Tired mama Skrevet 11. desember 2011 #1 Skrevet 11. desember 2011 Og det er temmelig tøft! Sønnen vår blir 4 mnd neste uke. Frem til nå har han ligget sammen med meg i dobbeltsenga. Har praktisert fri bar, og han har brukt meg som smokk hele natta. Dette har fungert fint til for noen dager siden. Plutselig begynte han å våkne hyppig. I hvert fall hver time! Og siden jeg ikke visste annen måte å få han til å sovne enn puppen, stappet jeg jo den i munnen hans hver gang han våknet. Men... Plutselig fungerte ikke det lenger heller. Han snudde seg bare bort. Kunne da være våken i et par timer også. Greit nok om han hadde vært i gidt humør. Men han var ikke det. Tydelig trøtt og sutret/gråt. Det har med andre ord blitt lite søvn på meg i det siste. Og i kveld har vi begynt å venne han til egen seng. Pappaen tar opp/ned-metoden og er derfor hos han hele tiden. Tar han opp når han skriker og legger ned når han våkner. Tøft å høre på synes jeg!! Men hører at det bare er sinnagråt... Men likevel... Han er jo så fordømt sta!! Men håper det blir bedre etter hvert! Skulle gjerne hatt han hos meg til han flyttet ut jeg altså, men vi trenger å sove begge to. Og jeg må ha litt overskudd til de to andre barna våre også. Noen tips til hva vi kan gjøre for å gjøre det bedre for han??? Noen som har gått gjennom det samme selv??
Maitrollet Skrevet 11. desember 2011 #2 Skrevet 11. desember 2011 Vi brukte soveKarins hysjemetode, fungerte bra her. Brukte tre timer første kvelden, en time andre og har sjelden brukt mer enn 20 min etter det. Gutten var 3 mnd da vi begynte med det, er 6,5 nå. Men det kan være lurt å holde på metoden en har begynt med og se det an litt over tid. Husk at han ikke har vondt av å skrike litt så lenge dere vet han er mett, har tørr bleie, har dere i nærheten og er trøtt. Mange barn gråter/sutrer litt før de sovner uansett.
tonka83 Skrevet 12. desember 2011 #3 Skrevet 12. desember 2011 Jeg må bare spør om en ting som jeg lurer på. Jeg ser mange skriver her inne at de er litt "åpen bar" om natten for babyen, og da lurer jeg på: sovner dere mens babyen ammes om natten? Jeg er livredd for å sovne mens babyen ligger til brystet. Han sovner jo ofte mens han ammes (når han er ferdig og mett), og jeg kunne av og til tenkt meg å ha han liggendes, spesielt når det er kaldt og jeg synes synd på han som må tilbake til sengen. Men jeg tør ikke fordi jeg er så redd han skal "kveles" av puppen. Er jeg overbekymret nå som vanlig? Hva er deres synspunkt på dette?
Knotten & lille persille Skrevet 12. desember 2011 #4 Skrevet 12. desember 2011 Nå samsover vi ikke lenger , men da jeg praktiserte fri bar sovnet jeg mens jeg ammet. Lille slapp puppen i søvne når hun var ferdig og snudde som oftest hodet vekk fra meg. Var redd for det samme som deg med de to første så jeg samsov aldri med dem, men denne gangen ble søvn viktigst og det gikk faktisk veldig greit.
Tired mama Skrevet 12. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 12. desember 2011 Jepp. Sovnet med en gang jeg la til babyen. Derfor har det fungert så bra å ha han hos meg hele tiden. Fikk mer enn nok søvn og var alltid uthvilt. Bare kjipt det ikke funket lenger. Jeg har ikke vært bekymret for å kvele babyen. Jeg er liten og slank av natur og har ikke megastore pupper. Også har babyen alltid hatt egen dyne. Var litt bekymret for at han skulle havne under dyna mi. Men om jeg hadde vært veldig overvektig og hatt store pupper, hadde jeg nok kanskje tenkt det samme som deg... :-)
Tired mama Skrevet 12. desember 2011 Forfatter #6 Skrevet 12. desember 2011 Jepp. Sovnet med en gang jeg la til babyen. Derfor har det fungert så bra å ha han hos meg hele tiden. Fikk mer enn nok søvn og var alltid uthvilt. Bare kjipt det ikke funket lenger. Jeg har ikke vært bekymret for å kvele babyen. Jeg er liten og slank av natur og har ikke megastore pupper. Også har babyen alltid hatt egen dyne. Var litt bekymret for at han skulle havne under dyna mi. Men om jeg hadde vært veldig overvektig og hatt store pupper, hadde jeg nok kanskje tenkt det samme som deg... :-)
mammantilguttensin Skrevet 12. desember 2011 #7 Skrevet 12. desember 2011 Han er ikke sta, han vet bare ikke hvordan han skal sovne selv. Så langt i livet har han lært at han sovner ved å spise. Når puppen ikke er der vet han ikke hvordan han skal roe seg selv. Han skriker altså ikke fordi han er sint eller sta. Du har nok gjort både deg selv om barnet en bjørnetjeneste ved ikke å lære barnet å sovne uten deg som smokk, så forbered deg på at det vil ta litt tid. I starten vil det sikkert være nok å bli lagt ned når han sover. Etter hvert kan du prøve å legge han for seg selv når han er trøtt, men med en hånd på brystet/ stryke på hodet osv. Mye bedre enn gråtevariantene, både for barn og mor Enda et tips: øv på dagtid, da har alle mer overskudd. Det finnes masse fine bøker og mye på nettet. Lykke til!
Tired mama Skrevet 12. desember 2011 Forfatter #8 Skrevet 12. desember 2011 Jepp. Sovnet med en gang jeg la til babyen. Derfor har det fungert så bra å ha han hos meg hele tiden. Fikk mer enn nok søvn og var alltid uthvilt. Bare kjipt det ikke funket lenger. Jeg har ikke vært bekymret for å kvele babyen. Jeg er liten og slank av natur og har ikke megastore pupper. Også har babyen alltid hatt egen dyne. Var litt bekymret for at han skulle havne under dyna mi. Men om jeg hadde vært veldig overvektig og hatt store pupper, hadde jeg nok kanskje tenkt det samme som deg... :-)
Knotten & lille persille Skrevet 12. desember 2011 #9 Skrevet 12. desember 2011 :) jeg er visst litt ør......glemte å skrive hva vi gjorde for å avvenne samsovingen:) Sover gutten din godt i vogn eller andre steder på dagtid? Min jente sover utrolig godt i vogna så vognbagen ble løsningen i en overgangsperiode for oss. Hun har ligget i den på dagtid fra hun ble født så hun forbinder den med søvn. I starten hadde vi hele vogna inne på rommet for å rett og slett rugge i søvn (gjør ikke det på dagtid, men roer seg av en eller annen grunn med det på kvelden). Nå står bagen oppi sengen hennes og hun legger seg greit der. Neste skritt blir å fjerne bagen,men så langt har vi ikke kommet. Hun ble lagt våken i vogna og vi rugget til hun nesten sovnet før vi stoppet, på den måten ble hun ikke avhengig av ruggingen. Ble litt rotete dette, men du skjønner sikkert tegninga:) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå