Gå til innhold

Hvor ofte ammer du 3/4/5 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som fullammer hvor ofte ammer dere egentlig? Føler det blir ganske ofte her, jenta er 4 mnd. En vanlig dag er slik: mat ca 10, ca 12, ca (14) 16, 19

og ofte litt tett på kvelden etter 19, virker som hun spiser en del for å holde ut natta. Noen ganger blir siste måltid rundt 20.30, våkner da typisk rundt 03 og 07 for mat.

Synes det er så ofte for en stor jente på 4 mnd? Har tenkt på økedøgn men i såfall har vi hatt det leeenge. Prøver å drøye maten men veldig ofte går det ikke mer enn 2 timer mellom, men midt på dagen kan det i blant gå 3 til 4 timer mellom.

Skrevet

Nå er vesla snart 3,5 mnd og jeg ammer vel ca 5 ganger om dagen (en sjelden gang 6) og 1 gang om natta. Har hatt dette mønsteret i ca 1 mnd nå.

Hun legger seg kl 19 og våkner ikke før rundt kl 02 for nattmåltidet.

Har hatt dette mønsteret i ca 1 mnd nå. Det er lenge siden hun sluttet med å "spise seg opp" om kvelden.

Hun spiser også hyppigst på morgen og ettermiddag. Har ofte en lang soveøkt midt på dagen, da kan det gå 4-5 timer mellom måltidene.

Skrevet

Jeg fullammer. Jenta mi er 2 mnd. Spiser ca hver 3.time og om natten har hun en lengre perode der hun sover ca 5 timer. Som regel sovner hun kl 22 og sover til 3-4 tiden. Så er det amming kl 06, 08,10 og resten av dagen går det 3 timer mellom hver amming. Så ja - det er en god det amming her også. Men på den positive siden opprettholdes jo en god melkeproduksjon.

Skrevet

Jeg fullammer min sønn på 3 mnd, og det går sjelden mer enn to timer mellom hver amming på dagtid, muligens tre. Ammer vanligvis kl 08, 10, 13, 16, 17:30, 18:30 og kl.04:30.

Skrevet

Fullammer ei på 16 uker, hun får annenhver time stort sett hele dagen. Om natta kan hun godt sove 11 timer uten, men samsover vi så blir det en gang eller to ekstra :)

Skrevet

Jeg synes absolutt ikke det høres mye ut. Jeg fullammet min lille frem til 4,5 mnd og følte til slutt at jeg ikke gjorde annet enn å amme. Ble utrolig sliten.

Nå er lille 5 mndr og får to måltider om dagen i tillegg til mm. Og nå føler jeg at jeg nesten aldri ammer. Sover gjennom natta uten mat har han også begynt med :)

Min vil ikke spise grøt dersom han får pupp først, så det vil nok raskt gå nedover med min melkeproduksjon. Men jeg skal tilbake i jobb om ikke altfor lenge så det er ok.

Skrevet

ok er litt usikker nemlig om jeg gir henne for mye, helsesøster mente det var for ofte med bare to timer mellom å jenta legger godt på seg, er 6,5 kg. bare redd jeg overforer henne, men hun blir så sutrete hvis hun ikke får mat så ofte.

Skrevet

Oii.. nå blir jeg usikker på om jeg ammer for mye. Jeg ammer vel ca 8-10 ganger til dagen, og 1 gang om natten. Jenta sover fra ca 1900 til 630. Er ikke alltid hun spise like mye, men det blir fort grining visst hun ikke får puppen.

Hun er 3 mnd, 64,5cm og 7,2kg og har alltid hatt ett stort behov for å suge. (fødsel 49cm og 3770g)

De dagene hun spiser mindre på dagen, våkner hun flere ganger om natten, så jeg har velger å tro at hun må spise masse om dagen for å sove hele natten.

Helsesøster har ikke sagt noe, men jeg tror ikke jeg har fortalt henne hvor ofte jeg ammer heller da...

Skrevet

Her går det også skjelden mer enn 2 timer mellom hvert måltid. Ofte bare 1,5 time. Så ja, det blir en del måltider gjennom dagen. Virker som han spiser svært mye på dagen, for å sove litt lengre på natt. Ammer siste gang på kveld rundt 20.30 og våkner for mat rundt 03, og sover da igjen til 06.

Men i følge min svigermor gir jeg ham mat alt for ofte, men han ynker seg og leter svært etter mat når det har gått så lang tid, så han trenger det nok. Er en stor gutt jeg har nesten 7 kilo, og 65 cm lang, er14 uker, så min konklusjon er at han trenger mye mat, og at han ikke blir mett så lenge av maten han får. Men om det stemmer vet jeg ikke.

Skrevet

Jeg har ei jente på 3,5mnd. Hun fullammes og hun får ca hver 3 time hele døgnet. Noen ganger går det bare 2 timer, andre ganger 4.

Jeg har masse melk og det ser man på henne også, hun vokser bra :)

Hun er nå 65cm og 6,5kg.

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Babyene kan aldri få for mye morsmelk, eller bli for tjukke på morsmelk, det er allment kjent :) Her dobla Muffin fødselsvekten ila 8 uker og var en diger marsipangris (<3) på 6 mnd kontroll, men hverken lege eller HS nevnte vekta da de visste at jeg ammet ham.

Det eneste man må passe på er at puppen ikke brukes som smokk eller innsovingsmiddel, dersom det kan unngås :)

Skrevet

Jeg ammer kanskje litt ofte... Men kan jo ikke nekte gutten man når han vil ha mat! Gutten min har stort sett som rytme at han er våken to timer og sover en time, han klarer så godt som alltid å få inn to måltider i hver periode han er våken. På natta pleier han å sove fra 23 -4, og så er det mat 4,6,8 før vi står opp i ti tiden. Det hender jeg ammer han i søvn på dagen, har ødelagt ene armen og klarer ikke bære han og han bare skriker om jeg legger han ned på dagen. Om vi går på tur sovner han heldigvis greit i vogna, men har da fortsatt ammet han rett før vi går ut. Og det blir mye amming i løpet av en dag!! Men han er normalt stor så jeg kommer til å fortsette med å amme når han vil ha mat!

Skrevet

Blir ganske mye her også synes jeg. Ikke helt fast, men ca tider: 08,11, 14, 16,18, 19.30 på dagen (en del dager kommer det en amming til inni der et sted). På natt er det 2-3 amminger og noen ganger 4 til og med. Før spiste hun bare 1 gang om natta, men nå virker det som hun vil ha mer og mer mat på natta. Prøver alltid med smukk først for å ikke innføre uvaner sånn at jeg blir brukt som smokk. Men er oftere og oftere kun mat som gjelder, så her er det slutt på den gode nattesøvnen jeg hadde i begynnelsen.

Summa summarum 8 -11 amminger i døgnet. Når storebror var på samme alder hadde han ca 6-7 måltdier i døgnet.

Ho er forresten rett over 3 mnd nå.

Skrevet

Jeg hadde også hørt at de ikke kan bli for tjukke på morsmelk alene, men en i barselgruppen min fikk beskjed om å kutte ned på ammingen pga vekstkurven.

Han la vel på seg nesten et halv kilo på en uke på det verste uten at det feilte han noe ellers. Så følg med og vei ofte dersom du er usikker.

Skrevet

Nettopp begynt med litt grøt på kvelden, men før vi innførte det, så det sånn ca sånn her ut:

07.30

11-11.30

15.30

18.30

20-20.30

02.00

05.00

Noen ganger mer, andre ganger mindre.:-)

Skrevet

Prinsessa her har akkurat fylt 5mnd, og jeg har stort sett ammet henne annenhver time natt og dag. Hun har, siden rundt 2,5mnd alder, hatt en lengre soveøkt på 3-5timer tidlig kveld. Rundt 3,5mnd, våknet hun minst annenhver time om natten. Hørte derfor på 4mnd kontroll om jeg kunne begynne så smått med innføring av grøt. Dette kunne HS ikke anbefale, da det var tydelig at snuppa fikk nok gjennom ammingen. Hun var kun 2620g ved fødsel, og har hatt et behov for å spise seg opp. Noe hun har gjort med stil. På 5mnd kontroll veide hun 8,3kg og var 65,5cm lang!!

I håp om mer enn max et par timers søvn, begynte vi med smaksprøving av grøt rundt 4,5mnd. Hun er fortsatt langt ifra full posjon, men vi skal igang med grøt en gang nummer to. Hun virker fortsatt ikke fornøyd med kun MM. Jeg gleder meg ihvertfall til vi er godt igang med fast føde, da søvnmangelen virkelig begynner å tære på.

Skrevet

Jenta mi var bare 2100 ved fødsel og har også spist seg opp med stil ;) Venter liksom på at vektøkninga skal jevne seg ut men den går i bratt kurve oppover..er egentlig ikke så bekymret for jenta ser bare frisk og sunn ut og ikke spesielt stor, men absolutt ikke tynn, hehe, men tenker jo litt på det når helsesøster sier at det ikke er "vanlig", så ville høre med dere, men ser jo at flere spiser ganske ofte her!

Skrevet

Snuppa di var jo født for flere uker før tida, og har jo heilt klart behov for å spise seg opp. Jeg fødte 2 dager før termin, men ble fulgt opp siste 8 ukene pga vekstavvik. Trolig hadde jeg hatt et infarkt i morkaka. Det er likevel utrolig hvordan naturen fungerer, for prinsessa hadde fått akkurat nok. Hun var lita, ja, men alle mål stod til hverandre :)

Vekstkurva har gått bratt oppover, men på 5mnd kontrollen hadde den jevnet seg litt mer ut. Vekten går seg til, og som mange andre sier, barn kan ikke bli overvektig på MM. Heller ikke på barnemat, mener jeg, om ikke man overforer dem med flere middagsglass etc.

Nevøen min var også liten ved fødsel, og han mildt sagt bodde ved brystet de første 4 mnd. I dag er han 2år og langt fra overvektig.

Skrevet

hei :-) jenta mi er 3 mnd å her går det bare to timer i mellom

synes det er litt ofte.. men jenta sover hele natta så hs sa at det sikkert var derfor

Skrevet

Synes det høres perfekt ut jeg da.

Her ammes lillemann, som var 4 mnd i går, ca hver 2,5 time hele døgnet.

F. eks natt til i går så spiste han 21.30, 23.30, 2.45, 5.15, 7.45....osv....

Prøver å gi mme, men han bare spytter det ut. Har prøvd hver kveld i en uke. Han drakk 1 flake første kvelden, men så kastet han opp hele natten. Har prøvd forskjellige typer.

Nå har vi prøvd oss på grøt de siste 3.4 dagene. Får ikke inn en dråpe...

Er det lurt å lage den tykkere?

Blir litt sånn små rar av aldri å sove mer enn 2,5-3 timer sammenhengende..

Skrevet

Ammer ca hver 3. time både på dagen og om natta. Syns det er litt slitsomt ofte om natta, men innføring av grøt på kvelden har foreløpig ikke forandret på mønsteret. Hun spiste sitt første skikkelige grøtmåltid i går, så mulig jeg er litt utolmodig. Hun ble 5 måneder 7. desember. Ellers er hun ganske lang for alderen, men følger vektkurven i forhold til lengden, så hun tar nok det hun trenger ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...