespray. Sprøytene skal stimulere eggmodningen, men sprayen hindrer eggløsning. Når foliklene er store nok (dette måles ved ultralydkontroll), får du tid for å sette eggløsningssprøyte og tid for uttak 2 dager etter dette igjen. Innsett er som regel 2 dager etter uttak. Etter innsett bruker du progesterontilskudd vaginalt. Testdag er mellom 12 og 21 dager etter innsett. Litt ulik praksis hos de ulike klinikkene.

Eller; du kan ha kort regime hvor du ikke bruker nesespray, men sprøyter som skal hemme eggløsningen. Da er det oppstart med sprøyter på dag 2 eller 3 i menstruasjonssyklusen, og du starter med sprøytene som hemmer eggløsning noen dager etter dette. Utover dette er det samme prosedyre med eggløsningssprøyte og uttak og innsett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...