Gå til innhold

Bf truer med selvmord om jeg ikke tar abort

Anbefalte innlegg

hva gjør man da? Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å ta en abort, for meg er det nå et lite liv som skal beskyttes, og dette viste han. Vi er ikke sammen lenger, han forlot meg da jeg var gravid med sønnen vår, som nå er 9 mnder. Og jeg vet det var helt idiotisk å ha sex med ham, men det har skjedd noen ganger når han er å besøker sønnen. Familien hans truer meg med at det er min feil om bf dør, og at dette er min feil og noe jeg har planlagt, som overhodet ikke er sant. Har måttet slå av moben for ikke å bli trakkasert av søstra hans. Kan jeg melde henne til politiet om hun fortsetter?

Fortsetter under...

Dette er ikke ditt ansvar. Ring nærmeste psykiatriske avdeling og be dem ta seg av ham, de kan hente ham på døren og holde ham inne til han er ferdig behandlet. Og ja, du kan melde både ham og henne for trusler, kjør på. Det er din kropp, og ditt barn, og du skal ikke la deg styre av en psykisk syk mann. Lykke til, og oppdater oss gjerne, håper det aller beste for deg og dine barn!

Vil du virkelig ha et barn til med en slik mann..? Og om han er far til gutten du har fra før, er du nesten avhengig av å ha et noenlunde godt forhold til ham, om dere skal kunne samarbeide.

Utrolig vanskelig situasjon. Jeg hadde forsøkt å snakke med et noen ved helsestasjonen til sønnen din, kanskje helsesøter har noen råd for hvem dere burde prate med?

Nei,vil jo egentlig ikke det ;( Men når jeg nå har vært så idiot, så klarer jeg ikke fjerne det. Han ville jeg skulle ta abort med gutten vår og, men han er glad i ham, tror jeg, ifølge søstra så er han vist bitter over ham og. I sommer var jeg i kontakt med familievernkontoret men han ville ikke møte opp, ringte de på nytt på fredag, og jeg får ny time i januar, jeg håper bf blir med da. Han skal være med til legen på onsdag, men jeg tror han blir med fordi han tror en lege kan få meg til å ta abort;(

Annonse

Off vanskelig situasjon du har havnet i. Men du har rett å anmelde ta vare på ALLE meldinger som blir sendt. Skaff nytt nr som dei ikke får,men forsett å ha de gamle oppe slik dei kan nå deg siden du har barn med deres sønn/bror. gjør det etter du har anmeldt å vis i der du kjøpe nytt nr at du vil ha anonymt pga det, så er dei veldig behjelplige. :-)

Å det at han truer med selvmord å sier ordene høyt er et utpresser middel han bruker for det funke på samvittigheten din, så lenge du må ha ganske god grunn. Min erfaring er dei som sier det høyt klarer det ikke for dei er det et rop om hjelp bare. Dei er ikke sterke nok da dei lette på trykket i det dei sier dei ordene. Mens dei som faktisk ikke sier noe klarer det for dei sier ikke noe eller gjør noe somkan lette på trykket. Dei bygge det bare opp inni seg hvert minutt. Det er derfor folk blir så overrassket hver gang noen vi ikke mistenkte skulle gjør noe sånn dør. ;( Ta kontakt med fastlegen hans å infomer så ordne han det videre. Eller ta kontakt med politiet å så ordne dei det videre.

Du må gjør det som er rett for DEG. INGEN andre SKÀL bestemme over din kropp.. Å det at familien hans legge seg oppi sier litt om di. Dei sier slike ting for å ha noen å skylde på for å ikke innse dei virkelige problemene hans.

Jeg må bare gjenta meg selv: Hvis han truer med selvmord, så har du egentlig plikt til å melde dette til helsesystemet, enten nærmeste psykiatriske institusjon eller legevakten. Så ordner de det videre. Jeg tror heller ikke at han hadde gjennomført det, og at det bare er et pressmiddel, men uansett tyder det på alvorlig psykisk sykdom at han er i stand til å true med noe sånt. Så for hans egen skyld, OG din og dine barns skyld, så bør du overlate dette ansvaret til helsesystemet.

Så trist at du har havnet i en slik situasjon. Men jeg vil bare si at om han truer med selvmord fordi du har blitt gravid, tror jeg han kan bruke dette som pressmiddel til mye annet også. Han trenger tydeligvis MYE hjelp! Tror ikke han blir frisk om du hadde tatt abort heller...

Håper han kan få hjelp, og at du kan få mulighet til å glede deg over den lille i magen :)

Faren til han jeg har min eldste sønn med truet med akkurat det samme. Han gjorde det ikke.Han brydde seg endel om min sønn noen år. Men nå har han ingen kontakt med min sønn i det hele tatt.Han har ikke lov. For han er alt for egoistisk og tenker kun på seg selv, gjør masse dumme ting :(.

Skaff deg et godt nettverk av familie, gode venner og helsevesen. Gjerne også informer politi. Det han truer deg med er veldig alvorlig. Selv om det bare høres ut som et pressmiddel, så er det ikke koselig eller bra for deg å høre noe sånt. Det er det noen andre som skal ta seg av. Og resten av hans familie burde jo bare holde seg unna. Han har jo gjort deg gravid. Da må han stå for det da! Gutter har like mye ansvar de. Man må være minst to for å lage barn :) Lykke til!

Bare en liten oppklaring: det er ikke slik som noen her hevder, at hesevesenet kommer og henter bf eller automatisk tar over ansvaret for ham hvis han truer med selvmord. Det skal nok litt mer til for å bli lagt inn på tvang.

Det en som pårørende kan gjøre er å kontakte legevakt evt fastlege for å vurdere selvmordsfare. I mange tilfeller brukes slike uttalelser for å manipulere og true og da må det derfor vurderes om denne selvmordstrusselen er reell. Hvis det skulle vise seg at selvmordsfaren er høy (han har tidligere forsøk, han har planlagt dato og metode) kan han henvises til psykiatrisk institusjon for innleggelse enten frivillig eller på tvang (om situasjonen er alvorlig nok). Høres for meg ut som han kunne ha hatt nytte av en behandlingskontakt i psykiatrien uansett.

Hilsen psykologen:)

enig med nr.3 + en liten tilleggsopplysning:

Er han over 18 år må han selv godkjenne å bli lagt inn (litt spesielle regler rundt dette med tvangsinnleggelse og psykiatri).

Det er ikke nødvenigvis en tvangsinnleggelse som trengs her.

Han trenger tydelig hjelp innenfor psykiatrien.

Og du trenger hjelp/støtte du også? Har du egen familie du kan støtte deg til?Du skal ikke måtte stå i dette alene. Man er veldig sårbar som mor og gravid.

Jeg ville ringt psykisk helsevern og rådført meg.

Prøv å ikke bry deg om hva han sier. Han truer med disse tingene fordi han er desperat. prøv å steng det han sier ute og lytt til deg selv og tenk over hva du vil med ditt liv og barna dine. Det er deg og barna dine du skal ta hensyn til også kan du veie for og imot for abort på bakrunn av deg selv... Kanskje amatheaklinikken kan hjelpe også?

Annonse

Skjønner ikke helt opplysningene fra de to siste her, for dette er det jeg har sett med egne øyne:

Personen truet med selvmord, politi og ambulansepersonell troppet opp på døren og dro personen med makt ut i ambulansen, dro personen med makt inn på legevakten, og derfra dro de personen med makt videre til psykiatrisk sykehus mot personens vilje. Personen var over 18 år og samtykket som sagt ikke.

Hvordan forklarer dere det?

Og denne personen brukte dette kun som pressmiddel, hadde ikke skrevet selvmordsbrev, satt dato eller noe, han hadde ingen planer om selvmord. Dere som mener dere har fagkunnskaper om dette: er dette da en sak han burde klage inn og få erstatning for...?

skulle tatt seg ut om alle ble tvangsinnlagt når noen ringte og fortalte at noen hadde sagt de skulle ta selvmord, det er en minimal sjanse for å få han innlagt om han ikke har en tidligere historie i psykiatrien.

Du må nok bare finne ut hva du vil og bestemme deg for det ene eller andre....Lykke til :)

Han er over 35, jeg tror nok egentlig han bruker det som pressmiddel, søstren hans sa til og med det, MEN han har en veldig traumatisk ungdomstid, som han er bitter over, så jeg har sagt til ham i mange år at han trenger en psykiater, ivertfall psykolog, men han nekter.

Tror neppe han blir tvangsinnlagt noen steder nei. Men jeg sa det til ham og søstra, hva han gjør er ikke mitt ansvar,han er en voksen mann med ansvar for sitt eget liv.

Jeg har god støtte heldigvis ja :) Men det er tungt, jeg var jo glad i ham engang, og trusler og kjeft sliter på meg. Jeg vil jo ikke ødlegge livet hans, men jeg tror han reagerer slik fordi han var utro mot sin nye kjæreste (som han forlot meg og sønn for). Jeg har ingen interesse av å ødlegge for dem eller si noe til henne. Men jeg tar ikke abort for å redde forholdet hans heller.

Det høres ut som en personlighetsforstyrrelse, kanskje emosjonell ustabil pf, her kan du lese litt om dem http://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/diverse/personlighetsforstyrrelser-3087.html

Ville uansett ringt helsevesenet og forklart situasjonen. Lykke til, og håper det ordner seg :-)

Han vil nok bare slippe å fortelle den nye dama om det å alt det styret der. ;-/

Det du må huske oppi alt rabaldere fra han er at de er din kropp og er du som bestemmer til syvene og sist. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...