Gå til innhold

Julekake, hvite snipper, noen som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gamle bestemor lagde en kake til jul som hun kalte hvite snipper, de hadde samme fasong som sirupsnipper men var hvite og "porøse" som kakemenn og hadde kanel og sukker strødd på toppen.

Jeg kan ikke finne noen oppskrift på slike kaker, er det noen som kan hjelpe.

Hun vokste opp på hedmarken, kan det være noe lokalt derfra?

Fikk så lyst på slike kaker, minner så om henne... Er det noen som sitter på en oppskrift, eller har et annet navn på dem?

På forhånd tusen takk.

Fortsetter under...

Skrevet

Kanskje du rett og slett kan lage sirupssnipper uten sirup? Siden dette tydeligvis er en slags "avart" av sirupssnipper? Evt ha litt ekstra melk eller vann i deigen.

Skrevet

Her er min bestemors oppskrift på tjukksnipp. Dette er en enorm porsjon, trykte de ut med pepperkakeformer i år, og det ble 120 stk.

1/2 liter kefir

500 g smeltet margarin (avkjøl margarinen)

5 kopper sukker

1 egg

kardemomme

5 ts hjortetakk

5 ts bakepulver

mel til passe deig. (det trengs ganske mye mel)

stekes på ca 180 g, steketiden må du prøve deg litt frem på, ca ti min

Vet også at noen bruker perlesukker oppå disse.

Skrevet

Denne oppskriften kommer fra østerdalen.

Skrevet

Tusen takk for svar, den oppskriften der lignet veldig på jødekaker gjorde den ikke? Lurte litt på om det var det bestemor laget skjønner du, bare at hun laget snipper istedenfor rundinger...

Men nå har jeg funnet ut hva det var hun laget, har drevet litt etterforskning i familien osv, fått mamma til å ringe både hit og dit, og spurt selv andre steder. Det hun laget heter bestemorsnipper :)

I følge en av de gamle i familien brukte de i gamle dager smulten de hadde laget smultringer i istedenfor smør i denne kaken... Mange foretrekker å lage den med bakepulver istedenfor hjortetakk, og man kan lage den med vanlig melk istedenfor surmelk.

Skal definitivt lage i morgen :)

http://detsoteliv.no/searchresults_other1gruppe.php?1276

• 7 år senere...
Skrevet

Vet moren min lagde snipper av restene av sulten fra smultring kokingen. 

Noen der ute som kjenner til dette. Skulle så gjerne funnet oppskriften

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...