Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får deres babyer mat på natten? Vi hadde sluttet med det, men nå har hun i det siste funnet det for godt å være våken i 2 timer (ca 00-02) midt på natten. Det har hver gang endt med at jeg ammer fordi jeg ikke orker kampen lenger. Når hun får mat sovner hun med en gang. Kan det bety at hun egentlig trenger mat fremdeles om natten. Legen mente på 6 mnd kontroll at vi fint kunne kutte ut mat om natten, for hun er stor. Det gikk også greit en stund, med bare smukk og vann, men nå får hun ikke roet seg med bare det. Er så usikker på om jeg burde være litt hard og ikke tilby mat, men vil jo ikke at hun skal ligge våken sulten heller. Får hun ingen mat våkner hun ca fem for frokost. FÅr hun mat kan hun sove til 6-7....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser problemet, ikke særlig artig å ha en unge som er våken midt på natten eller står opp klokken fem.

Min er snart 8 mnd og klarer ikke å sove hele natten gjennom. Dersom vi skal følge hennes "program" våkner hun i 3-tiden på natten for mat og andre "morsomme aktiviteter" som ikke er morsomt i det hele tatt når det er midt på natten! I stedet kommer vi henne i "forkjøpet" ved å mate henne mens hun enda"sover" rett før vi legger oss (ca. 23.00). Vi tar henne opp og gir henne mat, raper og legger henne rett ned igjen. Har lyset av å vugger litt dersom hun begynner å åpne opp øynene. Det er ikke sikkert det fungerer for din baby, men det går kanskje ann å prøve?

Hun sover da fra 19.30 til ca.08.00.

Vi planlegger å ta denne nattmatingen tidligere og tidligere (kl. 22, så 21 osv.) og til slutt kutte den ut. Men siden hun er tynn i utgangspunktet kan vi ikke kreve at hun skal være over 12 timer uten mat. Siden deres baby er stor kan du kanskje bare gi litt pupp, og sakte men sikkert redusere det? Men dersom deres baby legger seg tidlig så vil hun jo være ganske lenge uten mat, og jeg syntes ikke man skal nekte mat til en sulten unge. Da er det bedre å redusere mengden gradvis og forhåpentligvis vil sultmønseret endre seg.

En annen ting jeg tenkte på var også om babyen deres sover på eget rom eller på deres rom? Det kan være at babyen din våkner av at dere er urolig i forbindelse med deres legging/ innsovning/ urolig søvn.

Skrevet

Jeg har hatt akkurat det samme problemet med mi jente på 7 mnd.

Våknet flere ganger oftere å lengrel og ble mye vanskeligere å legge om kvelden

Prøvde alt mulig og var jevnlig i kontakt med lege.

Helt tilfeldig prøvde jeg en kveld å gi henne morsmelkerstatning som siste melkemåltid før jeg la henne. Ikke en lyd - sovnet som en stein.!

Så jeg begynner rett å slett, sakte men sikkert å miste melka mi, det er ihvertfall ikke nok.

Så det er nok kanskje det det er, rett å slett en naturlig overgang, litt tidligere enn ønsket ?

Uansett, masse lykke til. Vet hvor slitsomt det er med slike netter !

Skrevet

Takk for svar! Høres ut som en god ide å gi mat når jeg legger meg. Jeg har hele tiden hatt lite melk på kvelden, så hun har fått erstatning på flaske på kvelden siden hun ble født.

Skrevet

Studentmamma_88, ja hun har ligget på eget rom siden hun var 5 mnd. Det var igrunn da hun begynte å sove litt mer urolig...

Skrevet

Har også tenkt på dette med amminga på natt. Mi er 7,5 mnd og er oppe i allefall 2 ganger på natta. Sovna igår 19.30. Våkna 22 og spiste da masse. Sov til 03. Har prøvd å gi henne vann og bare smokken, men ender bare med at hun våkner og er da gjerne våken til 05. Lettere å bare putte puppen i henne da for da slokner hun. Sov idag til 06 og ville da på nytt ha pupp. Og da hadde hun spist en full 8 mnd grøt til kvelds og ammet før hun sovnet.

Mi er lita i utgangspunktet så hun trenger kanskje mat enda.... Tenkte å ta meg en tur innom hs å prate med de før jul før vi tok opp kampen om nattavvenning....

Skrevet

ah.. den kampen om nattavvenning tenker jeg på hveeeer morgen når jeg står opp *gjesp*

Her er snuppa opp 2 ganger pr natt (7 mnd) ca kl 1 og 5. Det er baaaare for kosens skyld :) Men det er jo så lett da hun sovner som en stein etterpå. Har hatt noen spede forsøk på avvenning, men hun roer seg ikke... må vel seriøst begynne å sette inn støtet...... ugg..!

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Her avvente Muffin seg selv når han var ca 7 mnd, og nå er det en måned siden han har fått melk på natta (han er 8 mnd + 2 dgr gml nå). Vi gikk over fra pupp i fanget til flaske i vippestol når han ble 6 mnd, og da var det han selv som fant ut at det ikke var vits i å våkne. Nettene hans varer som regel i 10-11 timer. Han har enkelte netter, som i natt, hvor han er våken en times tid, men det holder at jeg har ham på fanget og gir litt vann, bysser osv, så sovner han etterhvert :)

MEN - Muffin er stor og tung for alderen, og har spist 4 store måltider med fast føde + kveldsflaske med 200 ml mme daglig siden han var 6,5-7 mnd gammel. Om jeg hadde hatt en baby som slet med å legge på seg, så hadde jeg nok ikke aktivt gått inn for å avvikle nattmåltid. Ikke før måltidene med fast føde på dagtid var store nok til å veie opp for en lang natt uten mat.

Skrevet

Her er snuppa 7 mnd og 3 uker, og hun får 1 måltid på natten. Vi avvente hun sist helg, og det gikk veldig fint! MEN, hun har slitt med tenner den siste mnd, og denne uken kom selvfølgelig ene tannen oppe igjennom, noe som førte til en del nattevåk.. valgte da å gi henne mat for å få henne til å sovne igjen, for jeg syns faktisk det er bedre å være våken 15 min og gi henne mat, enn å holde på i min 2 timer..

Hun spiste faktisk 3 måltider før, men vi utsatte det ene til frokost, og da avvente hun seg selv med et måltid. Hun ligger under den gjennomsnittlige vekstkurven, men vekten er normal til høyden, så jeg tror kanskje jeg skal fortsette å gi henne det ene måltidet selvom hs har sagt at det går greit å kutte det ut.. hun skal over på eget rom rundt romjulen, så satser på at hun kanskje klarer å avvenne seg selv, hehe..

Skrevet

Her er jenten min 7 mnd og 3 uker, og får nå 1 nattemåltid i 4-5-tiden.

Hun har hatt perioder tidligere hvor hun har sovet natten igjennom, men det har typisk vart 1-2 uker i gangen, så er det på an igjen. Har gjort noen spede forsøk på å gi vann i stedet, men det gjennomskuer hun blankt - ikke aktuelt! Hun spiser godt når hun får puppen.

Men, hun får ikke (ønsker ikke) pupp når vi står opp i syv-tiden, så det er i grunn et veldig tidlig morgenmåltid hun har fått seg for vane... Spiser først i 0830-0900-tiden igjen (grøt + pupp).

Jeg synes forsåvidt det er greit å gi et raskt måltid, men håper at det kan bli senere og senere jeg trenger å gi det - og at det til slutt kanskje kan sammenfalle med når vi står opp :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...