stinemari87 Skrevet 8. desember 2011 #1 Skrevet 8. desember 2011 Dattera mi på snart 2 år får så ofte raseriutbrudd, og idag tror jeg hun fikk det 6-7 ganger. Nå holder jeg nesten på å knekke sammen for jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Føler ikke jeg kan overlate henne til seg selv heller når det står på for jeg er redd hun kan skade seg. Setter jeg henne i senga f.eks. biter hun sengekanten så hardt jeg er redd for at hun kan skade tennene sine. Lurer på om jeg gjør noe galt da hun får så ofte slike anfall, og jeg ikke klarer å takle dem. De kan komme av noe så banalt som at hun ikke vil ha på seg sokker. Men HVA gjør jeg når jeg ser at hun begynner å få et anfall? Kan jo ikke la henne få alt hun vil heller..
Underveis --> Skrevet 9. desember 2011 #2 Skrevet 9. desember 2011 Jeg ville latt henne være. Om du alikevel ikke får gjort noe, så er det aller beste (etter rmin mening) å ikke gi henne noe oppmerksomhet. Det vil bare forsterke adferden. All oppmerksomhet i en slik situasjon vil forsterke adferden. Det er helt vanlig at de får raserianfall i denne alderen. Her om dagen fikk Poden på 2 1/2 rasserianfall fordi pappa'n kjørte bilen inn i garagen i stedet for å parkere den utenfor ;-) Om du er redd for at hun kan skade seg, så vær i nærheten, men da ville jeg vært supernøye med å ikke snakke til henne. Men hva gjør man ja ;-) Her forklarer jeg ham hvorfor slik og sånn, og så ignorerer jeg protestene. Det er jo ikke som om jeg klarer å snakke fornuft i gutten når han har gått i lås. Da går jeg derifra og begynner med noe annet (rydder, bretter klær, whatever). Forsøker å avlede lett med om han vil være med å lage middag el, men bestikker aldri med godterier eller tilsvarende. De må bare lære dette! Det er tungt for oss som står å ser på, men det er bra for de ;-)
jaaada Skrevet 9. desember 2011 #3 Skrevet 9. desember 2011 signerer underveis, beste er å ignorere. Vi har en på 25mnd som har begynt å vise vilja si titt og ofte og vi forklarer hva vi ønsker/hva som gjelder og overser om han blir helt trassig og sint. Blir han lei seg trøster vi så klart men gir han i begge tilfeller mulighet til å tenke litt på saken;) har også funnet ut at det funker best når vi sier f.eks nå skal han ta på pysj og legge seg kontra vil du ta på pysj? vil du legge deg? etc, altså vi styrer unna ledende spørsmål dersom vi ikke ønsker negativt svar og det har vist seg fungerer bra:) han kan også bli sint for banale ting, som at vi sitter på feil plass i sofaen hehe, er jo morsomt også eldste søstra mi gråt så hysterisk at hun kastet opp så foreldrene våre var fortvila og ante ikke hvordan de skulle håntere henne men så viste det seg at jenta på 2-3år faktisk hadde funnet ut at hun fikk vilja si dersom hun kastet opp så hun putta faktisk fingeren i halsen! så tror de tester deg ut og gjør alt de vet kan fungere. mitt råd er bare å overse når hun biter i sengekanten for hun slutter når hun inser at det ikke fungerer. ikke lett å overse alltid men tror desverre det er eneste løsning:( lykke til!
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 9. desember 2011 #4 Skrevet 9. desember 2011 Signerer de to andre innleggene ovenfor! Vi har en som begynte å slå hodet sitt i gulvet hver gang hun ble sint, og jeg ble selvsagt bekymret da. Rett og slett fordi hun skallet så hardt at hun fikk skikkelig blåveis i pannen, ikke noe morsomt å se på!! Men ettersom ingenting annet virket, så måtte vi bare forsøke å ignorere henne. Og heldigvis etter omkring bare 2 ganger med "dunk-i-gulvet", så sluttet hun med det;) Men ja, det er utrolig frustrerende med disse raserianfallene. Spesielt enkelte dager hvor både du og ungen er slitne. Så vi får bare se frem til den dagen de er 12-13 år, og de smeller med dører, roper og hater foreldrene sine;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå