Knotten & lille persille Skrevet 12. desember 2011 #1 Skrevet 12. desember 2011 Minstejenta på 3 mnd har et godt sovehjerte og sover godt både dag og natt, meeeen hun legger seg så himla sent! Steller og tar på pysj ca kl 20, ammer i mørkt rom og legger henne i bagen på soverommet. Sovner på 2 sekunder og er tydelig dødstrøtt. Problemet er at hun våkner etter en time! Kan nesten stille klokka etter henne. Da er hun lysvåken og holder det gående i et par timer. Ofte sovner hun ikke for natten før kl 24. Hun er ikke sur og grinete, bare blid som ei sol og skravler og vil taes opp. Jeg kan få henne til å sove igjen med puppen, men da blir natten urolig med magevondt (hun har mye luft som må ut før hun sovner). Om jeg ikke tar henne opp blir det hyl og skrik til hun sovner av utmattelse, synes ikke det er greit heller. Slik vi gjør det nå tar vi henne opp når hun våkner og har det mørkt og stille på stua. Vi snakker ikke til henne, bare har henne på fanget til vi ser at hun er trøtt igjen. Er jo litt kjedelig å ha det stille hver eneste kveld, men hun har en søster som våkner for den minste lyd og hun sover vegg i vegg. What to do? Starte stellet tidligere i håp om at hun tar kvelden før? Hun sover en lang dupp på 3-4 timer på dagen, men den er slutt kl 15.00. Etter det har hun en liten dupp ca kl 17. Står sjelden opp før kl 9.... og sover hele natten når hun først sovner:)
♥Spirevipp♥ Skrevet 12. desember 2011 #2 Skrevet 12. desember 2011 Hva med å vekke henne kl 8 om morgenen, da vil du kanskje få rettet rutinene. Jeg har en liten gutt på 4,5 mnd og han blir trøtt mellom 19:30 - 20:00, da er han lys våken i 7-8 tiden på morgenen. Da sover han stort sett hele natten med 2 ammeøkter på natten. Han har en liten blund i 10 tiden og når klokken er 12 er han trøtt igjen og kan sove opptil 3 timer i vognen ute. Har vel en liten blund i 17:00-18:00 tiden. De sier jo at man ikke skal vekke de små, men tenker på alle som har flere barn og må levere i barnehagen...de må jo, så hvis du orker, hadde jeg prøvd det. Lykke til
Knotten & lille persille Skrevet 12. desember 2011 Forfatter #3 Skrevet 12. desember 2011 Jeg har forsøkt å vekke henne alt fra 7 til 10 om morgenen. Jeg er uansett oppe kl 6 for å smøre matpakker og sende unger på skole og bhg. Virker ikke som tidlig morgen hjelper heller, da sovner hun bare på stellebordet eller i bilen på vei til bhg....helt bortreist som om det fortsatt var natt. Hun våkner ikke av seg selv kl 9, da må jeg vekke henne for å kjøre. Blir litt trøtt når det blir så få timer søvn for meg, men de er nå ihvertfall sammenhengende så jeg er vel heldig sånn sett.
♥Spirevipp♥ Skrevet 12. desember 2011 #4 Skrevet 12. desember 2011 Det går seg sikkert til når du begynner med fast føde. Disse barna er jo så forskjellige så det er vanskelig med noen oppskrift. Kan det være at hun våkner av sine reflekser? Har du testet ut baby wrapping / svøping?
abella Skrevet 12. desember 2011 #5 Skrevet 12. desember 2011 Det er to måter å gjøre det på. Enten legge henne klokka 20 som du gjør nå og la henne bli mest mulig i senga etter det. Hvis hun er våken og bare ligger og pludrer så lar du henne ligge. Hvis hun begynner å bli misfornøyd eller gråte kan du ta henne opp og gi mat og forsøke å legge henne ned igjen mens hun er våken (da blir hun forhåpentligvis i bedre humør og godtar å ligge i senga) Alternativt kan du begynne å legge henne litt tidligere feks et kvarter eller en halvtime med 3-4 dagers mellomrom. Da legger du feks 23.45 første dag og håper at hun er såpass trøtt at hun sovner uten protester, etter et par dager legger du 23.30 osv. Pass på at hun våkner fra siste dupp sånn at hun er trett når hun legges, feks to timer våkentid. Fortsett å markere morgen klokka 9. Vi har også storebror som sover vegg i vegg med baby, og han våkner kjempelett. Vi brukte den første metoden og det gikk knirkefritt. Tror det tok ca 2-3 uker før hun sovnet og sov sammenhengende fra kl 19.
Knotten & lille persille Skrevet 12. desember 2011 Forfatter #6 Skrevet 12. desember 2011 Jeg må ha en veldig merkelig baby for i kveld tok vi stellet sammen med søster kl 17.30. Fulgte de samme rutinene som ellers og kl 18.10 sovnet hun tungt, Og hva gjør lillemor? Joda, hun sover enda! Snart 1,5 timer siden hun ble lagt. Skjønner ingenting jeg. Hadde vel vært typisk min flaks om hun nå ligger til lading og tar natten til samme tid som ellers. Vil liksom ikke vekke henne nå heller..........
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå