Gå til innhold

Når kan man gi "rå" frukt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt så smått å introdusere min gutt på 4 mndr for smaksprøver. Fullammer ellers. Har kjøpt et slikt nett til å ha frukt o.l i som han da kan sutte på, på apoteket. I går gav jeg ham litt pære i dette nettet (skrelte frukten og tok bort kjernene). Han likte deg veldig godt, suttet og smattet som en gal. Men så kom jeg til å tenke på om kanskje han ikke skulle hatt rå frukt? I de fruktmosene på butikken er jo frukten kokt litt først... Noen som vet om det kan være allergifremkallende å gi små rå frukt? Evt andre grunner til at man ikke skal gi det? (Vi er på overnattingsbesøk denne uken, så da orket jeg ikke å stresse med å gi smaksprøver av grøt, det er derfor jeg tenkte at det nettet og litt fruktbiter er en lettvindt måte og gi noen smaksprøver på denne uken...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rå frukt kan være litt kraftig kost til å begynne med, men dersom lille ikke reagerer med vagevondt eller lignende er det ikke noe problem. Kommer også litt an på frukten du gir, eple, banan og pære er for eksempel milde varianter som er fine å begynne med.

Skrevet

Hei!

Frukt går fint, men start med dei mildaste variantane... Mykje syra i til dømes appelsin...

Sjølv har eg byrja med avokado og banan til småtten min, skal gje han litt kokt gulrot etterkvart, samt kokt blomkål og andre gr.saker.

Men dette nettet du skriv om, på kva apotek har du kjøpt det? Er det i "småbarns"hylla? Er jo genialt i så fall! Går vel kanskje an å sy av linklut...?

Lukke til med smaking!

Skrevet

Ja, kjøpte nettet på babyavd på Apotek 1 tror jeg det var. Det er festet til et håndtak også som kan skrus av/på for å få mat inn i nettet. Da kan babyen også lett holde det selv når han blir litt større. Veldig greit! En gasklut gjør nok samme nytten, svigermor nevnte akkurat at de hadde brukt det til å ha grøt i, slik at babyen kunne sutte på den!

Skrevet

Baby safe feeder kalles det:) Dersom du googler det, finner du bilder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...