Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et lite spørsmål til dere som har vært uten for landets grenser i forbindelse med IVF og inseminering har dere hatt prblemer i forhold til testing av MRSA? Tenker spesielt på dere andre som og er helsepersonell?

Gratulerer til alle dere som er gravide og som har termin både i år og i 2012

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg ble gravid etter behandlig i Russland måtte jeg testes for MRSA. Ganske enkelt - du får med deg en q-tips på do som du skal stryke over "mellomkjøttet" og putte i en beholder. Jeg gjorde det på helsestasjonen hvor jeg gikk til svangerskapskontroll. Sykehusene vil ikke ha deg før du er testet.

Skrevet

Fikk konstatert MA etter IVF i Danmark hos min gyn, men slapp ikke inn til undersøkelse (eller MRSA-test) på Ullevål uten munnbind & hansker. Tok MRSA-test der og måtte vente to timer på resultatet før jeg ble undersøkt og kunne få behandling for MA.

Så der er de ganske strenge.

Skrevet

Kanskje et dumt spørsmål, men må alle gravide testes for dette?

Skrevet

Jeg har nå vært på flere ultralyder på sykehuset, og de vet at jeg har vært i Hellas og tidligere i Danmark. Aldri hørt at det var et problem. Vet heller ikke hva MRSA er!

Skrevet

Jeg måtte teste meg før jeg tok lapraskopi (på Ullevåll), men hadde et ferskforsøk mellom sjuka i Malaysia (sommeren 2010) og testen/operasjonen i mars. Det ble ikke nevnt noe om det da jeg hadde forsøk, mens nå så jeg at det lå infoskriv på venterommet på IVF-avdelingen på Rikshospitalet.

Skrevet

ikke multi, men meticillinresistente:) bare en liten rettelse, all by myself.

jeg var i praksis i utlandet gjennom utdanningen som sykepleier, vi som var der måtte testes før vi fikk tilbake i sykehuspraksis igjen. Vi tok prøven i nesen husker jeg.

Skrevet

Hei!

Jeg har ikke tenkt på den problemstillingen i forhold til å jobbe i helsevesnet. Det er jo ikke noe man nødvendigvis ønsker å diskutere med sin nærmeste leder.

Jeg fikk info om å ta MRSA test i forb m ultralyd i uke 18 på Ullevål, men da hadde jeg allerede vært på genetisk veiledning der. Jeg tok prøven hos fastlegen - og det ble tatt prøve både mellom fingrene, i halsen, nesa og fra perineum. Jeg har vært i Danmark. Testen viste forøvrig at jeg ikke hadde MRSA.

En bekjent jobber i helsesektoren og hun sier at det kan være svært lumske bakterier som kan gjøre en allerede redusert og syk pasient svært dårlig. Og at jeg ved å gå forbi i korridoren på sykehuset, kan gi smitten videre. Men jeg er usikker på hvor høy risikoen er når man f eks har vært på en fertilitetsklinikk kontra innlagt på sykehus.

Du kan kanskje høre m fastlegen din?

Det blir jo litt spesielt om alle single prøvere som drar til utlandet og jobber i helsesektoren, skal sykemeldes til svaret på MRSA testen foreligger...

LA

Skrevet

Hei

Når det gjelder helsearbeidere og MRSA så se Folkehelseinstituttet eller linken http://www.fhi.no/dokumenter/d7096a2756.pdf

Da jeg var til genetisk veiledning ved Ullevål, ble jeg informert om å ta MRSA undersøkelse før jeg kom til ultralyd. Jeg hadde da vært i Danmark. I infomaterialet fra FHI står det land utenfor Norden. Men, mulig at Ullevål er strengere på dette.

Jeg skjønner det er viktig at man har strenge krav. Det er lite forekomst av MRSA i Norge i forhold til andre land.

Skrevet

Det er ulike regler fra sykehus til sykehus. Ullevål er ultrastrenge, sykehuset innlandet krever ikke mrsa-prøve hvis man bare har vært i norden. hør m sykehuset du skal til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...