Gå til innhold

baby på 3månder :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Hvordan er deres 3måneder gammle baby? Sover den mye på dagtid? Natten? hvor ofte spiser den? Når er det natta og hvilke rutiner har dere?

min baby sover veldig variert på dagen, men som regel er det to dupper på alt fra 30 min - 2 t dupp, så sover han en dupp på ettermiddagen... På natten sover han alt fra 4-5 t før han får mat... sover til ca 08-09 :)

Han får flaske (MME) så spiser vell 180 ml x6 ca:) på kvelden bader han annen vær kveld, tar kveldsstell i 20 tiden også er det natta somregel i 22 tiden..

Tenkte og begynne med legging tidligere nå, men er spent på hvordan det skal gå...

Ha en fin dag :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jentene mine sover også veldig variert i løpet av dagen. Men de vil ikke legge seg for natten før 01-02. De er tydelig trøtte, ofte overtrøtte fra ca 23, men har prøvd å legge de tidligere uten resultat. Holder på i mange timer med legging!! De får på pysjamas og stelt for natten i 19-20 tiden nå. Men som sagt er det ikke natta før 01-02. Da våknet de for mat kl. 04, og sover da til 06-08. Da er det mat, gjerne våken i 1-2 timer så sove 1 time før mat igjen. Og da kan de sove i 2-3 timer. Virker av og til som de har natten på formiddagen, men får ikke til å snu døgnet heller. Vanskelig å holde dem våken. Jentene mine spiser veldig lite for alderen, mellom 80 og 140 (MME). Så er spent på 3mnd kontrollen neste uke. De var 4kg på 6 ukers kontrollen. 2400 og 2800 da de ble født. Jeg har prøvd å legge tidligere lenge, men sånn som jeg har skjønt klarer de bedre å skille mellom natt og dag når de er 3 mnd. Så det blir kanskje bedre nå etterhvert?

Skrevet

En typisk dag hos oss med min sønn som er 3mnd om noen dager ser slik ut:

- Pupp når han våkner en gang mellom 7 og 8.

- Morgenstell, vask og på med klær

- Morgenlur vanligvis rundt 08:30, den varer en halvtime

- Lek

- Pupp ca kl.10

- Går tur vanligvis mellom 11 og 13, da sover han av og til opptil halvannen time mens jeg går

- Pupp ca kl.13

- Lek

- En liten lur ca 14:30 en halvtimes tid

- Pupp ca kl.15

- Lek

- En liten lur ca kl.16:30 en halvtime

- Lek

- Pupp ca kl.17

- Lek og starter kveldsstell med bading hver kveld kl.18

- 18:30 pupp på mørkt og kaldt soverom før han legges

- Sovner vanligvis innen kl.19:30

- Nattpupp vanligvis en gang, av og til to ganger.

Når vi kom hjem fra sykehuset så la han seg kl.21:30 for natten. Det ble bare tidligere og tidligere, vi gjorde ingenting for at det skulle bli slik. Nå er det så tidlig som 18:30, og han kunne sikkert vært klar for natten enda tidligere hadde det vært opp til han:)

Rutiner er at han sover i vuggen i stuen på dagtid med koseklut, "sovelyd" på mobilen (en app jeg har lastet ned) og et pledd over seg. Av og til må vi bære han litt i kurven for at han skal sovne.

Rutiner på kvelden er at han legges på mørkt og kaldt rom etter pupp. Jeg holder en hånd på kinnet hans til han roer seg og sovner. Så går jeg ut. Han våkner flere ganger etter dette, da går jeg inn uten å si noe, bare gir han sutten, så sovner han tilslutt:) Gråter aldri i sengen på kvelden når han skal sove, men gråter noe i vuggen på dagtid når han skal sove der.

Jeg er veldig fornøyd med rutinene slik vi har fått de. De har bare blitt slik av seg selv etter litt prøving å feiling. Eneste jeg kunne ønske å endre på er sovingen på dagen, det hadde vært bedre for han om han kunne sovet lengre enn halvtimes dupper, for jeg merker han er mye trett mellom duppene.

Skrevet

Lille trulte har rutiner som fungerer utmerket med unntak av at hun sovner altfor sent.

Hun vekkes kl 9 og får mat før vi kjører søster i bhg. Sovner ofte på denne turen. Hjemme igjen gjør jeg husarbeid mens lille ser på. Kl 11 er det tid for litt pupp igjen og innen kl er 12 legges hun ut i vogna. Sover til ca 15-15.30. Inn og får pupp igjen før det er middag for resten av familien. Leker med søsken og mor og far til kl 17-17.30, pupp igjen og sover 30 min i vogna inne.

Kveldene består i mange små dupper før hun endelig tar kvelden kl 23-24. Da sover hun som en stein i minst 7 timer før hun får mat. Hun er ei blid og god jente som sjelden skriker for annet enn mat og søvn.

Skrevet

Vesla er nå 3,5 mnd.

Hun sover 19-07 om natta med 1 mating. Har ingen faste kveldsrutiner, hun legger seg greit uansett.

På dagen sover hun ofte en kort dupp på formiddagen (da jeg leverer storebror i barnehagen), en lang dupp midt på dagen (2-3 timer) og en kort dupp igjen på kvelden. Spiser ca 5-6 ganger om dagen. Hun får pupp.

Vesla er veldig rolig av seg og tålmodig dagen lang. Mammas lille nurk! :-)

Skrevet

Rutiner ja... har kanskje ikkje så mange rutiner, men det er stor forskjell på dag og natt iallefall. Ho legg seg i sjutida og tek natta då. Søv til ca ett om natta og får pupp. Søv so til ca fem og får pupp. Våkner igjen i sju/åtte/ni tida og er oppe ei god stund. I dag t.d søv ho i tre og ein halv time på formiddag/tidleg ettermiddag. Så søv ho ein dubb eller to til før ho legg seg om kvelden igjen. Pupp får ho når ho vil. Av og til heeeeeile tida, andre gonger vil ikkje ho ha så ofte. Mi er no 6 kg og 62 cm. ca.. Var på 3 mnd kontroll måndag. Ho er ei snill og god lita taus iallefall. Søtest i verden faktisk ;)

Skrevet

Min lille gullemor sover fra 19 - 06 sammenhengende. Hun sovner stort sett ganske fort:)

Når hun våkner er hun ganske blid, smiler og er glad for å se meg:) lille skjønningen min! Da er det bleieskift og mating, bruker ca 45 min - 1 time på dette. Hun pleier etter dette å sove 1 time. Deretter er det litt lek og styrketrening på mage(hun er blitt sååå sterk)

Så er det morgenstell med skifte av klær og vask, tar oss god tid, vi pludrer og prater. Så er det mat igjen kl 09.30, tar samme tid.

Hun pleier nå å ta den lange duppen på 2-3 timer.

Stell og mat kl 13 igjen, tar en liten dupp 30 min etter mat. Nå har hun en lenger våkenperiode, vi leker, prater, trener, går på sightseeing rundt i huset (begynner å bli veeeldig tungt, hun veier nå 7020)

Neste stell og mat er kl 15.30, tar en times dupp. Nå begynner mamma å bli sliten og gleder seg til pappa'n kommer hjem fra jobb he he :) Hun kan være litt grinete på ettermiddagen.

Kveldsstell med vask og pysj kl 18, så mat. Hun legger seg greit kl 19, så nå kan mamma og pappa lade opp til en ny dag:)

Hun spiser ca 800 ml i døgnet/5 flasker med Hipp ca hver 3. time.

Bader annenhver dag, men ikke nødvendigvis om kvelden da jeg har nok av tid om dagen.

Lykke til :)

Gjest isimagen
Skrevet

Gutten min blir 3 mnd denne helgen og slik er vår hverdag:

Vi står opp kl 09: morgenstell og litt lek og kos på stellebordet. Han sitter i vippestol på badet og underholdes av at jeg dusjer og steller meg.

Videre er han stort sett våken i 1,5 - 2 timer før han sover i 20-60 min gjennom hele dagen. Jeg vil helst at han skal sove minst en time, og gjerne på litt regelmessige tider i løpet av dagen - men enn så lenge er det vanskelig å få til. Hvis jeg er ute og gjør ærend kan han lett sove 2-3 timer i vogna på dagtid, men aldri hvis vi er hjemme.

Jeg legger han en gang mellom kl 20 og 22, avhengig av når han hadde sin siste lur. Da koser vi litt på stellebordet mens vi gjør kveldsstellet. Hvis jeg "timer" leggingen bra sovner han veldig kjapt og greit. Ofte søvper jeg han litt stramt inn i et helseteppe når jeg legger han, da sovner han raskere (pakker han opp igjen når jeg legger meg).

Natten vår er slik: Han sover da i 5-6 timer - pupp - sover 3 timer - pupp - sover 1 time - pupp - sover 1 time - pupp. Da er ofte klokken rundt 09, og vi står opp :)

Vi bader ca 2 ganger i uken, ofte ifm morgenstellet. En god vask med kluten blir det hver morgen.

Skrevet

Mi snuppe har samme rytme som Abella beskriver over,

Natt fra 19-7, men jeg vekker 1 gang ekstra for hun er litt småspist. Så hun får pupp 23 og 4

Dagen starter 7 når storebror våkner og skal i barnehage. Gjør begge barna klare, tar ca 1.5 t og da vil snuppa sove. Sover da i vogn til og fra barnehage, 1,5 t lur.

1.5 t våken

Lur 2-3 timer ute i vogn midt på dagen

1,5 t våken

Ettermiddagslur 1-1.5 t

2 t våken

Legges 19.

Frøkna er veldig lite krevende bare jeg sørger for å ta tegnene på at hun er trøtt. Jeg tror mange babyer gråter fordi de sover forlite.

Tidspunktene for soving på dagen er ikke faste, men prøver å få kabalen til å gå opp så hun våkner av siste lur 17, da holder hun til 19. Og det er en leggetid vi er happy med. Da har vi to sovende barn før halv åtte og voksen kvelden kan begynne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...