Jomfruen76 Skrevet 11. desember 2011 #1 Skrevet 11. desember 2011 Hei. Hvordan er tilværelsen for dere som har begynt igjenn å jobbe med et barn som er under 1 år? Noen som har erfaringer?
flypapir Skrevet 11. desember 2011 #2 Skrevet 11. desember 2011 Hei Jeg begynte å jobbe midt i november, da var jenta vår 7,5mnd gammel. Jeg jobber ikke fullt, men har 30% turnus samt at jeg tar noen ekstravakter innimellom. Når pappan skal ut i permisjon (midt i april), da først skal jeg jobbe bortimot 100%. Jobber bare når pappan har fri da jenta ikke skal i bhg før til høsten. Å komme tilbake til jobb var i grunn veldig deilig. Godt å ha noen timer hvor jeg ikke tenker på barn-mann-hus osv. Godt å komme litt ut av permisjons bobla... Det eneste jeg synes er litt vanskelig er amminga. Jeg ammer fremdeles mye, og når jeg jobber kveld våkner ofte jenta og vil ammes før jeg kommer hjem. Meeen, er jo en god måte å avvenne henne på da... Også er jeg jo hjemme 22.30, så det er absolutt ikke synd på henne. Er veldig glad for at jeg har anledning til å ha en slik myk overgang da. Vet ikke om jeg ville vært klar for bhg start og full jobb alt nå...
El1 Skrevet 11. desember 2011 #3 Skrevet 11. desember 2011 Jeg har en sønn på 11 mnd som har begynt i barnehage (han er der 20 timer i uka) og jeg jobber ca 90 % nå. Jeg synes det å være på jobb er deilig, har aldri trivdes med hjemmetilværelsen. MEN jeg blir kjempesliten av å være oppe om natta, stå opp med han hver dag og levere han i barnehage. Jeg er sliten allerede da jeg kommer på jobb, jeg savner det å bare stå opp og dra på jobb. En annen ting er jo at han er syk hele tiden nå, så her er vi slitne alle mann. Heldigvis synes jeg at det er såpass greit å dra på jobb at jeg finner fram litt ekstra krefter, men jeg lurer litt på hvordan dette skal gå i lengden. Mitt råd er at barnehagestart ikke burde sammenfalle med jobbstart.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 11. desember 2011 #4 Skrevet 11. desember 2011 Jeg begynte på jobb når gutten vår var 8,5 mnd. Pappaen skal være hjemme til han blir 1 år. Jeg jobber 100% med ammefri (slutter en time før). For oss var det perfekt. Jeg stortrives på jobb (bedre enn tidligere) og gutta koser seg hjemme. Vi samsover og ammer 2-3 ganger pr natt. Ér sliten når fredagen kommer, men overlever. Håper på å slutte amme snart.
Cornelianelia Skrevet 12. desember 2011 #5 Skrevet 12. desember 2011 Etter første permisjon begynte jeg å jobbe da barnet var 8,5 mnd gammelt. Med andre barnet begynte jeg da han var 9 mnd gammelt. Første gangen prøvde jeg å pumpe meg på jobb en gang om dagen for å opprettholde melkeproduksjonen. Slitsomt, men jeg klarte det. Andre gangen gjorde jeg ikke det, men opprettholdt ammingen til 13 mnd likevel. Begge barna fikk mme og/eller morsmelk på flaske mens jeg var på jobb. Pappaen stortrivdes begge gangene med lang pappaperm. Første gang hadde han fri i fire måneder, andre gang i nesten seks måneder. Den største utfordringen begge ganger har vært å kutte ut nattamming. En mamma som skal gå på jobb, kan ikke bli vekt fire-fem ganger om natta av et skrikende barn. Men pappaen har vært tøff og tatt sin tørn. Begge gangene hadde vi perioder der jeg sov i kjelleren eller på stua, og holdt meg helt borte fra soverommet, mens han måtte få ungen til å sovne igjen. Tøft, men det gikk bra etterhvert.
abella Skrevet 12. desember 2011 #6 Skrevet 12. desember 2011 Med førstemann overtok pappaen permisjonen da gutten var 7 mnd. Det gikk kjempefint. Han var flaskegutt og hadde nattavvent seg selv da han var 5 mnd. Pappaen var hjemme til gutten var 15 mnd. Denne gangen skal pappaen overta permisjonen når vesla er 6 mnd. Han ammes, men jeg tenker å starte med fast føde når hun er 4 mnd. Jeg kommer ikke til å be om ammefri eller pumpe meg på jobben, tenker å opprettholde den ammingen som passer uten å stresse med det. Hvis hun fortsatt spiser nattmat da, må pappaen overta og gi flaske med mme i steden (hun har bare 1 nattmåltid uansett) Jeg synes det er kjempefint å dele permisjonen med pappaen på den måten. Han er veldig flink med barna og har et veldig tett forhold til dem. Det er litt mer stress når pappaen begynner å jobbe med levering og henting i bhg, men det er heldigvis en stund til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå