Gå til innhold

plutselig så urolig med flaska!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, ikke så plutselig, det har vart i i litt over en uke nå. Jeg har en gutt på snart 4 mnd som får mme på flaske, og har fått det i to mnd. Han har alltid vært veldig rolig når han har fått mat. men plutselig endret dette seg litt, og det er ikke til hvert måltid, bare sånn innimellom. 1-2 to måltider om dagen er han veldig urolig. Han skriker ikke eller noe sånt, men sparker, og veiver med armene, skravler, titter rundt. Prøver å ta bort flaska litt, og la han styre seg ferdig da jeg først trodde det bare dreide seg om at han var blitt mer nyskjerrig. Noe han har. men virker ikke som det er derfor heller. han skriker når jeg tar bort flaska, og vil tydelig ha mat. Han har vært litt tett i nesa, og noen ganger han gulper har det virket litt slimete. så da tenkte jeg at det kanskje er derfor. at han kanskje er litt forkjølet. Vet jo selv hvordan det er å ha vondt i halsen og spise. er jo ikke alltid like godt. men da er det jo litt rart at han ikke synes det er ubehagelig å spise til alle måltidene. han viser ikke noe antydning til noe ubehag heller. ikke når han spiser, og ikke ellers. kjempeblid hele tiden. sover veldig bra.

Jeg synes han har hatt faste rutiner på når han har ville ha mat en stund nå, så jeg går egentlig veldig på klokkeslett. lager maten og den er klar før han egentlig viser noen tegn på sult. Tilbyr jeg mat for ofte kanskje? kanskje han egentlig ikke er sulten? og bare spiser for kos?

han har alltid gulpet ganske mye, men det har blitt mye mindre av det den siste mnd. og han ligger fint på rygg, og viser som sagt ingen ubehag, så er ganske sikker på at han ikke har refluks. det er virkelig mye rart man skal fundere på når man har fått en liten en.

er det noen som har samme erfaringer? at barnet er urolig til tider når det får mat? uten noen spesiell grunn?

håper på mange gode svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg glemte å nevne at jeg kan kjenne en ganske stor kul litt på siden nede i munnen. så det virker som det kan være en tann på vei også. men så leser jeg at det er vanligst å få den første tanna forann. så da blir jeg jo usikker. kan det være tannfrembrudd så gjør at han er litt urolig? kan man få den første tanna litt på siden først? han har hendene i munnen hele tiden, og klør tydelig. så kanskje det er det. jaja!

håper noen har noen erfaringer å dele:)

Skrevet

Akkurat samme her.. vet ikke hva det er. Tenker også de blir mer nysgjerrige? Ikke vet jeg! Prøver bare å holde armene hennes litt så hun ikke kan veive så. Hun er straks 4 måneder.

Skrevet

Det er heeelt lik her! har vært slik siden han ble 3,5 mnd ca, og nå er han 4,5 mnd. Veiver med armer og ben, snur seg alle veier og ser overalt. Hvis det plutselig kommer noen eller noen begynner å snakke, kaster han hodet rundt for å se hva det er. Så regner med han er nysjgerrig :P dessuten virker det som om han er "blitt for stor" til å ligge i fanget og kose mens han får flaska. Han vil det bare hvis han er trøtt og sliten, så noen ganger har vi plassert han i vippestolen og gitt han flaska der. Da har han vært mer fornøyd og veivd mindre med armer og ben :)

Skrevet

Hei!

Hadde samme problemet en periode. Prøv å bytt flaske, det hjalp oss. Sjekk også om hullet i tuten er for stort. Selv om det skal passe med alder, måtte vi bruke en tut med mindre hull da det kom for mye mme ut da han sugde. Vet ikke om dette hjalp, men verdt å prøve kanskje:)

Skrevet

I denne alderen er dette helt vanlig. De er blitt nyskjerrige og har problemer med å holde seg i ro, særlig når de spiser.

Du kan prøve dette:

- Skift tuten på flasken med et høyere nivå. Eller bare stikk et hull ekstra hull i tuten med en nål for å se om det går bedre.

- Prøv å tilpass måltidene når barnet er trøtt f. eks med en gang den våkner, da er de som regel roligere.

- Gi mat i vippestol dersom dere har det. Gjerne forran tven eller noe annet som fanger oppmerksomheten. Vi hadde en spilledåse over senga som virkelig var fasinerende, og gav derfor flasken når hun lå i sengen.

- Mitt beste triks: Syng en rolig sang når du mater for å gjøre babyen rolig, eller lag sånn"hysje-lyd". Veldig teit, men det funker:)

- Ikke ha klokkeslett på måltidene, gi mat når babyen er sulten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...