Gå til innhold

Fordeler med å¨gifte seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spent på alle fordelene dere har å komme med :D

Fortsetter under...

Skrevet

Kommer ikke å noen. Jeg er gift jeg altså, men det har kun symbolsk betydning for oss.

Skrevet

I dagens samfunn er det vel bare symbolske og emosjonelle fordeler. Men siden jeg er håpløst romantisk og gammeldags hadde jeg virkelig følt noe hadde manglet uten seremonien, festen, bryllupsreisen og ringen på fingeren.

Skrevet

- lavere arveavgift

- gjensidig forsørgerplikt

- rett til å sitte i uskiftet bo når man har kun felles barn, istedet for å risikere å bli kastet ut fordi barna har krav på arv med en gang

- mulighet for å adoptere andres barn, eller hverandres barn der man har barn fra før og far/mor ikke stiller opp

- alt man har kjøpt sammen, deles på to ved brudd, uansett hvem av ektefellene har betalt for det. Dvs, hvis mannen betaler TV, oppvaskmaskin, møbler osv og dama betaler barnehage, mat og andre løpende utgifter, blirikke hun sittende igjen med ingenting i tilfelle brudd. Det blir man som samboer.

- ved død får man automatisk et beløp på 4G - pliktdelsarv for ektefellen, som går FORAN barnas arveandel. Man er derfor sikra noe midler til å stable seg på beina igjen.

- samboere går statistisk sett oftere fra hverandre enn folk skiller seg, fordi skilsmisse oppleves som mer seriøst enn å flytte fra noen

- man trenger ikke å skrive under farserklæring på sykehuset etter fødselen når man er gift, det blir registrert automatisk

Skrevet

Det er mange juridiske fordeler. Det å gifte seg er å inngå en juridisk bindende kontrakt.

Skrevet

Det der med økonomiske rettigheter er ikke så enkelt, men går ikke inn i det. Personlig synes jeg det er mas med de reglene, for vår del har vi særeie, og måtte derfor inngå en noe avansert kontrakt.

Annonse

Skrevet

Knall at denne tråden kom!

Sambo og jeg satt og snakket om alt papirarbeidet for å forsikre hverandre og Jr, når han kommer til våren... Plutselig så vi på hverandre og sa noe sånt som "kanskje det bare er lettere å gifte seg?!" -uten at noe ble planlagt.

For oss er det å gifte seg nå så forventet, at vi ikke har lyst. Men kanskje det gjør det lettere juridisk om noe skulle skje med en av oss?! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...