Gå til innhold

Må holde vekten. Noen tips?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er veldig overvektig. La på meg så mye sist graviditet. Og jeg hadde ikke kommet i mål med vektnedgangen før jeg ble gravid igjen. Nå bør jeg stå på stede hvil i hele graviditeten. Er i uke 10 nå, og ser alt nå at det kan bli vanskelig. Noen som er i samme situasjon? Jeg har spurt lege om kosholdsplan. Men fikk ingen :( Kroppen min har virkelig ikke godt av å bli større. Men det er jo så vanskelig. Noen som har klart å gå gjennom et svangerskap uten å gå opp i vekt?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143868989-m%C3%A5-holde-vekten-noen-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei..

Eg er og ganske overvektig er 32+2 nå og bare gått opp 3 kg. Drikker mye vann for vann fordriver vann. Småspise ofte. Spise meg aldri mett for å kunne bli sulten ijen etter 2-3 timer. Spise det eg vil bare eg ikke blir mett.

Noe må du rekne med å gå opp i en graviditet men dei anbefale ikke dei som er overvektig mer enn 8 kg gjennom hele.

Gjekk og opp mye dei forje svangerskapene (nr1: 30 kg etter fødsel -15 kg bare. Nr2:27 kg etter fødsel 20 kg på 2 mnd) Men etter nr 2 gjekk eg for fort ned å når kroppen min kom til seg har den gått opp 30 kg og ødelagt stoffskifte mitt så må regulere de med tabletter..

Spise ofte,men lite.

Variert,men sunt kosthold.

Hold deg unna brus,godteri,snacks,saft,osv i ukedagene. Ha en fast dag der du kan kose deg litt.

Drikk mye vann.

Jeg forsøker selv å ikke gå opp for mye,da jeg sitter igjen med en del kilo etter 4barn.

Burde gå ned 21kilo i følge bmi,så forsøker nå å ikke gå opp noe særlig. Vet derimot at det er umulig på slutten siden min kropp samler fort 15kilo vann.

Er 18+6 og har ikke gått opp noe enda.

Så flink du er! Og har vært. 3 kg hadde ikke gjort noe. Men vil helst slippe 30 kg denne gang. Med nr 1 gikk jeg opp 32 kg. Og med nr 2 gikk jeg opp 21 kg. Jeg hadde fortsatt 30 kg overvekt nå når jeg ble gravid med nr 3. Og jeg ønsker meg den kroppen jeg en gang hadde. Det er det sikkert mange som gjør. Og veien blir dobbelt så lang om jeg går opp masse nå altså. Drikke mye vann må jeg bli flinkere til. Og kanskje spise oftere enn jeg gjør nå. Da holder man vel forbrenningen oppe?! Takk for svar.

Takk. Ja syns og eg har vore flink enda ungen ligge på +16% :-) så han er rett over 2 kg nå så mye av vekten eg har gått opp er ungen :P Eg spise det eg vil men spise meg ikke helt mett. kan spise opptil 6 måltid en dag å en annen dag bare 3-4 stk. Ja vist man små spiser jevnlig skal ikke gå uten mat mer enn 3,5 timer helst 3 timer for å holde forbrenningen oppe. Å småturer går eg en del av når bekkne tillater meg :P Men krangle litt for mye den siste 2 ukene.

• 5 uker senere...

Annonse

Jeg har også en hel del ekstra kilo, som ikke er heldige, så ska ikke opp noe i graviditeten annet enn det som er babyen. Jeg har meldt meg inn på VG vektklubb i samråd med legen min, ska ikke gå ned noe med stå på stedet hvil helst, satser på jeg ska greie det nå, når jeg loggfører absolut alt jeg stapper i munnen. Heldigvis er dette ikke så vanskelig for jeg er glad i vann og sunn mat, må bare slutte å småspise på tull og vass, når jeg jobber kveldsvakt (jobber i hjemmetjenesten) og har veldig lyst på mindre sunne ting, når jeg er ute heile kveldene... Gleder meg til jeg får mer energi igjen, så jeg kan komme meg ut av huset på gåturer og ikke minst leke med minsten igjen. Pr dags dato er jeg på jobb og utover det sover jeg det meste av dagen.

Forresten i første svangerskap gikk jeg ned 12 kg, i andre gikk jeg opp 33 kg, de kiloene satt i nesten 4 år før jeg var kvitt de, i tredje svangerskap la jeg på meg 18 kg, hvorav 11 kg kom de aller siste ukene :( Håper på minst mulig denne gangen.

Du må ha masse lykke til :)

Jeg var overvektig i mitt forrige svangerskap, gikk opp 6 kilo, hvor 2 av de kom dagen før jeg ble satt i gang i uke 38.

Jeg var sengeliggende så og si i 20 uker, så jeg var ikke aktiv akkurat, men jeg hadde heldigvis ikke matlyst, bare snopelyst! så var heldig sånn sett. Verre denne gangen :-p

Tips å komme med er å prøve å være aktiv hver dag, unngå godteri o.l i store mengder selv om det er kose dag. Unn deg heller en liten bit hver dag om den totale mengden blir mindre.

Du kan jo prøve å spise en skål havregryn/grøt til frokost hver dag, det har jeg innført og fornøyd med det. Spiser heller to skiver til lunsj.

Drikk ett stort glass vann før hvert måltid, for å fylle deg litt opp.

Skriv ned alt du spiser, HVER dag, hver minste bit. Da er det lettere å se hvor du evt får i deg ekstra kcal, og kan gjøre noe med det. Jeg personlig er flinkere å spise når jeg må skrive det ned, for da må jeg på en måte stå til ansvar for hva som står der.

Lykke til!

La heldigvis kun på meg 11 kg sist. (gjekk først ned 2 så opp 13). Det regulerte seg sjølv då eg vart kvalm dersom eg spiste mykje og var sulten ofte slik at det vart små hyppige måltider (gjerne 6-7 pr dag inkl. småting som frukt og små yoghurter). Spiste då nestan berre sunt, då eg mista lysta på alt usunt - til og med sjokolade!!! Slik er det ikkje denne gongen! Har rett som det er lyst på alt mulig usunt og et rett som det er alt for mykje. Slit litt med forstoppelse (hadde ingen slike tendenser sist). Føler meg oppblåst og ekkel i magen rett som det er (er 9+1 i dag). Er for det meste så trøytt at eg ikkje får trent så mykje, men går ca 7km kvar dag (til og frå jobb) som eit minimum. Det hjelper. Eg får også i meg meir drikke no som eg har funne fram att Camelback drikkeflaska mi (drikk så uendeleg mykje meir med denne enn med andre flasker eller av glass - verdt å prøva for andre også). Et også ca 6 svisker dagleg - har mindre plager med forstoppelse no. Prøver vera like flink som sist med kostholdet, men blir nok litt lite grønsaker.

Variert kosthold med mykje frukt og grønsaker, bruk "påleggspynt" for å få meir grønt i deg. Ha med matpakke og frukt/grønt på jobb. Ha gjerne ei brødskive ekstra til rett før arb.dagens slutt, så unngår du å "sprekke" på vei heim eller når du holder på å lage middag. Og som andre har nevnt - ikkje spis deg heilt mett - det er ok av mange grunner å bli litt fort sulten igjen. Fordøyelsen går tregere når ein er gravid, så då er små hyppige måltider fint.

Små-trening som f.eks. gå trappa i steden for å ta heisen, gå av bussen 1 stopp før. Gå ein liten tur. Yoga eller gravidetrening. All bevegelse hjelper - også på humøret. Få evt tilpassa treningsopplegg av fysio dersom du har bekkenløsningsplager.

Lykke til!!!

La heldigvis kun pÅ meg 11 kg sist. (gjekk først ned 2 sÅ opp 13). Det regulerte seg sjølv dÅ eg vart kvalm dersom eg spiste mykje og var sulten ofte slik at det vart smÅ hyppige mÅltider (gjerne 6-7 pr dag inkl. smÅting som frukt og smÅ yoghurter). Spiste dÅ nestan berre sunt, dÅ eg mista lysta pÅ alt usunt - til og med sjokolade!!! Slik er det ikkje denne gongen! Har rett som det er lyst pÅ alt mulig usunt og et rett som det er alt for mykje. Slit litt med forstoppelse (hadde ingen slike tendenser sist). Føler meg oppblÅst og ekkel i magen rett som det er (er 9+1 i dag). Er for det meste sÅ trøytt at eg ikkje fÅr trent sÅ mykje, men gÅr ca 7km kvar dag (til og frÅ jobb) som eit minimum. Det hjelper. Eg fÅr ogsÅ i meg meir drikke no som eg har funne fram att Camelback drikkeflaska mi (drikk sÅ uendeleg mykje meir med denne enn med andre flasker eller av glass - verdt Å prøva for andre ogsÅ). Et ogsÅ ca 6 svisker dagleg - har mindre plager med forstoppelse no. Prøver vera like flink som sist med kostholdet, men blir nok litt lite grønsaker.

Variert kosthold med mykje frukt og grønsaker, bruk "pÅleggspynt" for Å fÅ meir grønt i deg. Ha med matpakke og frukt/grønt pÅ jobb. Ha gjerne ei brødskive ekstra til rett før arb.dagens slutt, sÅ unngÅr du Å "sprekke" pÅ vei heim eller nÅr du holder pÅ Å lage middag. Og som andre har nevnt - ikkje spis deg heilt mett - det er ok av mange grunner Å bli litt fort sulten igjen. Fordøyelsen gÅr tregere nÅr ein er gravid, sÅ dÅ er smÅ hyppige mÅltider fint.

SmÅ-trening som f.eks. gÅ trappa i steden for Å ta heisen, gÅ av bussen 1 stopp før. GÅ ein liten tur. Yoga eller gravidetrening. All bevegelse hjelper - ogsÅ pÅ humøret. FÅ evt tilpassa treningsopplegg av fysio dersom du har bekkenløsningsplager.

Lykke til!!!

SÅ fine svar jeg fÅr ;) Masse fine tips. Jeg var hos JM i dag, og har gÅtt opp 400g siden sist. Og det er jeg fornøyd med, for jeg fryktet mye mer nÅ etter julen. Jeg trener pÅ treningssenter zumba, og styrke. SÅ fÅr beveget meg litt. NÅ skal jeg begynne med tilrettelagt arbeid ogsÅ, og der blir det mere bevegelse. Og det er bra :)

Treg i magen er jeg ogsÅ. Veldig!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...