myramor Skrevet 10. desember 2011 #1 Skrevet 10. desember 2011 Slitne etter mye nattevåk sa helsesøster at jeg burde prøve ferbers søvnkur. Skal beg. på jobb på mandag, og vi startet forrige helg. Hele første natta var det mye skriking, og mye ut og inn av soverommet (25 ganger!) for trøst. Andre natt var det kun fire oppvåkninger, og nattammingen var over. Nå har det gått over ei uke og det er fortsatt fire-fem oppvåkninger hver natt... og hun roer seg nesten med en gang, men det er gjerne morgenstund før seks.....noen som har erfaringer med når vi kan håpe på god sammenhengende søvn?
Bad habits har tre små Skrevet 10. desember 2011 #2 Skrevet 10. desember 2011 Det er ikke sikkert du får sammenhengende søvn selv etter bruk av Ferber. Noen barn endrer rutiner og vaner relativt lett, andre ikke. Hvor gammelt er barnet ditt? Du kjenner ditt barn best, men kanskje har det ennå behov for nattmat? At barn står opp 5 eller 6 er også ganske vanlig. Urolig søvn, og tidlige oppvåkninger er gjerne regelen fremfor unntaket i de to første leveårene. Fra 2/3 år begynner de fleste barn å sove bedre og lengre. Personlig (og faktisk også faglig) er min oppfatning at Ferber er en for tøff metode å bruke, dersom den brukes i sin helhet. Jeg mener intervallene mellom hver respons man gir er for lange. Om man derimot går inn oftere (etter et par minutter), samt er smidigere ift fysisk nærhet (tar opp barnet dersom det gråter veldig) er metoden ok. Jeg er samtidig opptatt av at man ikke må la det gå sport i å stå på sitt, eller være redd for å "ødelegge alt" dersom man avbryter en "metode". Det er helt ok (og fullstendig riktig) å revurdere og avbryte, dersom man merker at barnet ikke er mottakelig. Kanskje vil den planen man har lagt fungere senere, kanskje ikke. Dersom man ikke ser en endring etter en uke eller to, så tenker jeg at man må endre fremgangsmåten noe.
april2011mamma Skrevet 10. desember 2011 #3 Skrevet 10. desember 2011 enig med bad habits... og det som er litt synd er at man starter med nye rutiner rett før man skal i jobb og så stresser man og derfor fungerer ikke ting en uke er ikke nok tid til å innføre ny rutine! det kan ta opp til en måned før et barn venner seg til ny rutine... så dere burde kanskje ha startet litt før .... Men når det er sagt, vi har fått inn rutine på vår snupp helt uten gråt og styr... men det krever tålmodighet og tid nok!! Hun sover på eget rom og sovner selv, mens vi sitter der... sovner etter ti min... men det tok tre uker faktisk... da satt jeg der hele tiden .... første dag tok 2 timer og så gikk det fort nedover.... dte at de våkner om natten må du nok bare regne med en stund til... tulla vår på 8 mnd våkner også en god del ganger iløpet av natten for å drikke vann eller bare for å sjekke at vi er der... det er slitsomt, men sånn er det bare å ha barn av og til... tror dere skal vente å se ann litt til, og kanskje dere kan bytte på å gå inn til henne om dere er to? eller du kan sove på en madrass inne hos henne en uke eller mer? det vet jeg om mange som gjør og det fungerer flott! Da får mor og barn sovet masse Håper dere finner ut av det og at dere ikke må bruke ferber metoden( er ikke særlig fan av den , da jeg vet at mange andre metoder gir samme resultat..) Tvi tvi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå