Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #1 Skrevet 12. desember 2011 Vet at jeg egnentlig vet hva det er, men så er jeg sånn passe dement så nå husker jeg det ikke. Noen her som ikke er demente og som kan fortelle meg hvem denne "Kakelina" er?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #2 Skrevet 12. desember 2011 Tøvær rett oppunder jul. Og to n'er - kakelinna.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #3 Skrevet 12. desember 2011 Kakelinna, som noen steder også ble kalt lefsetøvær eller lefsetøyra, er en betegnelse som brukes om en mildværsperiode som gjerne inntreffer i desember, før jul. Kakelinna er gjennom folketradisjonen nært knyttet opp mot Tomasmesse den 21. desember. I tidligere tider ble det hevdet at kakelinna skyldtes all bakingen – at alle ovnene forårsaket mildværet. I dag er denne folketroen forlatt, men begrepet brukes ennå.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #4 Skrevet 12. desember 2011 Kakelina er en mildværsperiode rett før jul. Fra gammelt av ble perioden brukt til bakst og vask fordi det var mer praktisk og kunne lufte og slikt uten å fryse ut huset.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #5 Skrevet 12. desember 2011 Takker for svar. Da håper jeg at jeg husker dette til en annen gang :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå