Gå til innhold

Hvis et tre fra min eiendom treffer en parkert bil når det faller ned....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem har da ansvaret? Hvem må betale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du selvfølgelig.

Det et ditt ansvar at det som er på din eindom er forsvarlig sikret. Det inkluderer å sjekke om trær er sunne eller bør hogges ned.

Skrevet

Nei nå må du rulle inn 11.28!!

Klart det ikke er HI sin feil om noen velger å parkere ved siden av treet hennes!! Det er lov å tenke litt, da!!!!!

Skrevet

Så om kommunen legger en vei gjennom min skog har jeg plutslig ansvaret for biler som skades hvis trær velter eller grener knekker når bilene kjører på veien eller parkerer langs veien?

Skrevet

Det er grunneiers ansvar ja. Er det kommunen som eier grunnen langs veien er det kommunens ansvar, er det en bonde som eier grunnen er det bondens ansvar.

Og har du en selveier tomt er det ditt ansvar om treet ditt faller og treffer en bil, så du burde ha forsikring. Har du ikke selveier tomt er den den som eier tomten om dere ikke har skrevet noe spessielt i leiekontrakten.

Skrevet

Det betyr at jeg fra nå av må nekte naboene å parkere på min eiendom og at jeg må kreve en vesentlig høyere erstattning fra kommunen i forhold til en ny veistubb som er regulert inn gjennom min skog.

Kan man skrive en avtale med veieieren om at ansvaret overføres til denne?

Gjelder foresten det samme ansvaret om folk går tur i min skog og skades, det være seg pga fallende trær, usikkrede skråninger eller noe annet?

Skrevet

Det er som 11:35 sier: Det er grunneiers ansvar

Skrevet

Hvis naboen din har parkert på din eiendom til alle tider kan du ikke nå plutselig komme å endre det bare fordi du har funnet ut at du har et ansvar. Dette er ting man må huske på når man sier fra seg eiendomsrett f.eks. ved at noen får lov å parkere eller lage vei over ens eiendom.

Grunneier har ansvar for sin grunn, sånn er det.

Om noen går tur i skogen er de dekket av folketrygden, og det vil sjelden være et issue. Men det er i bunn og grunn grunneiers ansvar å vedlikeholde skogen sin, slik at det ikke skjer ulykker.

Skrevet

Det er desverre ikke likhet for loven når det gjelder stat/kommune og privatpersoner..... Privatpersoners ansvar strekker seg mye lenger! Stat/kommune bestemmer også selv prisen de betaler for eiendom (såkalt ekspropriering). Slikt kommer aldri en privat aktør unna med...

Sånn går det når bukken passer havresekken.

Skrevet

Du kan melde skaden til det selskapet du har villaforsikring, der har du en dekning som heter privat ansvar som vil dekke skaden på bilen. Du må betale avtalt egenandel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...