Gå til innhold

Tips til hva man kan gjøre med en 6 mnd gammel baby? (jeg kjeder meg)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er litt kjedelig å være hjemme jeg. Synes jeg gjør det samme med snuppa hver dag og klarer ikke å finne på noe nytt. Dagene går mye med til å få henne til å spise og sove litt. Når hun er våken og mett ligger hun mye i lekegrinden sin og leker og snakker med seg selv (er veldig søt da). Og øver på å rulle. Men jeg merker at jeg ikke orker å leke så mye med henne. Prøver å ta meg sammen og tulle litt med henne, lese bok og lære henne å klappe, men jeg synes det er så deilig å sitte litt for meg selv med avisen og en kopp kaffe. Hvor mye leker dere med babyene deres på 6mnd? Bør jeg stimulere henne på andre nye måter?

Tror også hun kjeder seg litt hjemme- merker at hun liker å være med meg på kafe og se på andre mennesker. Hun er nok en sosial liten snupp;)

Skrevet

Hei!

Jeg har en snuppe på snart 6 mnd., og kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg synes også vi gjør mye det samme og at det er litt kjedelige dager.

Jeg synes også det er godt med litt alenetid, og prøver å få jenta mi til å leke litt for seg selv om dagen også, selv om dette ikke alltid er like

lett :-)

Er jenta di flink til å holde på litt selv? Jeg tenker at det bare er sunt at de ikke blir "aktivisert" absolutt hele tiden (men merker fort at jeg får dårlig samvittighet da, hehe, hvis hun holder på selv en stund og jeg gjør andre ting :-)).

Ellers prøver vi å være en del på farten, for merker at dagene blir bedre for oss begge da, tror nemlig også jenta mi kjeder seg litt hvis vi bare er inne flere dager på rad :-) Så drar en del rundt på besøk og senter, og går også en del turer med vogna. Også skal vi begynne på babysang i februar, det blir spennende.

De dagene jeg ikke har så mye overskudd eller lyst til å finne på noe så merker jeg at jeg er veldig lei på slutten av dagen, huff, og blir faktisk mer sliten av å bare være hjemme.

Men gode tips om ulike ting/aktiviteter tar jeg også gjerne imot med takk! :-D

Skrevet

Heisann!

Ja, det er ikke alltid like lett å være superengasjert i leken hele tiden.

Tror jeg ville latt snuppa di få være litt mer ute på gulvet. Er trolig litt mer spennende, ting å strekke seg etter og større motivasjon for etterhvert å begynne å åle seg enn å være i lekegrinden.

Merker selv på jenten min, at hvis jeg har en hel dag alene hjemme, så kjeder hun seg.

Det å treffe andre babyer veldig populært her i gården iallefall, og var det fra ca 5 mnd. Ikke det at de leker SAMMEN, men de får en helt annen tolmodighet i egen lek. Så barselgruppe, venninner med baby..?

Ellers er jo babysvømming veldig gøy, og kanskje babysang? Vi var i åpen barnehage første gang da jenten var 6 1/2 mnd, kanskje det er en ide? Da får babyen utfoldet seg med leker og sosialt, mens mamma får tatt en kaffekopp :-)

Trilletur med andre mødre? (her i Bergen har vi feks trilleturlag gjennom turistforeningen).

Skrevet

Jeg er helt omvendt! Jeg elsker å være hjemme, og synes det er slitsomt å dra ut, Jeg er mye med henne også, men jeg bruker resten av tiden til å holde huset i orden, brodere og sy, pakke inn julegaver, sitte på Dib, ordne i barneklær osv. Inviterer gjerne til kaffe her hjemme også. Nyter det å være hjemme, skal i jobb om et par måneder, og da kommer jeg til å savne denne tiden.

Skrevet

Lille prinsesse: Så heldig du er som koser deg sånn, og så morsomt å høre hvor forskjellige vi er! :-)

Har du en jente som leker en del for seg selv? Min lille snuppe må ha mye "oppmerksomhet", og vil helst sitte mye på armen og være sammen med meg hele tiden :-) Da blir det vanskelig å få gjort så mye annet hjemme, og jeg blir frustrert over alt husarbeidet etc. som venter på meg hele tiden, hehe ;-)

Jeg koser meg også med jenta mi, og prøver å nyte dagene, men skulle ønske jeg ikke kjedet meg så mye og fikk enda mer ut av permisjonstiden. Selv om vi er mye sosiale også, så synes jeg fortsatt det er kjedelig å ha permisjon....

Jeg er vel bare ikke lagd for dette hjemmelivet, trives bedre med jobb og vanlig hverdag ;-)

Skrevet

Du har sikkert prøvd det, men har du vippestol? Da tar du henne i den og bærer henne med deg mens du gjør ditt og datt. Min sønn følger med meg i den overalt i huset og kikker på hva jeg driver med. Jeg legger han også ned der hvor det er mulig. Så holder vi øyekontakten, tuller og leker litt mens jeg diller rundt.

Ellers har jeg og slike dager hvor det kan bli kjedelig. Eller kanskje ikke kjedelig, men savner litt det å kunne gjøre det jeg vil der og da;) Hehe...

Skrevet

Jeg har en veldig selvstendig jente, som sier fra når det er nok å ligge på magen (etter jeg har snudd henne x antall ganger), da er det opp i vugga og titte på uroen hun har der. Så sier hun fra når hun blir sulten (eller så følger jeg veldig klokka da), så er det mat og sovings, og da kan jeg ordne litt igjen (hvis jeg ikke setter meg til med pc med en tekopp da, da blir ikke mye gjort :))

Jeg er glad i jobben min jeg også, og vet det er myyye som venter meg når jeg er tilbake (heldigvis, liker å ha mye å gjøre), men som sagt bare nyter jeg.

Men, hadde jeg hatt en krevende baby hadde jeg nok sett annerledes på det, så jeg banker alt jeg kan i bordet, og setter pris på min situasjon.

Men, nå er det jo snart jul! Kan du ikke ta en "familierunde", slik at alle får en bit av den lille, og raske med deg en julegris eller juleblomst på veien. Da går nok dagene raskere :)

Skrevet

Ja, vippestol hjelper en del heldigvis, men min lille snuppe blir fort utålmodig der også ;-)

Hun er nok en veldig sosial, aktiv liten krabat! :-)

Skrevet

Hei jenter:)

Jeg skal begynne på babysvømming over nyttår, så da har jeg en fast plan hver mandag:) Ellers møter jeg jo venninner med barn så ofte osm mulig og er ute på tur i byen (bor i Oslo) hver dag for frisk luft til meg og snuppa. Men det jeg egentlig mente med innlegget mitt var å få tips til ting jeg kan gjøre for snuppa så hun skal utvikle seg og jeg skal få det litt gøy igjen hehe. Men høres ut som om dere har like dager som meg:)

Snuppa ligger nå lengre og lengre i lekegrinden alene før hun roper på meg, men jeg tenker at det er lite stimulerende for henne å ligge der alene. Selv om hun virker fornøyd og skravler i ett sett.

Hvordan leker dere med bebisene deres?

Skrevet

Tips:

-syng for henne

-regler/rim

-bade i badebalje

-ligge i senga og koooose, peke på munn, øyne osv

-ha henne i bæretøy

...noen av mine forslag :)

Skrevet

Samme her! Kan bli litt ensformig og jeg savner litt 8-16 livet og litt mer struktur. Er ikke helt for meg dette permisjonsgreiene og gleder meg litt til jeg skal ut i jobb igjen og snuppa skal i barnehage. Jeg elsker å være sammen med henne, men vi må ut en tur hver dag hvis ikke blir vi begge veldig rastløse! Har heldigvis mange gode venninner som også er i permisjon, så det er nok å ta av sosialt sett:)

Min lille sover ikke særlig på dagtid heller, så da blir det mye babyprat som gjør meg litt koko i hodet på slutten av dagen:) Men hun er helt herlig og veldig blid og glad så vi koser oss selvfølgelig masse!

Skrevet

Vi er på babysvømming og babysang, så har to dager i uka med faste aktiviteter.

Dette er noe av det vi gjør sammen:

Regler, rim og sang syns han er kjempegøy. Leke bil med pappeske eller lage "hytte" under bordet er også gøy. Trille tur mens han er våken så vi kan se på ting sammen og peke og "prate"om det vi ser. Ut å treffe andre mennesker og barn. Male med fingermaling (innebærer MYE søl). Lage mat, mini liker å være med å se der det skjer noe. Huske, hoppe m.m. på armen/fanget er veldig morsomt. Vi herjer en del og det syns han er veldig gøy i grunn. Blar i bøker og viser bilder (skal helst ødelegges, men). Borte-titt-tei er alltid veldig morsomt. Prøver å være en del på gulvet med han for da syns jeg han gir mye mer tilbake og dagene fyker av gårde. Sikkert mye mer også, men det er noe av det jeg kommer på nå.

Skrevet

Jenta mi elsker å ligge på gulve og utforske, bla i aviser og reklame.... Eller krølle papiret som hun gjør! Duplo er morsomt å se på at mamma bygger.

Vi må ut en tur, helst når hun er våken. Enten vi triller, tar en tur på kjøpesenter eller til byen. Ellers elsker jenta vår å bli herjet med. Vi spiller CD- er og synger.

Vi er på babysvømming og babysang. Og besøker andre med barn.

Jeg kjeder meg litt også. Så om vi skal ha flere så vil jeg ha en anderledes permisjon. Jobbe deltid også er pappaen hjemme når jeg jobber. Jeg elsker datteren min over alt på jord. Men jeg tror det hadde vært bedre for oss alle om jeg fikk bruke hjernen min litt imellom. Nå ammer ikke jeg, ikke fritt valg, men det gjør jo meg mindre bundet.

Skrevet

Maitrollet- er din bebis 6 mnd? Han virker jo veldig godt utviklet hvis han klarer alt det du beskriver;) Eller så er datteren min sent ute hehe. Gleder meg til jeg kan gå tur med henne og se på ting, hun bare sovner i vognen hun, og da kan jeg ikke gå i butikker eller stoppe vognen uten at hun våkner;)

Skrevet

Nå syns jeg jeg måtte forsvare meg litt her, men...

Han er seks og en halv mnd. Leke bil - han sitter/ligger i pappesken og syns det er morsomt å bli dratt forsiktig rundt. Han sover veldig lite på dagtid og er derfor fint å trille tur i våken tilstand - kan være våken opp til 3,5-4 timer i strekk uten sutring. Angående "prating" så er det jeg som prater mest, han babler en del innimellom.

Lage mat - det er jeg som lager maten, han er med å titter og får smake litt på ting han kan smake på. Han syns det er gøy å være med å se.

Huske og hoppe på fanget - jeg hjelper jo til! Han gjør det ikke selv... Holder han under armene. Jeg hjelper også til med å bla i bøkene, men han liker å se på bilder i pekebøker (er ikke akkurat store, feite romaner vi leser).

Og selvfølgelig lager han ikke hytte selv enda heller, det er jeg som gjør det, men han syns det er gøy å være med.

Maling - dypper fingrene hans i fingermaling og lar han holde på med et ark foran seg. Han maler jo ikke akkurat hus og biler og sånn da...Men det er tydelig at han syns det er morsomt å holde på med.

Bruk kreativiteten å se hva babyen din liker å gjøre! Jeg er kanskje barnslig av meg og savner litt å kunne leke som barn, men jeg trives hjemme med gutten min. Han er lite selvstendig og må være med der det skjer noe, hvis ikke er det hyling. Da trives jeg mye bedre når vi kan gjøre noe sammen som han trives med.

Skrevet

ok, da forstår det jeg mer- og takk for mange gode ideer forresten!! Det med å lage bil av pappeske høres morsomt ut. Og fingermaling har jeg liksom tenkt er for større barn, men jaggu skal jeg prøve det også. Hvordan gjør du det når du lager mat og han ser på, burker du bæresele eller har du ham i vippestol litt høyt opp så han ser?

Og så er jeg misunnelig på de lange våketidene uten sutring- her er det maks 2 timer så er det nattaaaaaa zzzz;)

Skrevet

Han ligger enten på gulvet eller en ikeastol som han sitter litt i med god støtte i ryggen (håndkle eller lignende). Brukte vippestolen en del før, men nå vil han bare frem så føler ikke det er noe trygt lenger. Han sitter ganske greit selv uten støtte, men setter seg ikke opp selv enda så har ikke veldig lyst til å bruke ikeastolen for mye heller.

Skrevet

Ved rundt 6 mnd alder her i huset, husker jeg det generelt var mye sutring og klenging fra vesla. Mener det er en alder hvor det skjer mye mentalt med dem. Det er så mye de vil, men masse de ikke får til, så som å åle seg frem eller krabbe eller kanskje sitte osv.

Dagene her gikk til en del kafebesøk med barselvenner, da pludret hun tilfreds i vogna med noen leker, eller litt på fanget med nøkkelknippe.

Hjemme hadde jeg henne mye i Babybjørn (heretter BB) inne. Da støvsugde vi, tørket støv, generelt husarbeid mens "vi" småsnakket litt om alt. Gikk også noen små runder med henne i BB i nabolaget. Tok på planter, trestammer, så på folk, dyr, gress etc, satte oss i en huske og husket litt forsiktig. Litt verre når det er vinter, ser den. Men i motsetning til flere her inne, har jeg egentlig aldri opplevd at vesla har kjedet seg hjemme med meg, men hun har vært mer sutrete og klengete dersom jeg har hatt en dårlig dag eller har kjedet meg:-)

Babysvømming, småbarnstreff, en tur i butikken, lese bøker, klappe og vinke og eller ting vi øvde på. Kunne også sette oss på badet og la vannet i springen renne....det var morsomt med vann.

Tror de fleste har perioder hvor de kjeder seg hjemme på dagtid. Det blir jo mye dikkedakk og da-da og lite voksentid. Om man er flink å ha litt egentid når pappan kommer hjem og i helgene har man mye igjen for det på dagtid.

Det blir mer og mer moro å være hjemme med dem....og når det er mest morsomst....er permisjonen over!

Når det er sagt.....jeg har drukket mange kopper med kaffe og surfet nettet og ryddet hus og pratet i tlf samtidig mens hun har aktivisert seg selv. Det MÅ ikke skje noe hele tiden eller hver dag, så nyt egentid med god samvittighet:-)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...