Gå til innhold

Reisesyketabletter for barn på lang flytur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet dette er et ømtålig tema.

Jeg lurer på om noen har erfaring med å gi reisesyketablett (1/4 postafen) til barn på ett år i forbindelse med lang flytur (10 timer)?

Er dette noe folk gjør? Er det bedre enn alternativet (at barnet er våkent i 9 av 10 timer og sliter seg fullstendig ut på turen - slik som tilfellet var på vei ned til ferie), eller er det ikke det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Vi har tidligere gitt postafen til eldste datteren vår pga bilsyke på lengre bilturer. Da jeg spurte om reisesyketabletter på apoteket nylig, fikk jeg høre at det ikke lenger var anbefalt å gi postafen til barn under seks år. Tablettene er de samme, men anbefalingen er endret.

Dermed vil jeg være forsiktig. Skjønner jeg deg rett, er du på ferie nå, og flyturen dit gikk dårlig. Skal dere fly på dagtid eller natta hjemover? Ettersom barnet er så lite, har dere kanskje ikke eget sete?

Har selv nylig hatt en like lang (12 timer) flytur med en 2-åring og en 5-åring. Ettersom det var om natta, sov de det meste av turen. Men de satt jo i hvert sitt sete og fikk plass til å finne en sovestilling.

Ønsker deg lykke til.

Skrevet

Hei og takk!

Du har rett, vi er på ferie og turen ned var grusom. Det var ettermiddagsflyvning som da gikk over i natt. Stakkars liten fikk overhodet ikke sove og ble naturlig nok overtrøtt og frustrert. Vanligvis er han veldig enkel å legge.

Han har ikke eget sete, men en babycot (selv om han egentlig er for stor). Det hjelper dessverre lite når man ikke faller til ro...

Vi får vel bare bite tennene sammen og håpe det går bedre på tilbaketuren, flyet går rundt midnatt så vi kan krysse fingrene for at det funker bedre. Han har jo ikke valgt å ta disse lange flyturene, stakkar, så vi ønsker å gjøre dem så behagelige som mulig for ham. Derfor lurte jeg på om beroligende reisesyketabletter var en mulighet eller fullstendig uaktuelt.

Takk igjen for svar, hører gjerne fra flere av dere dersom dere har innspill!

Skrevet

Jeg jobber i apotek. Det er absolutt ingen dokumentasjon som sier at Postafen er farlig for småbarn, men produsenten valgte å trekke anbefalingen til barn.

Jeg tenker å kanskje gjøre det samme med min(nesten) 2 åring, på en 5 timers flytur midt i sovetiden hennes.... Hun har ikke eget sete da hun er under 2 år nå. Men tingen er jo at postafen virker i 10- 12 timer. Og jeg er lite lysten på ei trøtt jente i OVER reisetiden.

Jeg gruer meg bare til denne 5 timers turen, jeg kunne aldri tenkt meg å reise i 10 timer. Stakkars dere og stakkars barn. Ikke noe vondt ment her altså! Bare medfølelse.

Uansett hva dere velger å gjøre, lykke til!

Skrevet

Jeg er ikke farmasøyt eller noe slikt, men pga barn som blir bilsyk bare vi prøver oss på en biltur til andre sida av byen litt for kort tid etter frokost er det liksom nødvendig å prøve oss med Postafen etterhvert også (ikke til butikken altså, men når vi feks skal til farmor på Sørlandet).

Jeg har derfor lest ALT jeg har funnet av dokumentasjon på bivirkninger av Postafen, og funnet så godt som INGEN (så vidt jeg husker var det 7 alvorlige bivirkninger (ingen dødsfall) siden 1970, og produktet har dessuten vært brukt siden 50-tallet). Som sillyfilly sier så ble anbefalingen endret pga produsenten, og dette skapte mye frustrasjon bla hos Legemiddelverket: http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____82562.aspx og http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____82951.aspx

Jeg har ikke prøvd det på jenta mi enda, men kommer til å gjøre det. Imidlertid henger virkningen i lenge, så du må vurdere ulempene ved at ungen er trøtt en stund etter turen også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...