Gå til innhold

Noen som har tatt billappen litt sent i livet her? trenger litt motivasjon:/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 28 og har enda ikke klart og ta lappen:(. Begynte på den når jeg var 24 og gravid for første gang men endte med å ta en "pause" og begynte aldri på den igjen da det gikk i unger og graviditeter. Frem til nå:P. NÅ SKAL jeg ta lappen!

Men alikavel sitter jeg kveld etter kveld og tenker at jeg heller leser teori i morgen:P. Er liksom den jeg vil få unnagjort nå før jeg begynner og kjøre igjen.. Men det er vanskelig og kjeeeedelig synst jeg!

Og IKKE MINST, så synst jeg det er FLAUT og ta lappen når jeg er så "gammel" :/. Men det er jo selvfølgelig enda flauere og ikke ha den da!

Så hjelp meg her! MOTIVER meg;)) Og fortell meg gjerne at DU har klart det og hvordan det gikk? :))

Skrevet

Det er overhodet ikke flaut! (Hvis du venter til du bikker førti har du fordelen av at da er all skamfølelse vekk uansett. Ulempen er at du ender opp med uendelig mange timer og færre aktive kjøreår... )Trå til, det blir vanskeligere med alderen og det er supergøy å kjøre.

Skrevet

Slapp helt av!!! Jeg begynte i høst jeg og jeg er hele 29år ;) Er ikke riktig ferdig enda, har mange timer igjen.

Flaut og flaut.... jeg synes det er flaut at jeg ikke har gjort det tidligere så lenge jeg alltid har hatt muligheten, men jeg synes ikke det er flaut med tanke på alderen.

Skrevet

Ikke så motiverende kanskje, men jeg henger meg på denne tråden - for jeg er 28 selv og har heller ikke lappen!!

Syns ikke jeg er for gammel for det da, men er redd for å kjøre..

Har utsatt det i mange år, og skyldt på mangel på pengene mens jeg studerte.

Skylt på at jeg ikke har bruk for lappen i byen, og tenkt at det går greit med 1 barn på bussen - aldri noe stress.

(om jeg hadde spart fra jeg var 18 til nå så HADDE jeg hatt råd til det, hehe ;) )

Men NÅ venter vi nr.2, og bor litt mer avsidesliggende til - så nå MÅ jeg!!

Skrevet

Jeg tok ikke lappen før jeg var 32 år, og jeg kjenner flere over 30 som ikke har den, av ulike grunner. Jeg hadde også en mengde unnskyldninger, men til slutt fant jeg ut at det var på tide. Jeg hadde en utrolig tøff kvinnelig kjørelærer som var toppmotiverende. Jeg sto på første forsøk på teori, men strøk på første oppkjøring. Og da merket jeg at det var en av grunnene til at jeg ikke hadde tatt lappen før, pga skammen over å stryke. Men jeg var jo 32 år, og trengte ikke fortelle noen at jeg kjørte opp en gang, men det var uansett ikke flaut lenger å fortelle at jeg hadde strøket. Jeg kjørte opp en gang til, og sto med glans. Nå er jeg kjempeglad i å kjøre og skjønner ikke hvorfor jeg ikke tok lappen før. :)

Lykke til!

Skrevet

Takk folkens:) Å så godt og se at vi er flere;). Føler meg ganske så alene om å være så gammel uten lappen:/.

Har liksom bare utsatt det jeg og:P. Men nå er jeg blitt alenemor med to unger, og det er ganske håpløst uten lappen:P

Jeg bor også ute på landet og det er fælt uten lappen altså:/ Er DRITT lei av og være avhengig av andre nå! Drømmen er og kunne sitte seg i en bil og kjøre der jeg vil akkurat DA! sukk.. hehe.

Men tror liksom at jeg ikke skal klare det jeg.. HAr liksom ikke helt troen på meg selv.. Men jeg MÅ jo klare det.

Og er jo så mange idioter med lappen så.. da må vel jeg klare det og? :/

Hi

Skrevet

Du som tok lappen når du var 32. Hvordan leste du til teorien? Tok du den bare masse på nett?

hi

Skrevet

Moren min var nesten 50 år, og det gikk helt supert. Aldri for sent!

Flaut? Nei, det er vel heller litt uvant å tenke på at godt voksne mennesker ikke har unnet seg selv den glede det er å kunne kjøre bil selv. Det med teorien er sikkert kjedelig, men tenk så nyttig. Du må jo kunne reglene før du er skikket til å kjøre bil. Har hatt mange fag gjennom studiene jeg aldri har hatt glede av.

Bare bestem deg for å sitte litt hver kveld så går det så bra.

Skrevet

Jeg slår dere alle! Jeg er 35 og holder på nå :). Går så treeeeegt. Får jo ikke kjørt så mye utenom timer. Teorien leser jeg på egenhånd, dvs jeg gjør det jo ikke, fordi jeg ikke leser og derfor ikke har tatt prøven.. Men har lært mye av kjørelæreren min underveis. Det kjedeligste er å møte opp på de obligatoriske kursene med kidsa. Føler meg som en dinosaur. Dette klarer vi hi :)

Skrevet

Men jeg føler folk ser på meg som litt patetisk som ikke har klart og ta lappen jeg :/.. Føler meg rett og slett dum.. Og det er jeg lei av!! Så nå må jeg ta et grep! Men så er jeg så treeeeeg:P

Trenger at noen er der og pusher meg litt :/. Men det har jeg ingen som gjør...

Hi

Skrevet

Noen som har kjørt opp i Oslo i godt voksen alder? Lurer på hvor mange timer dere hadde.

Skrevet

50 ja! Tøff dame:) sant det at det er aldri for sent!:).

Du spå 35, godt vi er flere som er treeeeeeeg;). Men du er no hvertfall i gang!:) Ja, dette klarer vi!!!!:) .

Skrevet

Mye lurere å vente med å ta lappen til man har behovet for å kjøre og ikke minst en bil å kjøre... Jeg tok lappen da jeg var 18år, men jeg hadde jo ikke penger til bil og ikke hadde jeg giddet å prioritere å bruke pengene mine på bil heller. Ca et halvår etter jeg tok lappen flyttet jeg også hjemmefra, så jeg hadde ikke engang mulighet til å låne bil annet enn en helg nå og da når jeg var hjemme på besøk. Jeg kjøpte bil først da jeg var 25år og da hatet jeg jo å kjøre bil, for jeg hadde jo egentlig aldri lært meg det godt nok. Nå er jeg 33år og liker fortsatt ikke å kjøre bil og unngår det hvis jeg har mulighet for det.

Kunne jeg valgt igjen, så tror jeg kanskje jeg hadde ventet til jeg hadde behov for å kjøre og mulighet for å ha bil selv, sånn at jeg rett etter å ha hatt masse kjøretimer kunne kjørt mest mulig. Jeg har også flere venninner som knapt har kjørt etter de hadde oppkjøring og nå er det så mange år siden de kjørte sist, at nå føler de nesten at de må begynne på nytt, selvom de i teorien kan kjøre helt lovlig.

Skrevet

Jeg var også 28 da jeg tok lappen. Falt meg aldri inn at det skulle være flaut - det var bare i den rekkefølgen ting skjedde, liksom. Og så så unødvendig å bruke energi på å lure på hva andre tenker om det!

Jeg fulgte teorikurs og tok kjøretimer. Kjedelig å lese teorien, ja - men mye verre å utsette det hele tiden, da begynner du bare å grue deg og tvile på deg selv. Så bestem deg for en dag hvor du skal ta teori-prøven, og så forholder du deg til det. La det være en slags eksamensdato du ikke kan forandre, da må du jo :)

Da jeg møtte kjørelæreren første gang sa jeg at den dagen han mente jeg var klar for oppkjøring så skulle jeg også føle meg trygg på det. Sa til ham at jeg heller tok et par timer mer enn et par timer for lite. Det er selvfølgelig et spørsmål om økonomi, men jeg fant ut at hvis jeg skulle stryke på oppkjøringen ville det uansett bli dyrere. Jeg orket ikke å føle meg utrygg, og heller ikke stryke "unødvendig". Så jeg tok akkurat to timer mer enn han ellers kanskje ville tillatt andre å prøve seg på oppkjøring - men som han sa: han var aldri sikker på at de ville stå, fordi de ikke var sikre på seg selv. Med meg var han sikker på at jeg ville stå den dagen jeg tok oppkjøringen. Jeg følte meg trygg på det jeg gjorde også.

Du kan velge hvordan du vil se på dette... se på det at du er mye modnere enn en 18-åring, og derfor faktisk har flere fordeler. Du er (forhåpentligvis ;)) over fasen hvor du må tøffe deg også, så du vil ikke "ta av".

Hopp i det og sett en dag for deg selv hvor du SKAL ta teoriprøven og så setter du bare i gang - et kapittel om gangen!

You can do it!! Lykke til! :))

Skrevet

Min mor var 30 da hun tok lappen, da hun var 50 tok hun på MC lappen.

Skrevet

Jeg tok lappen da jeg var 29, men syntes ikke det var det minste flaut, hehe! Da jeg endelig hadde den lurte jeg derimot på hvorfor jeg ikke hadde gjort det før! ;)

Jeg kjørte opp i Oslo, og hadde mange kjøretimer, for da jeg begynte hadde vi ikke bil selv, og var ikke så ofte jeg fikk øvelseskjørt med foreldrene mine, som bodde en halvtime unna. Teorien leste jeg selv... brukte oppgaveboka man får kjøpt + tester på nettet, og hadde dagens beste resultat på trafikkstajonen på Risløkka da jeg tok prøven. Strøk på første oppkjøring, men neste gang gikk det helt supert.

Og jeg bryr meg ikke om det er flaut å ikke ha den heller, men fy søren så praktisk! :)

Skrevet

Tuuuusen takk for motiverende svar!!:) Jeg SKal klare dette!! Sitter og tar teori prøve på nett nå as we speak;))

I can do it!! ;)

Hi

Skrevet

Så flott da! Gratulerer:). Ja, er vel det jeg vil tenke til slutt og. HVORFOR gjorde ikke jeg dette før??;). Istedenfor, dette er vanskelig jeg vil aldri klare dette :P.

Kansje jeg skal bruke oppgave boken litt og ja.. Har den men har bare svart på noen sider i den..

Hi

Skrevet

Jeg tok den nettopp. 32 år, det tok sin tid med teorien, men måtte bare sette meg ned og lese. Tok først en prøve og strøk. så leste jeg igjen, leste hele boka 3 ganger og kombinerte det med prøver på nett. Sto andre gang med 2 feil.

Brukte fire-fem kvelder på å lese intensivt. Min erfaring er at det ikke går uten å lese..

Skrevet

Jeg tok lappen da jeg var 30 år.En mnd før jeg fødte min første sønn :-)

Kom igjen,dette klarer du! Det blir en helt ny verden med lappen!

Lykke til!! ;-) Og god jul!

Skrevet

moren min var 36 år og mormor va 56 år! Svigermor tok lappen ifjor og da var hun 51 år!! Aldri forsent ;))

Skrevet

Jeg er 39, og begynte i september. Har ingen mulighet for øvelseskjøring utenom, så regner med at det tar sin tid - håper jeg får lappen innen jeg blir 40 i mai neste år. Har hatt 20 dobbelttimer, og regner med ihvertfall 20 til, pluss glattkjøring og langkjøring... Men det går framover! Da jeg begynte hadde jeg ALDRI prøvd å sitte bak et ratt før, og ante ikke hva clutch var engang... De to første gangene var det bare humping rundt på en parkeringsplass og kveling av motoren...

Men nå kjører jeg på motorveien!

Skrevet

Ta gratis prøve teoritester på nettet om og om igjen og les gjennom rett svar! Slik gjorde jeg det og bestod!:)))) leste ikke i boka:)

Skrevet

Hei!

Lykke til med lappen:) Du er ikke gammel og det er ikke flaut:)

Jeg begynte å kjøre i august i Oslo og kjørte opp i slutten av november. Er gravid, så jobbet vel greit under press kan du si. Jeg leste boka 2 ganger, kjøpte tilgang til teoritentamen.no et døgn (40 kr) og tok 35 prøver der før jeg tok prøven på Risløkka. Bestått teori er gyldig i 3 år (tror jeg) - så ikke utsett det. Spørsmålene var omtrent like - ganske greit!

Jeg endet vel opp med nærmere 45-50 kjøretimer siden jeg ikke fikk kjørt noe privat. Dyrt? jepp... men jeg får tenke at alle årene jeg ikke har brukt penger på bil og bensin kommer litt i en stor bolk nå... Jaja.

Og jeg er 39 år - og det gikk jo bra:))

Igjen: Lykke til!

Skrevet

Min samboer (han er mann :P) begynte på lappen da han var 18. Han tok alt det obligatoriske + en god del kjøretimer før det stoppet opp.. Da var det teoriprøven som stoppet han. Han var så og si klar for å ta oppkjøringen hadde det ikke vært for teorien. Så gikk det noen år da.. For han slet forferdelig med teorien, han visste svara, men fikk "blackout" når han skulle ta teorien. Før vi ble sammen tok han 6 teroiprøver-uten hell.. Han hadde gitt opp hele billappen når vi ble sammen. Etter mye press fra meg tok han først èn teoriprøve (strøyk), og så en teoriprøve til som han bestod =D Så ikke utsett denne lesingen på teorien, det forverres bare for hver dag som går =)

Min samboer har forresten oppkjøring i morgen - 9 år etter at han begynte på lappen. Får håpe han klarer den, er tross alt "bare" 7 uker til baby kommer i hus.

Lykke til, og stå på! =D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...