Ezmeralda Skrevet 10. desember 2011 #1 Skrevet 10. desember 2011 Hei Jeg er i uke 33 nå og kjenner at det begynner å bli litt mye for meg med full jobb, hente fireåring i barnehage, lang vei å gå til/fra jobb og alle hverdagslige sysler. Klarer ikke yte maksimalt på jobb, blir klumsete og ukonsentrert. Er kaputt og har veldig kort lunte etter jobb og ligger stort sett på sofaen etter middag, for å hente meg inn nok til å ta i et skippertak eller to med det som må gjøres. Har nesten aldri i mitt yrkesliv vært borte fra jobb pga sykdom og aldri vært sykmeldt. Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg bør gå frem. Fastlegen min er av den kyniske typen og det føles ydmykende for meg å si at jeg ikke klarer å jobbe i full stilling lenger. (Det er klart at jeg "klarer" det, men det er tungt) Hverken legen eller jormoren min stiller spørsmål som er vinklet mot noe som gir en åpning mot temaet sykmelding. Jeg kommuniserer bedre med jordmoren min og det vil være lettere for meg å lufte muligheten for en noe redusert stilling de siste ukene. Jeg har hørt at jordmødre kan skrive ut noe som likner en sykmelding, men kalles noe annet. Gjelder det kun hvis man ikke er i stand til å jobbe i det hele tatt eller også ved en prosentvis variant? Noen som har erfaring med dette? Det var litt lettere å være gravid med førstemann, da jeg bare hadde megselv å ta vare på. :-)
Tudelidu Skrevet 10. desember 2011 #2 Skrevet 10. desember 2011 Jeg er ganske sikker på at det er legen som må sykmelde deg. Men kan du ikke diskutere det med jordmor først, så blir det kanskje lettere for deg å be legen om sykmelding. Jordmor kan skrive noe om tilrettelegging på arbeidsplassen, du har og rett på å få mindre arbeidsoppgaver. Kanskje står det noe om dette på Nav.no. Men har du greidd 100% jobb til ¨nå er jo det veldig bra! Det er lov å bli litt mer sliten med nummer to. Men jeg vet at noen av legene ikke er like enkle å snakke med. Lykke til!
JuneRR Skrevet 11. desember 2011 #3 Skrevet 11. desember 2011 Hei du! Leger kan være vanskelig å drøfte dette med. Det skal også mye mer til nå en før, har jeg intrykk av, å bli sm i svangerskapet!De må alltid prøve å tilrettelegge først. Jeg følte det samme som deg da jeg kom i ukte 30. Fikk da et tilretteleggingsskjema som arb. giver må fylle ut. Om han/hun ikke kan tilrettelegge kan du få svangerskapspenger for den delen som ikke blir tilrettelagt, istedetfor sykepenger siden du ikke egentlig er syk. Jeg fikk tilrettelagt 50%, og får nå 50% svangerskapspenger ved siden av.
strikkedilla Skrevet 11. desember 2011 #4 Skrevet 11. desember 2011 Jeg gjorde også som hun over her. Fikk tilrettelagt for deler av arbeidet mitt. For meg betydde det at arbeidsgiver og jeg ble enige om hvilke oppgaver jeg skulle slippe å gjøre-altså ha ferre oppgaver, men jobbe like lenge. For meg fungerte det fint en periode. Jeg kunne da jobbe litt saktere og ta flere pauser. Etterhvert var ikke dette nok og jeg gikk gradvis ned i stilling fram til jeg gikk helt ut av jobb da jeg var ca 33 uker. Jobbet altså først 100% m/tilrettelagt, så 75% m/tilrettelagt og til sist 50% m/tilrettelagt før jeg gav meg helt. Jeg fikk da svangerskapspenger for den delen som jeg ikke var på jobb. Arbeidsgiver søkte og fikk Tilretteleggingstilskudd fra NAV for å kunne leie inn folk for å gjøre den delen av jobben som jeg ikke gjorde. Det står om svangerskapspenger på sidene til NAV. Fordelen for deg er at du ikke bruker opp sykemeldingsperioden din. (man kan bare være sykemeldt i 1år. Etter dette går man over på ufør og da har man mange ferre rettigheter, b.annet mye lavere lønn!) Dersom du skulle være uheldig og få en skade under fødselen eller ramle og få et komplisert brudd i armen noen dager etter du kommer hjem fra føden, så ville det være kjedelig å ha brukt opp store deler av sykemeldingsperioden når du egentlig ikke har vært syk! Min erfaring er at ikke legene er så inne på reglene rundt dette enda, men jordmødrene kan dette med svangerskapspenger. Jeg vil derfor anbefale at du tar det opp med jordmoren din. Hun kan også hjelpe deg med hvordan du skal gå frem for å for å få en god avtale med arbeidsgiver. Min jordmor var med på første møte med min arbeidsgiver! Lykke til! Håper du finner en løsning som fungerer for deg. Det er slitsomt å føle at man ikke har overskudd til å strekke til hverken på jobb eller hjemme!
Ezmeralda Skrevet 11. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 11. desember 2011 Tusen takk for svar til dere begge. :-) Jeg skal til jordmor til uka og kan jo lufte ting for henne. Ang tilrettelegging, kan jeg stort sett legge opp dagen min selv, så føler at arbeidsgiver gir meg frie tøyler til å styre mitt eget tempo og se mine egne begrensninger, men jeg har ingen seng eller sofa og slenge meg på og jeg har jo tidsfrister som må overholdes, så det tærer på alikevel. Ikke lett, dette her. Skal nok klare å jobbe fullt de siste ukene, hvis det blir for mye styr å få redusert, men det er klart det er på bekostning av familielivet og hverdagen ellers. Heldigvis bare noen uker til permisjon. :-)
esereth Skrevet 11. desember 2011 #6 Skrevet 11. desember 2011 jeg har bare gått til jordmor i dette sv.skapet. jeg jobber nå bare 20% av stillingen mmin og det er det jormor som har ordnet med. 80% sv.skaps penger. du merker ingen forskjell på det å ha sv,skaps penger-sykemelding,men hvis du har sv,skp slipper arb.giver å betale de første 6 ukene du er hjemme,da betaler NAV alt. LYKKE TIL
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå