Gå til innhold

Hvor farlig er egentlig snømåking?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg testa positivt i dag og nå har jeg tenkt meg litt redd.. Måkte snø i går til jeg var ganske sliten, så det vil jo blant annet si at jeg har brukt magemusklene en del. Ble noen tunge løft også kan man si... Og det har man jo hørt her inne at enkelte får beskjed om å unngå. Siden dette er eneste positive test jeg har sett på fire år ble jeg plutselig veldig bekymra... Kan det være farlig, og i tilfelle hvorfor??

Håper noen kan svare..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke og bekymre deg, snømåking går nok helt fint selv om man er gravid.

Hvis du føler at kroppen din fikser det, er det ingen grunn til bekymring. Lengre ut i svangerskapet blir ledd og sener løsere, og du blir mindre mobil pga størrelsen, da begrenser det seg selv at det ikke er lurt å løfte tung. Men kroppen din sier nok ifra.

Men merker du ubehag, får vondt

eller er så uheldig å få tidlig bekkenløsning,

DA må du være forsiktig! :-)

Jeg er 8+6 nå, og løfter fortsatt min sønn på 13-14kg. Jeg løftet også i sist svangerskap, men etter en stund sier kroppen (bekkenet og rygg) fra og man orker ikke og løfte mye og selvfølgelig blir det vanskeligere når magen blir større :-)

Gratulerer med graviditeten ;-)

Skrevet

Jeg trener bodypump og spinning flere ganger i uken og kjører meg selv hardere på trening enn hva jeg bruker med snømåking;-) Det at en ikke skal løfte er en gammel myte. Så lenge en ikke får smerter eller blødninger kan en gjøre akkurat som før. Så med mindre du vil bruke svangerskapet som en unnskyldning kan du måke så mye snø du vil;-)

Skrevet

Tusen takk for svar begge to! Ble utrolig letta nå. Når jeg tenker meg om er det jo egentlig logisk at fysisk aktivitet bør være sunnere enn å bare liste seg rundt på tå, men når man har venta så lenge er det lett for å henge seg opp i alt. Og det er jo fortsatt mange som nevner det med å løfte tungt f.eks. Trengte bare å høre fra noen andre at det er greit. Tusen takk!

Skrevet

Trening under svangerskap er bare positivt! Tidligere sa gjerne leger og jordmødre at dersom en ikke har trent før en ble gravid, skulle en heller ikke starte opp noe veldig trening. Nå viser ny studie at gravide bør være i fysisk aktivitet minst 30 minutter hver dag, uansett om en har treningserfaring fra tiligere. Jeg trente så å si hver dag med de to tidligere svangerskapene, og det gir massevis av fordeler- ikke minst føler en seg mye bedre med seg selv. Kroppen begrenser seg selv etter hvert, og mot slutten er nok gjerne "bare" en gåtur mulig uansett, men siden pulsen stuger når en er gravid, så er dette tungt nok for oss :) Og det er jo faktisk litt av en treningsøkt vi skal ut på under fødselen, en ville jo ikke stilt opp på et maraton uten trening heller.... ;) Jeg har planer om å fortsette å trene denne gangen også, både snømåking og andre aktiviteter :) Å være gravid er ikke en sykdom folkens :)

Skrevet

Takk for svaret, kommer nok til å prøve meg på litt forsiktig trening. De fleste er vel klar over at graviditet ikke er en sykdom, men når man har prøvd i fire år, som oss, så vil man helst gjøre alt riktig når man endelig får muligheten til å bære fram et barn. Det er jo heller ikke selvsagt at ethvert svangerskap går bra, og jeg vil helst ikke kunne bebreide meg selv for at jeg ikke tok alle hensyn jeg kunne ta dersom dette ikke skulle gå bra. Nå satser jeg selvsagt på at det skal gå bra, og litt blodomløp i kroppen er så absolutt ønskelig for å gi næring til spiren, he he. Har ikke tenkt å sette meg ned, men man kan bli litt bekymra innimellom... ;-)

Skrevet

Det å holde kroppen i fysisk god form hjelper både på immunforsvaret og humøret - kan faktisk hjelpe svangerskapet og barnet - lytt til kroppen som andre her skriver. Det er sunt på mange måter å holde seg i aktivitet. Blir du veldig sliten, så ta pauser, spis ofte nok og variert, så øker sjansen for at både mor og barn har det bra.

Lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...