Gå til innhold

Smertelindring under fødsel

Therese ❤️ 3 ønsker å bli 4 ❤️

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter! Har noen av dere begynnt å tenke på om dere skal ha noen form for smertelindring under fødselen? Jeg er førstegangs fødende å jeg vet så lite om dette.. Hørte noen snakke om at det gikk an å ta med seg et brev som man ga til jordmor når man kom inn for å føde også. Hva skal man evt skrive i et slikt brev? På forhånd tusen takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei på deg :)

Jeg er bestemt på å ikke bruke noe smertestillende denne gangen også. Men mye kan endre seg der å da :) Prøvde lystgass med første mann men følte dette ikke virket,for meg var det lettest å gå rundt i rommet å fant faktisk gulvet meget behagelig når det var smerter for der var det kaldt å godt.

Prøvde meg på å ville ta en varm dusj men da var man fort langt uti å skulle få en sønn..

Håper jeg får en slik fødsel med nr to som med nr en :)

Skrevet

Det er vanlig, og praktisk, så skrive et fødebrev. Der kan du skrive alt fra hva du ønsker av folk inne på rommet, til om du ønsker smertelindring eller ikke. Og hva slags type smertelindring.

For min del er jeg åpen for det meste når det kommer til smertelinding. Jeg vil helst klare meg uten, men det er mer fordi det for meg er et tegn på at fødselen ikke er altfor smertefull. Forrige gang gikk det for raskt til å få noe annet enn lystgass, og jeg vil ikke kaste meg over epiduralen denne gangen heller. Jeg er nemlig ikke særlig hissig på at den forlenger fødsel ;-)

En annen ting jeg lærte ved første fødsel, er at man kan gjerne ønske seg hvordan fødselen skal foregå, men det aller beste er å holde det på det nivået, nemlig som ønsker. Man kan fort bli skuffet dersom man har en PLAN! Ting går gjerne ikke som planlagt ;-)

Skrevet

Har født 4 gutter og kun brukt lystgass. Og det skal bli det samme på den siste nå.

Skrevet

Ikke brukt noe smertelindring de to andre gangene,så satser på at jeg klarer meg uten denne gangen også=) Jeg er litt sånn at jeg har det heller grusomt vondt enn å sette noe nåler av noe slag. Hehe.

Skrevet

Hei!:)

Jeg er også førstegangsfødene, og gi meg ALT av smertelindrene sier jeg! Man går da ikke til tannlegen og trekker tenner uten bedøvelse (er litt sånn hvorfor ha det vondere enn mann trenger). Så jeg tenker lystgass først, så epidural og om jeg kunne fått det som jeg ville vil jeg ha den sprøyten (husker ikke navnet) som settes i skjeden som gjør at smertene fra når baby kommer ut med hodet ikke kjennes;-) meeen skal nok litt til å få den. Aner ikke hva jeg går til, tenker å ta ei ri om gangen og ikke tenke på neste osv... Faen som jeg gruer meg!!

Tenker å skrive det i ønskebrevet mitt at smertelindring er noe jeg ønsker, av alle slag og den skal settes tidlig. Får heller ta det som en overraskelse om jeg ikke trenger allikevel;-)

Lykketil og tenk, ei ri er et skritt nermere baby:-))

Skrevet

jeg skal ha nr 3, her blir det ingen smertelindring.fødselen har gått så fort at vi har ikke hatt tid til det. og jeg regner med at dette skjer igjen..

Skrevet

Jeg fikk lysgass og akupunktur sist. Det fungerte bra for meg. Nå får man ikke lenger lystgass på Riksen og akupunktur er det bare noen få som setter, så er ikke garantert at de som er på vakt mens jeg føder kan sette det. Har hørt at sånne saltvannspapler kan være et greit alternativ til lystgass. Kan tenke meg å prøve det. Duger ikke det, har jeg ingen prinsipper og tar imot det jeg kan få for slippe å lide mer enn nødvendig. ;-)

Skrevet

Tusen takk for svar damer! :)) Det er så fint å høre andres ærfaringer når det kommer til alt dette! :) Setter så utrolig pris på at dere tar dere tid til å svare :)

Skrevet

Heisann :)

Jeg skal igjennom min andre fødsel i mars:) Jeg satt i badekar gjennom hele fødselen og fødte i vann :) Anbefales på det sterkeste :) Ingen smertelindring, bare varmt vann :) Det blir ikke blodbad ;) Rent og fint og jeg fikk heller ingen rifter :) Bare et lite skrubbsår og blødde bare 50 ml etterpå :) Så jeg tror at vannet gjør at huden blir mer elastisk :) Så jeg håper at jeg får gjøre dette denne gangen også :) Jeg kom innpå sykehuset med 7 cm åpning, og ca 4 timer etter hadde jeg født :)

Håper jeg er like heldig denne gangen :) Spennende :)

Det er ikke dumt å skrive et slikt fødebrev :) jeg ble ikke ferdig med mitt for jeg fødte også 6 dager før termin :)

Lykke til :)

Skrevet

Med første gikk jeg i fødsel med åpent sinn, og det kommer jeg også til å gjøre denne gang :)

Brukte epidural den gang, og føler jeg behov for det denne gang også ja da bruker jeg det igjen :D Epidural påvirker ikke barnet på noen som helst måte. Jeg mener at barnet er det viktigste under hele prosessen, det er trossalt det tøffeste et menneske gjør i hele sitt liv, det å komme til verden - aldri igjen vil man ha et hode som presses sammen, eller lunger som klemmes fri for vann gjennom en trang kanal osv. Så dersom barnet blir stresset, får missfarget fostervann o.l. pga rier eller mors uholdbarhet, nøler ikke jeg med å bruke epidural slik at vi kan roe oss ned sammen. Fikk også akupunktur den gang :) Blir spennende å se hvordan neste fødsel forblir, ser frem til den med glede :)

Skrevet

hvis alt går etter "planen" så skal jeg ikke ha noe :)

har født 2 ganger før uten noe og vet at jeg klarer smertene, og jeg har nåleskrekk så det holder :)

men hver fødsel er forskjellig, og folk er forskjellig, så gjør det du føler for :)

Skrevet

Jeg gikk inn i fødselen med et åpent sinn med førstejenta og det gjør jeg denne gangen også. Jeg fikk lystgass den gangen, men veit ikke om jeg syntes at den hadde så god smertelindrende effekt hos meg. Det er jo ikke sikkert at jeg gjorde det riktig. Men jeg syntes likevel at den var fin å ha siden jeg kunne konsentrere meg om å puste inn i maska hver gang jeg fikk ei rie. Jeg bad også om epidural etter ei stund, men siden fosterlyden var dårlig ved mine rier kunne jeg ikke få det. Fødselen var selvfølgelig smertefull, men det gikk jo bra!

Jeg har ikke bestemt noenting i forhold til smertestillende under den kommende fødselen. Jeg tror det er det lureste for meg. Min plan er å ta det som det kommer. Ingen fødsler er like, hverken fra kvinne til kvinne eller barn til barn. Kanskje trygler jeg etter alt jeg kan få, eller så synes jeg det går bra uten?

Skrevet

jeg har ikke skrevet noe brev denne gangen.

mest pga en ikke vet hvordan fødselen vil gå..

men får se hvordan jeg ernår jeg skal føde denne gang,,:)

satser på vaginalt denne gang og ikke et nytt haste ks..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...