Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #1 Del Skrevet 8. desember 2011 Har fått time for samtale ang fødselsmetode. Har hørt så mye rart om Haukeland og fødsler og kjenner at jeg blir helt skjelven bare ved tanken på den timen... Venter nå nr 2. Fødsel med førstemann (snart 6 år siden) gikk raskt og smertefritt. Knappe 2,5 time fra jeg kjente noe til barnet var født. Hadde ikke behov for noe smertelindring. Fikk imidlertid stygge rifter bla perinealruptur gr 3 og ble lappet sammen på operasjon. I etterkant ble det mye trøbbel med hevelse, infeksjon, sting som gikk opp og ikke minst mye smerte. Kan den dag i dag ikke sitte rett på en stol pga smerte, ei heller stå over lengre tid. Har siden fødselen vært inkontinent for urin, luft og løs avføring. Fikk beskjed på sykehuset at jeg skulle til kontroll når jeg var ferdig med amming. Flyttet imidlertid til annen kant av landet før den tid. Jeg har fått et ikke-forhold til hele underlivet og har ikke klart å ta opp problemene med fastlegen da jeg ikke orker tanken på undersøkelse. Pga plagene sist var jeg knapt ute av huset de første 5 mnd etter fødsel. Klarte ikke gå på trilleturer eller delta på barselgrupper. Føler jeg gikk glipp av det som skulle være den koselige første tiden med barnet og det tok nesten et år før jeg følte noen som helst glede over å ha fått barn. Jeg er livredd for at det samme skje ved neste fødsel, eller at plagene jeg har i dag skal bli værre, for da ser jeg ikke for meg at jeg kan fungere hverken på jobb eller sosialt. Blir nok heller ikke beroliget av lovnad om støtteteknikker, for hvis neste fødsel går like raskt, rekker jeg neppe frem til føden i det hele tatt før det hele er over. Vekstestimering hjelper heller ikke så mye, da første var så vidt 3 kg og 34 cm rundt hodet, så ikke akkurat en kjempebaby... Etter forrige fødsel ble jeg anbefalt keisersnitt for fremtiden, men nå har jeg altså flyttet og må forholde meg til Haukeland og deres rutiner. Har hørt at de er så superstrenge med å innvilge keisersnitt. Ikke finnes det all verdens dokumentasjon fra forrige sykehus heller. Er det noen som har erfaring fra samtaler på Haukeland, og som kan berolige meg med at de er ok?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143860302-samtale-p%C3%A5-haukeland-noen-med-erfaring-derfra/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eurecaღmed spireღ Skrevet 11. desember 2011 #2 Del Skrevet 11. desember 2011 Jeg var gjennom lignende samtale på Haukeland da jeg skulle ha barn i 2010. Jeg ga uttrykk for at jeg ville føde om barnet ikke var like stort, fikk totalruptur grunnet stort barn i 2004. Jeg ble vekstetimert og to uker før termin innvilget dem KS i en komite. Det var mye frem og tilbake. En overlege anbefalte med KS mens neste ville ha meg i vaginal fødsel med lav terskel for å gripe inn. Tror det hadde blitt innvilget før om jeg hadde vært tydelig på hva jeg ønsket. Venter barn i februar, denne gang søkte jeg om KS og har fått det innvilget uten en samtale en gang, Haukeland er superstrenge som du sier, men tror jeg kan berolige deg med at du får innvilget KS om du ønsker det. Om du ikke blir hørt første samtale. så be om en ny samtale. KS mitt i 2010 ble bestemt i en komite. Denne gang er det en overlege som har innvilget det. Jeg tenker som så at når Norges strengeste sykehus innvilger KS på medisinsk grunnlag pga tidligerer totalruptur, da er det virkelig grunn nok til å ikke velge vaginal fødsel, risikoen blir for stor rett og slett. Man kan risikere å få livet totalt ødelagt etterpå, og det er ikke meningen at vi skal risikere bare for å få ned statistikken på KS.... Skriv gjerne noen ord her inne om hvordan det gikk på samtalen:) Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143860302-samtale-p%C3%A5-haukeland-noen-med-erfaring-derfra/#findComment-143869054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #3 Del Skrevet 19. desember 2011 Jeg har en venninne som fikk rift grad 3c etter fødselen fra helvete. I etterkant fikk hun lignende problemer som du hadde - forferdelig barseltid, og inkontinensproblemer. Hun fikk innvilget ks på KK med andremann, hun måtte inn til samtale, men jeg tror ikke det var vanskelig å få gjennom. Greit nok at KK er strenge på ks, men de tvinger ikke gjennom vaginal fødsel for enhver pris når det er medisinske grunner som tilsier at man bør ta ks. Og inkontinensproblemer etter stor fødselsrift er en slik grunn. Det er noen dager siden du skrev innlegget, så mulig du har vært der allerede, men tenkte bare jeg skulle svare likevel. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143860302-samtale-p%C3%A5-haukeland-noen-med-erfaring-derfra/#findComment-143890378 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #4 Del Skrevet 2. januar 2012 Takk for tilbakemeldinger Jeg møtte en hyggelig lege og fikk forklart situasjonen og fremlagt mitt ønske om keisersnitt. Hun mente det burde gå i orden på bakgrunn av restplager etter rupturen, men at det måtte tas opp med flere før godkjenning. En uke senere fikk jeg beskjed om at det fortsatt kunne bli keisersnitt, men at jeg måtte gå til samtale® hos jordmor i avdelingen først, slik at vi kunne lage en fødselsplan. Dette da de helst så at jeg prøvde vaginal fødsel... Jeg fikk helt panikk (hater uklare, tvetydige tilbakemeldinger) og søkte om senabort. Men da var det plutselig medisinsk indikasjon for keisersnitt likevel. Så nå sitter jeg her, like gravid som før, og venter i spenning på om det kommer noen dato i posten, eller om de skal ombestemme seg flere ganger... - HI - Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143860302-samtale-p%C3%A5-haukeland-noen-med-erfaring-derfra/#findComment-143909391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AO3 Skrevet 2. januar 2012 #5 Del Skrevet 2. januar 2012 Håper det ordner seg, HI! Når det er så ille at du søker om senabort burde det ringe noen bjeller for dem, synes jeg... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143860302-samtale-p%C3%A5-haukeland-noen-med-erfaring-derfra/#findComment-143909457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eurecaღmed spireღ Skrevet 7. januar 2012 #6 Del Skrevet 7. januar 2012 Det ordner seg;) De er sene med dato. Denne gang ringte jeg dem, spurte om dato var satt... Nei, det var den ikke, men det var jo på tide fikk jeg i svar... Hun forespurte dato, og iløpet av en uke fikk jeg i posten. Forbered deg at du får nær termin. Jeg har fått 5 dager nær termin, selv om jeg la inn ønske om 10 dager. I oktober 2010 startet fødselen 12 dager før termin. Det var allikevel ikke noe problem i forhold til at jeg egentlig skulle ha et planlagt keisersnitt. Jeg kom inn så snart jeg kjente at det var fødsel på gang, en travel fredag.... Det var litt frem og tilbake om fødselen virkelig var igang, men det ble bestemt å utføre KS den dagen.Noen timer etterpå er snuppa født. På KS bordet hadde jeg visst begynt å få en del åpning, så beslutningen var riktig. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143860302-samtale-p%C3%A5-haukeland-noen-med-erfaring-derfra/#findComment-143917564 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kirsty*2barnsmamma Skrevet 11. januar 2012 #7 Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) Bra at de ordnet seg for deg, men for noen duster. Komite? er de ikke riktig klok? Høres ut som om det søkes om å gjøre noe kriminelt! Jeg adde akutt ks på haukeland i 2009, og synes de lot fødselen gå altfor langt før det ble ks. Har i ettertid funnet ut at jeg har trangt bekken. Jeg søkte planlagt ks på voss denne gangen, og fikk det innvilget der g da av 1 lege, og gitt dato med en gang. Mye bedre! Hadde en flott fødselsopplevelse denne gangen, uten traumer, og har nå en frisk baby på 10 uker Lykke til med resten av svangerskapet da! Nå kan du senke skuldrene og vite du slipper å oppleve det samme som forrige gang. For de er jo flinke på Haukeland når de først endelig har tatt avgjørelsen Endret 11. januar 2012 av kirsty*venter nr2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143860302-samtale-p%C3%A5-haukeland-noen-med-erfaring-derfra/#findComment-143925617 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2012 #8 Del Skrevet 11. januar 2012 Så bra at du fikk en flott fødselsopplevelse denne gangen Kirsty, og gratulerer med ny baby! Jeg tenkte også på Voss, men får ikke lov til å føde der pga mye trøbbel tidlig i svangerskapet og allerede oppfølging på Haukeland. Fikk denne uken endelig bekreftelse på at ks er innvilget. Skal inn til vurdering litt seinere i svangerskapet for å bestemme dato. Mest sannsynlig blir ks i uke 37 eller 38 på bakgrunn av de opplysninger som forelå. Jeg kan endelig senke skuldrene og puste ut... Nå skal jeg bare kose meg videre i svangerskapet! -HI- Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143860302-samtale-p%C3%A5-haukeland-noen-med-erfaring-derfra/#findComment-143925757 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå