Gå til innhold

Har kun grunnskole, vil ha utdannesle. Og er gravid. Og hva har jeg krav på?

Maizen

Anbefalte innlegg

Får det første, hva er raskeste vei til studiespesialisering? Tenker på nettstudier eller noe, men hva er lettest med tanke på jeg er gravid med termin i begynnelsen av august ?

Og hva har jeg krav på av penger? Samboer er ute i jobb, men jeg har ingen inntekt utenom sosial penger.

Jeg har veldig lyst å utdanne meg som pediatrisykepleier, noen som har erfaring med det? Hva er egentlig en pediatrisykepleiers arbeidsopgaver?

Fortsetter under...

Gjest LillyBelle65

Jeg gikk på vgs et helt år som gravid og med baby på armen, og det skal sies at det var ikke lett. I mitt tilfelle tulla skolen veldig med tilrettelegging av skolen etter fødselen og fikk bare 1mnd permisjon.

Nå har jeg nettstudier fra NKI, studiespesialisering, og jeg synes det passer meg bedre.

Når det gjelder hva du har krav på, så har du krav på engangsstønad fra NAV. Hvis du starter med studier, om det er nettstudier eller vgs, så har du krav på foreldrepenger fra lånekassen. Her står det litt om foreldrestipend fra lånekassen, og evt. hvor mye av stipendet du får om far tar ut permisjon: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel_barn/Foreldrestipend/

Håper det hjelper deg litt på vei :)

Du har i utgangspunktet kun krav på engangsstønad, husk at i de 3 ukene før og 6 ukene etter fødsel vil du IKKE få sosialstønad om du fortsatt mottar denne når det nærmer seg fødsel. Engangsstønaden er ment å dekke utstyr til babyen og mors livsopphold i perioden mor MÅ ta ut permisjon..

Om du begynner å studere og rekker å studere i minst 6 måneder før fødsel så vil du kunne søke foreldrestipend fra lånekassen. Dette forutsetter at du har rett på lån/stipend i minst 6 mnd, husk at om du studerer vil du ikke få sosialstønad men kan da ta opp lån/stipend som andre studenter..

For å bli pediatrisykepleier må du først ta en del fag på videregående slik at du får generell studiekompetanse. Dette kan du ta ved å gå på vgs eller kveldsskole eller nettstudier. Nettstudier koster en del penger, du kan velge å ta fagene som privatist ved en videregående skole. Avhengig av hvor du bor må du ha et visst karakter snitt for å komme inn på sykepleien, og må da studere i 3 år på høyskole for å bli sykepleier. Etter det bør du jobbe en del år før du da kan søke deg inn på videreutdanning som pediatrisk sykepleier..

Lykke til med svangerskapet og eventuelle studier!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...