Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere for at baby som skal sove inn selv for kvelden? Samt sitter dere i rommet? Ser barnet dere i mørket? Er det vært det å starte så tidlig? Hva tjener jeg på det?

Jenten min er 3 mnd og jeg bruker ca snitt 2 timer før hun sovner. Noen ganger bysser jeg mer og legger henne ned rett før hun sovner men kan hende at det tar litt tid etter det også. I kveld lå hun 1 time av og på med lyder. Tilslutt ble det opp og ned metoden,og satser hun sover nå. Hun sover i egen seng og rom.

Men å bruke så mye tid samt at hun sover den første økten lengst til ca 1 at det er bortkastet tid. Heller ha små økter tidligere på kvelden og legge henne 22/23 og mulig hun sover til 3/4. Jeg har tenkt også å starte med MME for å gi rundt kl 23. Noen erfaringer med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ammer henne inne på rommet hennes, til hun er god og søvnig (sover i egen seng på eget rom). Lyset er skrudd av og vogga varmer jeg opp med varmeflaske mens jeg ammer. Legger henne i vogga, pakker dyna godt rundt henne og gir smokk og koseklut. Holder en hånd på brystet hennes til hun sovner, tar max 5 minutter. Hun kan ikke se meg når jeg sitter der, men hun vet jo at jeg er der. Holder rundt fingrene mine :) Må som regel opp og dytte inn smokken igjen 1-2 ganger, og kanskje holde hånden litt på brystet hennes igjen, men ingen gråt eller klaging. Vogga er ganske liten i seg selv, men har likevel rullet sammen en tepperull på hver side, så hun ligger godt og trangt - på denne måten vekker hun ikke seg selv så ofte med de reflexbevegelsene. Jenta mi er 3,5 mnd og vi har gjort dette i 3 uker nå. Tidligere var det et svare strev med å legge henne. Har på følelsen at den varmeflaska er litt viktig, for før så bråvåknet hun som regel når jeg la henne ned, kanskje fordi senga var kald tenker jeg. Legger henne kl 19 og da sover hun til ca 01, og så får hun mat igjen 03 og 05.30, før vi står opp ca 07. Har også tenkt på å prøve med mme på kvelden, i håp om at hun skal sove litt lenger, men ikke kommet så langt enda. Selv om det går veldig greit å legge henne på kvelden nå, så er dagsoving en helt annen historie altså ;)

Skrevet

Synes legging på kvelden er vanskelig jeg også, kan bruke alt fra 5 min-2+timer for å få henne til å sove. Sitter inne ved henne på mørkt rom, kun et lite lys og vugger senga samt holder litt på smokken ved nesa hennes, hun liker å kjenne sin egen pust tror jeg, noen ganger funker det å legge kosekluten der, andre ganger ikke:p Legger jeg henne når hun er stuptrøtt 18.30/19 så er hun lys våken om ca en time og bruker laang tid på å sovne igjen. Legger jeg henne senere(20tida)med en dupp rundt 18(hun er så stuptrøtt rundt de tider uansett) blir hun veldig overtrøtt..vanskelig! Ikke at dette innlegget her var til noen hjelp men:p

Skrevet

Gutten min er 3 mnd. Han sovner alltid mellom 21-22(etter han har spist seg god og mett på MME) og sover helt til 5-6 tiden da han får en flaske MME og sover videre til 8-9.

Jeg tenkte tidlig at jeg ville ha gode rutiner på ham. Prøvde å legge ham inn på rommet i 19-20 tiden. Funket dårlig og jeg gav opp. Lot han styre det selv og nå virker det ut som han har laget sin egen rutine på å sove fra 21-22 tiden. Vil prøve å legge han tidligere når jeg begynner med fast føde og faste måltider :)

Skrevet

Mi jente er 11 uker. Hun har i mange uker nå hatt samme rutiner. Leggingen går lett nå. Vi begynner kveldsstell 2 timer etter at hun våkner fra siste lur. Vanligvis vil det bli Kl 19. Så ammes hun i foreldresengen i svak belysning. Rolig god stemning. Hun ligger i sovesekk så hun vil ikke merke noen temp forskjell fra vår til egen seng. Når hun er ferdigspist raper jeg henne, hun får ikke sovne ved puppen. Legges i egen seng som står inntil vår. Hun kaver endel m armene og roer seg så fint hvis de pakkes i teppe. Får smokk og jeg holder en hånd på brystet/magen hennes. Da sovner hun oftest i løpet av 5 min. Hvis hun protesterer rugger jeg forsiktig. Hadde det vært opp til henne ville hun nå sovet til 2 uten lyd, men jeg vekker henne når vi legger oss 23 for å snike inn et ekstra måltid (småspist frøken). Hum våkner ca 4-5 for neste måltid og så starter dagen mellom 7 og 8 fordi vi må levere storebror i barnehage.

Vi begynte veldig tidlig med rutiner, det tvinger seg frem når man har barn fra før.

Skrevet

Jeg ammer jenta mi på 7 uker i stua, demper lyset.Har latt henne styre sovetidene selv, i begynnelsen var hun oppe til ca tolv om natten, men så begynte hun å ville legge seg rundt ni. Når jeg merker at hun er trøtt (gnir seg i øynene og henger i puppen) og har spist en god del legger jeg henne i vognbaggen og bærer henne inn på rommet. Da er hun som oftes våken og ganske trøtt. Så synger jeg natta sang og vugger henne litt ( ca 2 min) Da sover hun som en stein. Om hun ikke har spist seg mett vil hun ikke sove uansett, så da får hun pupp inne på mørkt rom, etterfulgt av ny sang og vugging. Da sovner hun. Hun har pleid å våkne i 4-5 tiden for å spise, men de siste dagene har hun sovet hele natten! Vi står opp mellom 8 og 9.

Jeg har tro på å la de styre det litt selv, eller du styrer jo, men ser hva som fungerer for deg og ditt barn :) !

Skrevet

Idown: når har hun siste lur for ettermiddagen? Jeg prøver å ha lur kl 16-17. Starte legging 18 og håper hun har sovnet innen kl 19 men ofte mellom 1930-20. Hvis hun Sovner 1930 så har det hendt noen ganger at hun våkner etter30-45 min. Hun blir overtrøtte etter 1 1\2-2 timer.

Skrevet

Idown: når har hun siste lur for ettermiddagen? Jeg prøver å ha lur kl 16-17. Starte legging 18 og håper hun har sovnet innen kl 19 men ofte mellom 1930-20. Hvis hun Sovner 1930 så har det hendt noen ganger at hun våkner etter30-45 min. Hun blir overtrøtte etter 1 1\2-2 timer.

Nå ligger jeg her med hånden på brystkassen hennes. Når flytter dere hånden?hun sover nå etter ca 20 min men ikke dyp søvn ennå. Håper ikke hun våkner nå! Tips hva jeg skal gjøre hvis hun våkner??

Skrevet

Hei! Jenta vår er straks 4 måneder. Vi har alltid lagt henne rundt 19-20 med hell og ikke så mye hell.. Men nå som hun er blitt litt større så har begynt å bade henne hver kveld kl 18.00, så litt kos og på med pysj og mat på kjølig, mørkt rom. Det har da vært veldig lett å legge henne, hun prater litt noen få minutter også sover hun som en stein. MEN hun har også i det siste våknet ca 45 min etter leggetid og er urolig. Jeg har gitt henne mat også sovner hun igjen, men funnet ut at det ikke er så lurt å ha til vane. Så nå lar jeg henne klage litt, så går jeg inn hysjer litt og roer henne også går jeg ut igjen, dette gjør jeg til hun sovner igjen. I kveld har jeg måttet være inne 3 ganger, og nå sover hun godt. Tror jeg hvertfall! Når hun kommer over den kneika sover hun som regel til nattmåltid i fire tiden. Hun har siste lur fra 16.30 -17.00 (halvtimes nap baby).

Vi er alle så forskjellig, men jeg føler hun har vanskeligere for å sovne om jeg er der inne hele tiden. Så jeg går heller inn og ut. Men jeg lar henne klage litt også da. Får ikke panikk om hun lager litt lyder. Så har ofte 5 min mellom hver gang jeg går inn. Egentlig fra 2 - 10 min, kommer helt anpå hvilke lyder hun lager!:)

Min tar ikke smokk, så har ingen hjelp der. Men hun har en koseklut liggende på siden som hun snur hodet inntil så hun kjenner sin egen varme pust.

Jeg ville kanskje prøvd å ikke holde hånden der så lenge? Heller til hun har roet seg også gå ut? Så hun finner søvnen på egenhånd? Uten at du MÅ være der alltid. Gå heller inn og ut om hun er urolig. Vi har jobbet med dette lenge, går bra i perioder også er det litt urolig igjen, men nå i det siste går det virkelig fremover både på kveldssøvn og dagsøvn! Er stolt over at vi endelig får resultater:) Stolt av jenta mi som blir stor!

Lykke til i kveld:) Nå er det håndball! hEIA Norge:)

Skrevet

Vesla er nå 3,5 mnd og sover ca19-07. Vi begynte med tidlig legging ved ca seks uker, og fra ca to mnd sovnet hun kl 19. Vi har også eldre søsken som gjør at en slik døgnrytme passer best.

Legger henne ca to timer etter siste dupp. Har ingen ordentlige rutiner, tar på pysj og gir mat en gang det passer litt før leggetid. Så legger jeg henne bare inn i senga når hun virker trøtt. Hun bruker ca ti min på å sovne. Jeg pleier ikke sitte hos henne, men stua ligger vegg i vegg så tusler innom og ser til henne og gir smokk et par ganger. Hun er svært rolig av seg og har aldri grått eller klaget ved legging.

Hun fullammes og spiser en gang mellom 19-07 ca kl 02.

Skrevet

Vi har hatt følgende rutiner siden babyen var ca3 mnd gammel, nå er han ca 6 mnd og det fungerer fremdeles ok.

Etter kveldsstell ca kl 18 er det rett inn på soverommet, der er det halvmørkt. Koser litt med ham, synger og ammer til han er god og søvning, men fremdeles våken. Ca kl 19 legger jeg ham forsiktig ned i senga, som er oppvarmet med varmeflaske. Øverst i senga ligger en slapp ammepute, den omfavner hodet hans, men er bundet fast i sprinklene så han ikke kan bli kvalt (tar ingen sjanser! ;-)). Dynen blir pakket godt rundt ham (også bundet fast i sprinklene nederst, da han i det siste har dradd den over hodet sitt!), så blir spilledåsebamsen satt på og jeg går ut mens han fremdeles er våken. I 99% av tilfellene sovner han og våkner igjen etter 4-7 timer, litt forskjellig.

Jeg synes det var verdt "strevet" å starte med disse rutinene såpass tidlig som ved 3 mnd, ikke minst fordi vi har hatt voksentid for oss selv så godt som hver kveld etter dette. Lengden på nettene og dagsoving varierer veldig og er til tider litt "så som så", men akkurat kveldsinnsovningen er jeg veldig fornøyd med. Lykke til!

Skrevet

Vi begynte med faste rutiner når tøtta var 3.5 mnd. der målet var at hun skulle sovne av seg selv.

For det første får hun ikke sove mer enn 30 minutter på ettermiddagen.

Vi venter alltid ca. 30 minutter etter siste måltid, da hun blir så full i magen og sliter en del med magevondt og luft.

Når vi skal legge henne går vi inn på rommet hennes og vi ligger i storsenga for å lese en bok. Når vi er ferdig å lese stiller jeg meg ved sprinkelsenga med tøtta på armen mens jeg synger nattasangen. Jeg stiller meg slik at hun SER senga, og kan forberede seg på å legge seg. Gjespen kommer alltid når jeg begynner å synge.

Så legger jeg henne ned og stryker litt hardt på korssryggen slik at hun roer seg. Når hun begynner å lete etter sovestilling, går jeg ut slik at hun får fred. Hun bare tøver om jeg er inne på soverommet når hun skal finne søven.

Om hun blir urolig eller skriker går jeg inn og stryker 2-3 ganger på korssryggen for å roe henne ned igjen og står ved sprinkelsenga til hun begynner å lete etter sovestilling igjen.

Om hun våkner på natten tar vi henne aldri ut av soverommet, vi skifter ikke tissbleier på natten heller. Gir kun mat og rett i seng igjen (bysser som regel i søvn da). Lyset er alltid av, og vi prater ikke.

Vi gjør derfor helt klare forskjeller på natt og dag.

Kl. 19.30 er det natt, og natten varer til ca. 6-7. Hun sover aldri i sprinkelsenga på dagen, kun om natten.

Nå sover hun fra 19.00 til ca. 08.00 uten å våkne, og vi trenger ikke å gå inn med sutten eller noen ting.

Det lureste vi har gjort var å putte henne inn på eget soverom, og vi angrer på at vi ikke gjorde dette tidligere. Alle, især tøtta mi sover mye bedre!

Lykke til:)

Skrevet

Glemte å si at jeg har positiv erfaring med MME på kveld og natt. Hun gikk fra å sove 3-4 timer til ca. 5-6 timer i strekk på natten med mme. Den holder lengre i kroppen.

Men dette kan være forskjellig fra barn til barn.

Skrevet

Har ei på 4 mnd. Hun våkner som regel fra siste lur rundt kl 18, bader da mellom 19 og 19.30, har det ikke helt fast enda, tar på pysj, gir mat og roer ned i fanget. Når hun blir trøtt som regel rundt kl 20, bysser vi henne rolig og går inn på soverommet, har teppe rundt henne + koseklut mot kinnet og smokk, lurer henne ned i vugga og passer på å holde armene rolige, vugger litt på vugga og går ut hvis hun er rolig. Må ofte inn og gi smokk et par ganger, noen ganger må jeg også ta henne opp hvis hun ikke greier å roe seg selv i vugga, legger da ned på nytt når hun er rolig. Som regel sovner hun for natta før kl 21 og senest 22, men det er sjelden hun er våken så lenge da. Fungerer veldig fint å ta henne opp og legge ned igjen når hun er rolig, hun sover likevel ikke når vi legger henne ned, men roer seg av vuggingen på vugga. Dette ble veldig detaljert :P

men sånn gjør vi det og det fungerer veldig godt! Nattesøvn og legging på kveld er hun veldig flink på (ikke så bra på dagtid men det er en annen historie..)

Jeg synes det er verdt å få inn rutiner allerede, veldig godt å ha kjærestetid på kvelden og få slappet litt av alene før man legger seg selv :)

Skrevet

Hei

er trebarnsmor og veldig glad i rutiner. lillebaby er nå 12 uker. har "jobbet" for å få han inn i en soverutine på natta. ikke at jeg er fanatisk eller noe, men har to eldre barn som jeg må stå opp med ca halv åtte, for å lage matpakker, stelle, sende på skole og i barnehage.(mannen er borte på jobb stor deler av året) så jeg trenger søvn om natta for å fungere.

lillebaby våkner ca 17 tiden fra siste blund i vogna. "leker", koser oss, bader og pysj på ca 19.30. ammer han i senga vår opptil en halv time, han spiser og blir søvnig, noen dager sovner han, andre dager er det opp og ned metoden som gjelder, men da må han alltid ha litt pupp før han roer seg igjen,. legger han i vugga si inne på rommet vårt og da sover han fra ca 20.30 til 04-05. spiser, sover videre til et sted mellom 08.30-09.30.

er da våken til ca 10.30, sover i vogna i et par timer. våken, leker, spiser og koser. sover ny blund i vogna ca 14.00-17.00. slik er sovetidene til vår lillebaby :)

Skrevet

har foresten ingen erfaring med mme, men begynnte med grøt med de to eldste fra de var 4mnd og da ble de mere mette og fornøyde og sov hele natten (ca19.00-06.00) lurer litt på å begynne med grøt til minsten og over jul men tror kanskje denne karen har nok med mm foreløbig :) spiser godt og er ganske rund :)

Skrevet

Neen: Siste lur før kvelden blir som regel kl 17, da sover hun 30 min. Starter kveldstellet litt over 18, og hun sovner rundt 19. Skulle tro den siste duppen var i seneste laget, men ingen problemer med å legge henne selv om hun nettopp har hatt en dupp :)

Skrevet

Neen: svaret mitt til deg kom lenger opp i tråden :) Har i hvert fall siste dupp ca kl 17, starter kveldsstellet litt over kl 18 og da sover hun som regel kl 19.

Holder hånden på brystet hennes til hun har sovnet (hører det på pusten hennes som blir jevn), men hun er fortsatt i ganske lett søvn når jeg tar bort hånden. Hender hun får en sånn refleksbevegelse når jeg fjerner hånden, men sovner igjen med en gang om jeg er musestille :) Hvordan gikk det i går da??

Skrevet

Studentmamma88: du skriver du venter 30 min for å legge ned barnet etter amming grunnet full mage. Min sliter med magen og har problemer med innsovning og natten grunnet dette. Andre tips hvorfor hun har så vondt i magen? Jeg er ekstrem forsiktig hva jeg spiser og raper henne men ikke på natten. Prøvd d før og det kommer ingen rap. Første økt 4 timer i det siste og deretter 2-3 timer mellom ammingene. Er lei men håper perioden der hun sover lengre kommer. Starter med mme nå samboer kommer hjem fra jobb i utlandet.

Skrevet

Ja luft og magevondt er jeg blitt god på!!

Andre tips:

- Bruk ca. 10-15 minutter på å massere den lilles mage før leggetid. Babyer kan ikke prompe kontrollert på egenhånd så vi må hjelpe dem dersom de sliter med luftsmerter og er hard i magen. Som regel kommer det ut masse promper og diverse i bleien under massasjen. Det er litt vanskelig i begynnelsen men du får det til etterhvert når du ser hva som fungerer. Det er flere måter å gjøre det på og dette lærte vi av fysioterapeut:

Masser og klem passe hardt først på venstre side (sett forfra, altså babyen høyre side) av magen i ca. 1 minutt. Bøy så knærne opp mot magen og press litt. Som regel kommer det litt promp. Gjenta på høyre side og bøy opp knærne mot magen. Gjør dette gjentatte ganger til babyen ikke har mer luft. Øvelse gjør mester!

- La babyen ligge på mage for litt "fysisk arbeid" en liten stund før leggetid slik at alle rapene kommer opp.

- La babyen sovne inn i sideleie. Som regel promper de en del i det de sovner inn fordi alle muskelene slapper av, men dersom babyen ligger på rygg vil luftveiene være "stengt". I sideleie slippes luften ut. Du kan bare ha en pute forran magen slik at babyen ikke havner må mageleie (eventuelt også bak). Dette er mitt beste tips, men det kan ta noen dager før babyen venner seg til dette. I begynnelsen gjorde min litt "motstand", men det viste seg å være krampe i magen pga. luft og det det gav seg med en gang hun sovnet. Hun sovner nesten med en gang i sideleie. Det var umulig for henne å sovne inn på rygg pga. magevondt, og sideleie bruker vi fremdeles dersom vi ser at hun har magevondt. Jeg hadde en holdning om at barn ikke skulle sove på siden pga.krybbedød og ventet lenge med å forsøke dette. Jeg skal aldri være så sta igjen, for det var et så bra tips at jeg kjøpte blomster til venninnen min som pushet meg til å prøve dette:)

Vi snur henne tilbake på rygg når vi selv går å legger oss.

- Angående rap på natten så burde babyen rape etter nattamming, især jo eldre de blir, da dette kan forstyrre babyens søvn. Men om du ikke får opp rap med en gang kan du legge babyen ned og forsøke igjen litt senere når babyen sover godt. Vi stryker henne hardt på ryggen og "vekker" henne litt med vilje, for når hun da rører litt på seg kommer som regel rapen. Så legger vi henne ned i sideleie igjen.

Men dersom babyen har spist veldig rolig og pent i halv-søvne så er det ikke sikkert den har rap, og dette merker du egentlig fort når du legger ned babyen i sengen igjen. Dersom den er urolig og får nærmest "rykninger" eller "kramper" i magen eller smiler mye i søvne så kan du forsøke å ta opp rap en gang til.

- Fokuser på å forlenge den lengste/første nattøkten. Da er babyen trøtt, stimulert, massert osv. De andre oppvåkningen etter "hoved- sove-økten" ble hos oss bare kortere og kortere fordi hun egentlig var uthvilt og klar for ny dag med ny stimuli.

En fattig trøst:Det blir bedre!!

Jeg holdt på å bli gaaaaal, men det gav seg sakte men sikkert rundt 4.5 mnd alderen når hun lærte seg å rape og prompe selv:)

Skrevet

<3 baby 3 <3: all ære at du har tre barn og mye alene. Jeg selv har en samboer som jobber fire uker borte og fire uker hjemme men dette er kun vår første.( 1 uke til han kommer)

Ellers gikk det bra noen netter å legge henne men nå er vi på Vestlandet så nytt sted og da ofte urolig:( men hun har veldig luft i magen i kveld så litt vanskelig å legge henne.

Takk for mange tips studentmamma88:) leste innlegget i går og la henne påsiden etter 1 og andre 2 amming. Fikk en liten rap på første. Og hun var nokså rolig:)

For noen uker siden sov hun ca 5 timer første økt men nå ca 3-4 timer. Samt hun våkner opp etter noen timer deretter:(

du skriver : fokuser på å forlenge første økten...hvordan gjør man det?

I min rutine så ammer jeg henne en del i mørkt rom etter stell. Tips hvordan jeg kan endre det? Hun skjønner at det er natt da og blir ofte mer trøtt av å amme.

Angående massasje...jeg har massert inntil ca 2 min så må vel forlenge denne tiden. Jeg masserer sol måne, men når du masserer venstre side- noe spes rettning? Kom 1 promp ut i kveld.

Skrevet

Angående massasje så er meningen med denne typen massasje å skyve ut luften fra tykktarmen, har lagt ved en linke med bilde der den store tarmen er tykktarmen. Det er her luften samles og gir smerter, ved massasje kan du presse ut luften.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ee/Stomach_colon_rectum_diagram_(numbered_version).png/350px-Stomach_colon_rectum_diagram_(numbered_version).png

Du begynner å kna, presse og trykk nede på babyens høyre (din venstre) side av magen, og beveg deg litt oppover. Som regel trykker jeg opp og ned med to-tre fingre med håndflaten hvilende på hoften til babyen. Jeg knar såppass hardt at jeg kjenner luftbobblene i tarmen bevege seg. Så bøyer du knærne opp for at babyen skal prompe, hold ca. 5 sek. Du kan gjerne ta knærne litt opp og ned og på skrå for å få ut mer luft. Gjenta så hele prosessen på andre side der du begynner oppe og beveger deg nedover i retning endetarn.

Når jeg masserer på babyens høyre side, plasserer jeg babyens høyre kne over det venstre kne og ned mot gulvet for å komme skikkelig til på siden av tykktarmen. Motsatt på andre side. Babyen blir altså liggende i den stillingen som vi voksne bruker når vi skal tøye hofteleddet og baken.

Syntes det høres fornuftig å ha det helt mørkt i rommet under nattamming. Dette gjør vi også, men når hun skal legge seg for natten (hovedøkt) så gjør vi en leggerutine for at hun skal lære seg å sovne selv.

Vi masserer og gjør kveldsstell, og hun er enda godt våken (men trøtt) når hun vi legger henne i senga og skrur av lyset. Vi ønsker at hun skal lære seg dette selv. I begynnelsen ble det bare skriking, men nå etter ca. 1 mnd. med "læring" er det null problem. Det virker som hun syntes det er godt å bli lagt i sengen slik at hun kan få sove, og prøver å finne "den riktige sovestillingen" med en eneste gang vi har lagt henne ned i sengen.

Vi legger altså opp til at hun skal sove lengst på hovedøkten ved at vi gir rikelig med grøt og melk, faste leggerutiner, lesing osv. Hun må også sovne inn selv. Dersom hun våkner midt på natten forsøker vi å få henne til å sove litt lengre ved smokk og kos på ryggen. Eventuelt tar vi henne i storsengen å har våre øyne igjen, da hermer hun og sovner. Vi gir ikke mat med mindre hun viser tegn på sult. For som regel har hun våknet pga. smokken, magetrøbbel eller urolighet, ikke pga.sult som vi trodde i begynnelsen.

Når hun skal ha mat, gjør vi som du gjør; har det mørkt og går ikke ut av soverommet. Etter mating bysser vi bare henne i søvn fordi "det er natt", og det er ikke noe poeng å drive "oppdragelse" i form av legging midt på natten, dessuten er vi også trøtte.

Vi ble ferdig med nattmating for en god stund siden, pga. at den første soveøkten varer nå så lenge (12 timer). Den ble bare lengre og lengre med tiden, man må bare være tålmodig.

Nå gir vi henne bare en flaske melk før vi legger oss(ca. 23.00), mens hun sover. Hun drikker den i søvne, og forsetter å sove til ca. 08.00

Det er ikke sikkert at mine eller andres råd og tips fungerer på din baby siden alle babyer er forskjellig, men det er selvfølgelig godt å få noen ideer på hvordan andre gjøre det. Du kjenner babyen din best, og dere må bare finne deres måte å gjøre det på. Det finnes ikke noe fasit, desverre:)

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...