MammaBrum Skrevet 12. desember 2011 #1 Skrevet 12. desember 2011 Da jeg var på uttak fikk jeg høre at jeg hadde fått en tilstand på livmora som kunne gjøre det vanskeligere for egget å feste seg, derfor spiser jeg nå Prednisolon for å dempe disse symptomene. Akkurat der og da var jeg såpass dopa at jeg ikke fikke med meg alt han sa, og da jeg var tilbake på innsetting spurte jeg sykepleieren, men hun kunne ikke huske hva tilstanden het, bare at det var nesten som endometriose, men motsatt på en måte, og inni livmora mens endometriose er utenfor. Tror det het noe på a.. Noen som kan tenke seg hva dette er? Å google dette er jo dødsskummelt, bare livmorkreft, keisersnitt og barnløshet å finne
dincene Skrevet 12. desember 2011 #2 Skrevet 12. desember 2011 det kan vaere denne her: http://www.endo-resolved.com/adenomyosis.html Jeg selv har endometriose i veldig stor grad. Jeg også tar prednisolon. Jeg har ikke lest så mye om adenomyosis men endo er ihvertfall ikke farlig. Rettere sagt det er ikke dødelig. Det kan være plagsomt for noen og vondt og større blødninger.
skautrollet m/surprise Skrevet 12. desember 2011 #3 Skrevet 12. desember 2011 Prednisolon er kortison som demper imunforsvaret ditt slik at embryoet forhåpentligvis ikke blir "kastet ut" som et fremmedlegeme. Den gjør at du kanskje blir litt mer tørst og tisser littt mer. Avhengig av dose bør du trappe ned gradvis når du skal slutte på den. Hvis du blir gravid skal du mest sannsynlig gå på den fran til 10-12 uker. Slutt i hver fall ikke før du får beskjed fra legen om at du skal det :-) Lykke til!
MammaBrum Skrevet 13. desember 2011 Forfatter #4 Skrevet 13. desember 2011 Adenomyose høres riktig ut ja - tusen takk! Og nei, jeg har ingen planer om å droppe noen medisiner før legen sier det
Snoopy. Skrevet 14. desember 2011 #5 Skrevet 14. desember 2011 Dette er egentlig et spørsmål til Skautrollet... Skal man trappe gradvis ned på Prednisolon ved graviditet? Jeg har fått beskjed om å gå på det frem til test, og slutte uansett resultat. Ble kjempe usikker nå. Hva har dere andre fått beskjed om?
dincene Skrevet 14. desember 2011 #6 Skrevet 14. desember 2011 Man skal trappe prednisolon ned i over 4 uker etter testdatoen, samme om man tester positivt eller negativt. Hører til St.Olavs og har fått et stort ark med mengder av tablettene man skal ta i disse 4 ukene etter test. Skjønner jeg riktig, så kan man få leverskade hvis man slutter på det brått.
TanteTroll Skrevet 14. desember 2011 #7 Skrevet 14. desember 2011 Det er riktig at Prednisolon skal trappes ned, men de er også avhengig av dose og hvor lenge man har stått på det. Det er stor forskjell på om man tar 20 mg eller 5 mg. Jeg har fått prednsisolon i forbindelse med forsøk; 20 mg i en uke, 10 mg i en uke og 5 mg i en uke etter det hvis testen er positiv. Det står ingenting om nedtrapping i mine papirer, så jeg regner med at jeg egentlig bare kan slutte med tablettene når testen er negativ.
Snoopy. Skrevet 14. desember 2011 #8 Skrevet 14. desember 2011 Jeg tar bare 10mg, men etter hva dere sier så tror jeg jeg tar 5mg en uke etter test bare for å være sikker.
TanteTroll Skrevet 14. desember 2011 #9 Skrevet 14. desember 2011 Jeg har tatt 5 mg i 3 dager etter negativ test på eget initiativ og uten og spørre, fordi det er sånn vi pleier å trappe ned prednisolon på jobb. Siden jeg ikke har fått noen beskjed om å trappe ned regner jeg egentlig med at det er helt greit å gå fra 10 mg til 0. Men følger jo ikke dette helt selv da. He he
dincene Skrevet 14. desember 2011 #10 Skrevet 14. desember 2011 Rugekassa, det er sånn som du sier sikkert angåendes doseringa. Jeg skal gå i 4 uker på 20 mg og dei 4 ukene etterpå skal det trappes ned sakte ja. Snakket faktisk med legen min etter sist innsett om dette med prednisolon og han sa at dei har funnet ut at det må være store doser for at det skal være noe nytte av den i det hele tatt. Han hadde ingen tro på at man går på litt en kort periode bare. Da er det bare bortkasta. Og han sa jo også at det er heller ikke bevist at det hjelper for egget å feste seg. Han mente at det er mye viktigere hva som skjer på labben enn hva slags medisin man putter inni i damene etterpå.
skautrollet m/surprise Skrevet 15. desember 2011 #11 Skrevet 15. desember 2011 Legger inn en lenke som forklarer litt :-) http://www.lommelegen.no/320586/vidundermedisinen-kortison Med en dose på 5 mg er det ikke noe problem å slutte på dagen. Jeg er allergiker og velger å ta annhver dag i en uke først slik at kroppen min aklimatiserer seg. Maks dose pr dag er 1 mg pr kg kroppsvekt så 5 mg er en veldig liten dose for oss voksne damer :-) Med 20 mg pr dag er det nok greit å trappe ned gradvis. Kroppens system er basert på noe som heter homoestase, dvs at den hele tiden forsøker å opprettholde riktig balanse. Produksjonen av et hormon er enkelt sagt demed avhengig av hvor mye det er av hormonet i kroppen. Kroppens hormon heter kortisol og produseres i binyrene. Kortison erstatter kortisol og setter ned kroppens egenproduksjon. Hvis tilførselen av kortison er stor, bruker kroppen for lang tid på å komme i gang med egenproduksjonen av kortisol igjen slik at man får et kraftig fall i konsentrasjonen. Kroppen er fullstendig avhengig av kortisol for å fungere. Jeg har ikke tenkt til å finne ut av om det var dumt å bråslutte eller ikke så da forebygger jeg ved å trappe ned gradvis. Høy dose over tid kan påvirke nyrefunksjonen. Man skal være forsiktig med kortison uansett. Det er vist at kortison setter ned syntesehastigheten når DNA skal kopieres til RNA for translasjon. Litt enklere: produksjonen av proteiner i cellene kan gå saktere. Vet ikke hvor stor dose som skal til for at dette skal skje, men sannsynligvis mye høyere dose enn det er snakk om i våre tilfeller :-) Overhodet ikke meningen å skremme noen men det er greit å vite litt om de medisinene man tar slik at man kan unngå unødvendige problemer. Følg legens anvisninger så går det helt sikkert bra! :-)
skautrollet m/surprise Skrevet 15. desember 2011 #12 Skrevet 15. desember 2011 Bare en kommentar til: etter 10-12 uker overtar huleboeren styringa på kroppen til mor så da er det trygt å kutte ut kortisonen :-)
LillaGorilla♥♥ Skrevet 15. desember 2011 #13 Skrevet 15. desember 2011 Men hvorfor får man prednisolon når man får ivf? Gjør det det lettere for fosteret å "sitte fast", eller behandler det tilstander man har i livmoren etc? Altså, hvilken effekt har den, og hvorfor gis det til endel ivf'ere? Er det bare de som har endometriose som får det?
dincene Skrevet 15. desember 2011 #14 Skrevet 15. desember 2011 Jeg ble forklart at det er tilstander i livmora man trenger prednisolon for. Men det er sjelden man får det ved de første rundene. Den demper vel ned imunforsvaret sånn at egger ikke blir ustått. Og det er ikke sagt at den hjelper for dem som har endometriose heller ble jeg opplyst. Men man kunne jo prøve.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 15. desember 2011 #15 Skrevet 15. desember 2011 Er det da noe som skal "hjelpe" eggene til å bli sittende/feste seg, eller hindre spontanabort, eller hva? Spør fordi jeg ser flere får det fra innsett/eggløsning til ikm og lenger- og fordi jeg selv har 3 spontanaborter bak meg, og lurer på om det kan være noe å diskutere med legen, i tilfelle....
dincene Skrevet 15. desember 2011 #16 Skrevet 15. desember 2011 Jeg selv har mistet mellom uke 5 og 6 de to siste gangene. Jeg har da veldig mye endometriose. Så mye at legen mente det var ikke noe vits å prøve å fjerne det. Jeg må si jeg maste meg selv til prednisolon etter å ha lest på endometriose.no forumet der Jon Hausken svarer på spørsmål. Hausken mener at dei som har endo kan ha godt av å bruke prednisolon. Det kan jo være mange grunnner til SA. Det kan hende at noen bruker blodfortynnende mot dette. Det finnes et eller anna blodprøve man finner ut om man trenger det mot dette. Selv har jeg ikke tatt den prøven. Skulle jeg ha mistet 3 ganger så skulle jeg ikke gått videre til neste forsøk uten å ha forandra noen i behandlinga etter innsett. Kanskje det er større doser av progesteron man trenger. Du har jo sikkert tatt alle prøver og legen har svar på det der. Spør! Jeg spørte sykepleieren på St.Olavs hva er mine verdier på alt det der. Spør man ikke, får man ikke vite noe Det er ihvertfall å anbefalle å ha en samtale med lege. Men så må jo du vaere klar over at det kan være rett og slett de "feile" eggene.... man vet jo ikke om alle eggene skal utvikle seg like bra. Kan være at det er et lite genfeil og det egget ikke vil utvikle seg videre etter noen uker.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 15. desember 2011 #17 Skrevet 15. desember 2011 For ordens skyld- jeg har ikke hatt ivf, blitt gravid på vanlig måte- dog går det lang tid med prøving før det klaffer, minimum et år-, men har altså mistet i uke 7, 8 og 14. Har et barn fra før, derfor får jeg ikke full utredning enda, men har tatt bloprøver osv. Jeg kan altså risikere at jeg må miste enda en gang før dette tas tak i skikkelig.... Såvidt jeg vet har jeg heller ikke endometriose, men har cyste på den ene eggstokken, samt at man har problemer med å se den andre på ultralyd. Jeg er bare nysgjerrig på hva jeg kan be legen om, og om det er noen typer medikamenter jeg kan be om å få for å øke sjansen til at spiren sitter. Men takk for svar!
dincene Skrevet 15. desember 2011 #18 Skrevet 15. desember 2011 Du kan prøve en privat gynekolog. Da skjer det ting med en gang. Det er der jeg startet med ICSI sirkuset mitt. Og innen en månads tid hadde jeg tatt lapp og skjekket eggledere... istdenfor å ha ventet et halvt år før jeg kommer på gynekologisk poliknikk...et havlt år til på lappen... osv.. Det koster litt men så skjer det med en gang ting. Og en gynekolog ser jo på SA annerledes enn en fatslege.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå