Gå til innhold

Hva slags mat liker deres 8-9mnd gamle barn da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av innlegget her om hvor mye barn i den alderen spiser... Ser at jenta mi spiser endel mindre enn de fleste. Hun er i grunn ikke glad i annet enn grøt, og innimellom noe frukt. Har forsøkt å lage selv, samt å gi glass, brødskive ol, men er lite som faller i smak.

Hva liker din lille?

Om du lager maten selv; har du oppskrift?

Om du gir glass; hvilken type?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Min er 8 mnd nå og spiser egentlig det meste som nærmer seg munnen.

Til vanlig spiser han skive til frukost, frukt og melk til lunsj, lager hjemmelaget mat til middag. Og så er det grøt til kvelds.

Jeg lager middag av rester som vi spiser. Ikke alt selfølgelig. men har vi fisk, så koker jeg ekstra poteter, gulrøtter og brokkoli. Får som oftest 5-6 porsjoner til han av restene. Sist vi hadde torsk kokte jeg pose saus som jeg blandet med. Han elsker torsk, grønnsaker og hvit saus.

prøvde en periode å gi han glass men det likte han ikke så godt. Derfor begynnte jeg å lage selv.

Skrevet

Min på snart 8 mnd spiser også det meste. Får grøt til frokost og kvelds, spiser ca 1.5 porsjon.

Får brødskive og fruktmos til lunsj og et middagsglass eller tilsvarende til middag. Drikker en del vann og ammes kanskje 3-4 ganger i døgnet i tillegg. Sliter litt med magen så han får også så mye sviskemos han vil ha, noen ganger et glass om dagen.

Har du forsøkt forskjellige pålegg? Her er makrell i tomat en hit. Og noen middagsglass er superpopulære, som småfolks kjøttkaker og spaghetti/lasagnevarianter. Hos oss har det absolutt trigget matinteressen at vi spiser sammen med ham (vi spiser middag etter han har lagt seg, men spiser brød eller et eple eller noe) og å la ham spise selv, Blir grisete, men han spiser mye mer når han har en brødbit i hånda mens jeg gir ham biter i munnen.

Lykke til!

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Har en tung, matglad gutt som blir 8 mnd gammel i morgen. Litt bekymret pga vektøkningen som aldri ser ut til å gi seg, men foreløpig så hindrer det ham ikke motorisk..

Her er Muffin mest glad i lunken mme, fruktmos (elsker b la pære og banan) og de fleste typer middager på glass. Han er minst glad i brødskive; bruker en drøy halvtime på å få i ham cirka 1 skive u/skorpe til frokost.

Spiser definitivt best om han får noen biter å styre med selv (f eks noen små brødbiter eller kokte aspargesbønner). Lar ham også holde sin egen skje; da kan jeg lure i ham mye fordi han hele tiden skal gape over sin egen skje :) Og i periodene som han får tenner, så er han ikke glad i varm mat.

Skrevet

Takk for tips dere!:)

Skal prøve å gi henne torsk :) Ga i grunn litt opp hjemmelaget da hun brekker seg av potet/gulrot blanding og kun vil pake 2 skjeer. Har prøvd litt andre ting, men uten heller - så langt.

Av pålegg har jeg kun brukt leverpostei, men det kommer egentlig av at hun ikke får spesielt mye brødskive enda. Er ikke veldig glad i klumper, så OM jeg gir brødskive får hun kun i seg kanskje 3 musebiter :) Skal prøve med litt andre ting og se om det er av større interesse.

Her sliter hun også litt med magen, så jeg prøver å styra unna med med pasta f.eks. Noe mange glass inneholder. Kjøttkakene fra småfolk som ble nevnt her brekker hun seg av, noe hun forsåvidt gjør av det meste (uten hipp sin m tomat og pasta)... Litt usikker på om hun vil spise noe mer om hun får spise selv. Kan prøve :)

Jeg er uansett ikke bekymret for vekta, hun er 73,5cm lang og veier 9500g, så er god og rundt :) Er nok derfor jeg ikke har stresset noe særlig med dette her, men ser jo at hun er litt treigere enn de fleste når det kommer til å spise ulike ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...