Gå til innhold

NAN bare ÈN kvell??

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg lurte på om noen hadde noen erfaring me å gi NAN bare èn kvell?

eller NAN 2-3 måltider?

Har ei lita på 2,5 mnd, som kunn har fått MM siden dag en, åsså er vi bedt bort på nyttårsaften, å jeg vil så gjerne dra.. kan hun få NAN den kvelden/natten å så få MM dagen etter når jeg kommer tilbake?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går sikkert helt fint. Men jeg ville tatt en test på forhånd for å vite at det fungerer. Sånn at du er sikker på at hun tar flaske og liker smaken av NAN.

Og så ville jeg tatt med pumpe på festen, så du slipper lekkasje og spreng.

Skrevet

Jeg ville nok hatt litt tilvenning, så ikke nyttårsnatten blir ødelagt av magevondt.

Du bør også pumpe deg for å opprettholde produksjonen og forhindre

brystspreng.

Evt kan du jo begynne nå å pumpe deg nå og samle opp lager av mm.

Skrevet

flaske vet jeg att hun tar, men det var kansje ikke så dumt å prøve en kvell med nan for å se om hun liker den:)

Men jeg er å bekymret for er magen i ettertid? noen sier at magen endres fullstendig ved bruk av annet en mm.?

Skrevet

Jeg fullammer lillemann på 4 mnd og har de siste kveldene prøvd å gi erstatning på kvelden. Får ikke i han en dråpe.... Så ville nok prøvd litt først ja.

Skrevet

åja såpass ja... :/ ja da er d vell bare en ting å gjøre da ;)

Skrevet

joda, skal pumpe så mye som mulig.. men d føles som om att jeg har kunn akkurat nok til lillemor :/ så er så redd for å pumpe åsså blir hun ikke skikkeli mett neste måltid? :/

har du kansje noen tips?

Skrevet

Det går helt fint å gi nan bare en kveld:) Nr 2 fullammmet jeg, men var ikke alltid jeg gadd å pumpe opp et lager om jeg skulle ut o.l.. Da ble det nan på kartong :) Genialt. Men som de over her sier så er det lurt å sjekke om hun liker det først. Mine har slukt det i seg, mens andre babyer trenger litt tilvenning. Magetrøbbel i forbindelse med nan har vi aldri hatt noe av.

Ellers så er det lurt å ha med seg pumpen. Etter noen enheter med alkohol så blir det melkespreng deluxe. Og så er det jo greit å pumpe for å opprettholde produksjonen.

Skrevet

takk for svar :)

Men den melka jeg pumper når jeg har drukket litt den må jeg vell bare kvelle ut ja?

Noen som vet når alkoholen er ute av kroppen? når kan jeg tryggt amme henne igjen? :)

Skrevet

Alkoholen er ute av melka samtidig som den er ute av blodet, dvs når du er kjørbar igjen. Det er like mye alkohol i blodet som i melka. Det er kun "vanlig alkoolforbrenning" som får bort alkoholen, dvs at når du har pumpa så vil ikke alkoholen forsvinne fra denne melka etterpå - du bør altså kaste den.

Samtidig er det ikke KRISE om du ammer etter å ha drukket litt. Det største problemet er sannsynligvis at du er dårligere i stand til å ta hånd om barnet når du har drukket, og litt eldre barn merker at mor endrer adferd. Helsemessig er det sannsynligvis ikke heldig å drikke melk med alkohol i, men det er snakk om veldig små mengder (mindre enn i Munkholm, faktisk) så dersom barnet feks våkner et par timer for tidlig og MÅ HA MAT NÅ MED EN GANG HYYYYYYYYL så er det ikke farlig å amme selv om du har kost deg med et glass vin. Det er om det skjer mange ganger og mor har svært mye alkohol i melka at det kan være fare på ferde.

Se http://ammehjelpen.no/artikkel/36/Alkohol

Det er VELDIG mange som forteller at de blir veldig fort påvirket av små mengder alkohol første gangen de drikker, så det er ikke sikkert du skal regne med at du drikker deg spesielt full, akkurat ;) Selv om du føler deg "uggen" dagen derpå så må du se på mengden alkohol du faktisk har drukket for å vurdere om du fremdeles har alkohol i blodet eller ei - oppførte du deg "dritings" av 1 glass vin så er alkoholen fremdeles borte etter ca 3 timer, og du kan amme igjen. Man forbrenner ikke alkohol raskere av å være mer vant, man bare tåler det bedre ;)

Om du vil pumpe så kan det være lurt å gjøre det på morgenen, mange har mer melk da enn på andre tidspunkter, og det er også lurt å gjøre det når du vet at jenta di pleier å ha en god dupp/pause før neste amming. Du må jo fryse melka om den skal bruke spå nyttårsaften, men den bør avkjøes før den fryses, så om det ikke virker som hun er mett etter neste amming så kan du bare gi henne det du pumpa for et par timer siden :)

Siden du virker motivert for å pumpe så ville jeg bare satt i gang. Om du får ut 10 eller 50 ml hver gang spiller liten rolle, det er bare å samle opp. Frys gjerne noe av melka i isterningposer, de er enkle å tine om det viste seg å være litt for lite melk ferdig til måltidet.

Pumpestæsje skyller du i kaldt og vamt vann og så zalovasker mellom hver gang og koker en gang i døgnet.

Føler du at du har for lite melk utpumpet før nyttårsaften så er det bare å kjøpe en boks eller to med ferdigblanda MME (sjekk holdbarheten på boksen, pulvermelk er holdbare 1 mnd etter at boksen er åpna så når du bare skal ha innimellom er det like greit med ferdigblanda) og sette klar til barnevakten just in case.

Skrevet

hjertelig takk for flott svar:)

Nå gleder jeg meg litt til nyttårsaften istede for å grue meg:) men gruer meg til å dra fra lillesnuppa så "lenge" :P men en gang må vell være den første, man kan jo ikke gjøre seg fullstendig avhengig :) så er det jo kjekt att de venner seg til både flaske, litt mme evt, og å være hos andre :)

Da starter jeg oppsamling av MM i morgen den dag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...