LINDA*** Skrevet 12. desember 2011 #1 Skrevet 12. desember 2011 Jeg husker vel egentlig at jeg var gal nok til å gi de andre yoghurt fra de var så små, men det er jo så fyfy emd sukker i de. Men de har nå blitt fine de andre vi har da Men likevel spør jeg om det er ok Kan de smake på alt av bær? Når er det ok med f.eks eplejuice? Vet at de ikke skal ha honning og kumelk, men er det noe mer de absolutt må vente med?
Tullsjura Skrevet 12. desember 2011 #2 Skrevet 12. desember 2011 Noe sjømat burde man vel også vente med til de er året. Da tenker jeg ikke på fiskegrateng, fiskepinner og fiskekaker da. Jordbær skal vel heller ikke være bra. Men det gav jeg min gutt ifra han var ganske liten. Det gikk bare bra Jeg vill nokk heller gi sånn "baby-yoghurt" som står sammen med babymaten. Hvis du skal gi juice, så vann den ut (slik som saft). For det er veldig sterkt for magen og tennene.
LINDA*** Skrevet 12. desember 2011 Forfatter #3 Skrevet 12. desember 2011 ah, takk for svar *hva-man-glemmer*
Fizzymed2små Skrevet 12. desember 2011 #4 Skrevet 12. desember 2011 Youghurt er ikke anbefalt før ved 10 mnd alder. Hva er grunnen til at du vil begynne med det nå? Når det gjelder fisk, sitrusfrukter og alt mulig annet man ble rådet til å vente med før, så anbefales det å innføre dette etterhvert som man innfører fast føde, slik at de barna som ammes fortsatt er beskyttet av morsmelken. Forskning viser at å vente med enkelte typer mat, kan trigge allergi mer enn å innføre det tidlig mens man fortsatt ammer.. Når det gjelder kumelk, så er det pga fare for jernmangel først og fremst at det anbefales å vente med dette, ikke pga allergi.
lillenims Skrevet 13. desember 2011 #5 Skrevet 13. desember 2011 Helsedirektoratet har lagd en brosjyre om mat for spedbarn (0-12 mnd), som jeg synes er veldig bra. Den tar for seg hvilken mat/type som anbefales til ulike alderstrinn, og litt om hvorfor. Du kan laste den ned på http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/faktahefter/mat_for_spedbarn__brosjyre__15566
Hera_75 Skrevet 13. desember 2011 #6 Skrevet 13. desember 2011 I sverige og danmark gir de yoghurt ved 6 mnd.. så de lærde strides her. Jeg prøvde forsiktig med små mengder, blandet med fruktmos, og ga mer da det gikk fint, fra 6 mnd alder. Min lille tass digger det, og veldig fint å gi som mellommåltid, så skjønner godt at du vil det. Hvis du bruker gresk/tyrkisk yoghurt og moser sammen med feks aprikospure og eller banan elller noe annen søt frukt, så slipper du unna det tilsatte sukkeret.
Fizzymed2små Skrevet 15. desember 2011 #7 Skrevet 15. desember 2011 Har du tatt jernstatus siden du vet at det gikk fint?
Sunnybeach4gull :) Skrevet 15. desember 2011 #8 Skrevet 15. desember 2011 Nei. Og til dem som sir at det gikk bra og gi jordbær osv.... Så fint da, og ikke minst flaks! E jo en grunn til at helsemyndighetan anbefale å vente, dem sir det jo ikke bare for å være jævlig. Jo flere ganga barnet blir utsatt for allergener, kan det tilslutt utvikle allergi. Mange gange trenge dem ikke få reaksjon første gang, men neste gang derimot. Gir du nøtter også kanskje?? Kumelk istedet for mme? Jentemamma over her har også et poeng med jernstatus, melk/yoghurt osv spiser opp jernlagran, særlig til de søte små.
LINDA*** Skrevet 15. desember 2011 Forfatter #9 Skrevet 15. desember 2011 haha, ler Bare spurte om noe. Fint med konstruktive svar. Hvorfor kaste bort energi på å irritere seg, sunnybeach 2gull + spire uke 10. Ler Get over it. (ps jeg gir nøtter, brus, drops og pepperkaker God jul!
Busy_bee Skrevet 15. desember 2011 #10 Skrevet 15. desember 2011 Er så enig Linda. :-) Min HS sa også ti mnd på yoghurt p.g.av jern og fare for jernmangel hos de små. Vet noen andre på barselgruppen fikk beskjed om at det kunne skape nyresvikt. Dette var en annen HS, så jeg vet ikke hvor Hun tok dette fra. Var også inne hos en HS student på den ene kontrollen, og hun insisterte på å vente med yoghurt til 12 mnd, men ost I maten var greit. Skjønte I grunnen fint lite av det da. Så mini her har fått smake litt yoghurt fra Han var 8-9 mnd. Jeg har brukt Sprett yoghurt, de aller minste begerene. De synes vi begge er gode, så jeg spiser opp det mini ikke vil ha. jordbær har han også fått, men det mente HS ikke var noe problem så lenge ingen av oss foreldre har allergier. :-) sunn fornuft kommer en langt med. Styrer unna ting han kan sette I halsen, upasteuriserte meieriprodukter (oster) og skalldyr har han vel heller ikke fått. Slik jeg har skjønt det, så er det lurt å gi såkalte allergener mens en ammer fordi det da er mer sannsynlig at de ikke utvikler allergier. :-) Mini her fikk smake en liten bit med kransekake, så virker ikke som han har nøtteallergi heller. :-) og som en over skriver, så strides de lærde veldig. Har flere engelske babymat bøker og de har yoghurt på menyen fra 6 mnd. Gjerne wetabix m yoghurt til frokost.
Honningmelon Skrevet 15. desember 2011 #11 Skrevet 15. desember 2011 Jenta mi er 7,5 mnd og får både youghurt og litt jordbær. Ble anbefalt av barnelegen vår å gi youghurt da hun drikker lite melk. Jeg har ingen betenkeligheter med å gi henne det. Ellers får hun smake på absolutt alt. Har blitt veldig lite "hysterisk" etter at vi har slitt så med jenta og mat.
Honningmelon Skrevet 15. desember 2011 #12 Skrevet 15. desember 2011 Jenta mi er 7,5 mnd og får både youghurt og litt jordbær. Ble anbefalt av barnelegen vår å gi youghurt da hun drikker lite melk. Jeg har ingen betenkeligheter med å gi henne det. Ellers får hun smake på absolutt alt. Har blitt veldig lite "hysterisk" etter at vi har slitt så med jenta og mat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå