Gå til innhold

Blemmer på puppen!!!

Anbefalte innlegg

Jenta på 16 mnd har hatt blemmer på tunga som legen mente var after. Hun har også vært forkjølet med feber i nesten en uke og fikk i dag konstatert ørebetenelse og bronkitt. Både fastlege og legevakt mente i forrige uke at det kun var after. Idag var det da tilbake til legen og vi fikk endelig pencillin. Men jeg har fått en blemme på hver pupp som svir! De er litt gulaktige og væsker. Legen mente fortsatt at hun bare har hatt after, men kunne ikke helt svare på hvorfor jeg har har fått blemmer. Men hun mente jeg burde slutte å amme! Noe jeg ikke har veldig lyst til enda... Lurte selv på om det er brennkopper eller herpes!!! Noen som har hatt noe lignende???

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143870678-blemmer-p%C3%A5-puppen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ammehjelper (ammehjelpen.no) og kan ikke stille noen medisinks diagnose, spesielt ikke på et nettforum :)

Når det gjelder det med å slutte å amme så er jeg enig med deg i at du ikke bør det, altså ikke på grunn av disse blemmene. Å kutte ut amminga vil sannsynligvis ikke hjelpe på blemmene.

Jeg ville insistert på at det ble tatt prøver av blemmene/sårene. Jeg vet ikke hvilke prøver som er relevante, men generelt anbefaler vi at man ber legen om dyrking av bakterieprøver når det er sår, fordi typen bakterier vil bestemme hvilken antibiotika man skal ha. Jeg vil tro at både herpes og brennkopper kan oppdagtes i sårprøver.

Om legen er usikker så kan hun kontakte Nasjonalt kompetansesenter for amming på Rikshospitalet, de svarer på spørsmål om ALT som har med amming å gjøre fra helsepersonell, og kan også gi medisinske svar. Kontaktinformasjon kan hun finne her: http://www.oslo-universitetssykehus.no/omoss/avdelinger/nasjonalt-kompetansesenter-for-amming/Sider/enhet.aspx

Sår/blemmer med smitte i kan være grunn til å avslutte ammingen. Men da er det VIKTIG at dere vet hva det evt er som kan smitte, og selvsagt at det tas prøver av begge. Vanlige bakterieinfeksjoner er ikke grunnlag for å fraråde amming, heller ikke når det er snakk om åpne sår. Både som ammehjelper og som mor så mener jeg at så lenge mor ønsker å fortsette ammingen så skal det legges til rette for det, uansett om barnet er 16 dager eller 16 måneder gammelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...