Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan jeg få jenta mi på 8 uker til å trives i bilstolen? Det er ramaskrik hver gang vi prøver og vi har prøvd helt siden hun ble født. Tror vi har hatt en vellykket tur på 8 uker. Jeg gir henne pupp slik at hun blir god og mett før vi prøver. Og vi har prøvd med smokk (noe hun ikke vil ha, men skulle gjerne ønske hun tok), og svøpe henne slik at hun ikke beveger armene slik. Vi har prøvd å sette henne i bilstolen når hun sover, men våkner etter få minutter. Jeg prøver å se om hun roer seg men klarer ikke høre mange minuttene på henne før jeg må ta henne opp. Jeg sliter med å la henne skrike, først og fremst fordi det stikker i morshjerte å høre henne slik, for det andre fordi jeg er redd for at hun skal få totalvegring (hvis det ikke er det hun allerede har?).

Hva kan jeg ellers prøve for å få henne til å like stolen? Har noen av dere noen tips å dele med meg? jeg vurderer nesten å feire jul alene med snuppa mi pga tanken på hvordan den tre timers lange bilturen hjem til familien vil gå..

Videoannonse
Annonse
Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Muffin var på akkurat samme måten. De første 4 månedene holdt vi oss stort sett innendørs, da han var på samme måten i trillevogna som i bilen (vi kunne rett og slett aldri legge ham fra oss). Det var ikke snakk om sutring eller klaging i 5 minutter; det var rasende og vill hylskriking og fråding fra vi satte ham ned, til vi løftet ham opp igjen - da var han både rød og utgrått, og hikstet lenge etterpå - så vi orket bare ikke å prøve mer. Det kunne bli en fæle kamper på hvem som "holdt ut lengst", og det skal det jo gjerne ikke være når de er så små :(

Her hjalp det imidlertid veldig mye at jeg rett og slett lente meg over ham og ammet ham hele veien... Vi hadde et lavt maxi-cosi bilsete uten isofix som vi festet med setebelte, slik at dette var mulig. Prøvde å avlede/trøst med melkeflaske, men det hadde ikke samme effekt... Så det er mitt råd - om det er fysisk mulig for deg å amme ham mens dere kjører. Du blir kvalm og dårlig av å henge over babyen på den måten, men da kommer dere dere hvertfall frem. Her var det 1,5 time hjem til foreldrene mine. Vi stoppet ca hver halvtime for at både mor og sønn skulle kunne strekke på ryggen og få litt luft.

Ellers er det bra å "time" bilturen med en dupp, slik at bebisen er god og trøtt når hun puttes oppi. Det kan også hjelpe å avlede med musikk. Disse to siste tingene hjalp oss imidlertid ikke før Muffin ble ca 4 mnd gammel, men håper det kan hjelpe på deres snuppe!

Skrevet

Jenten vår var en skriker i bilstolen! Det endret seg når hun var 3,5-4 mnd fordi vi tok ut babyputen. Før det kjøpte vi en bok som heter "Mine 100 første ord", maaasse farger og store bilder, så den likte hun veldig godt:)

I bilen vår kan vi trekke ned et "bord" i midten, og på den er det en hank. Jeg har hengt leken fra barnevognen fra hanken, forbi bilstolen og hengt fast i beltet. Vanskelig å forklare, hehe.. men den holder henne opptatt:)

Ellers hjalp det veldig å kjøre mye 5 mins turer på butikken etter 4 mnd, da ble hun mer og mer vandt. Dersom vi skal på 30-60 min biltur lar jeg henne sove en lur først, for da er hun i godt humør og godtar det. Eller så kjører jeg før hun er blitt overtrøtt og lar henne sove... om hun er overtrøtt blir det hyling hele veien, og soving de siste 5 min:p

Skrevet

Storebror var også sånn og det var rett og slett ingenting å gjøre med! Han har alltid vært en gutt som liker å være aktiv og at det skjer noe, og bilkjøring ble for stillestående for ham...

Jeg hadde håpet det løsnet da vi byttet til bilstol nr 2 sånn at han kom litt høyere opp og kunne se ut, men den gang ei...

Men vi pleide å få ham til å sove da, så 30 min turer kunne fungere. Mine foreldre bor 1 time unna og de siste 30 min var et mareritt hvor jeg desperat satt og underholdt etter alle kunstens regler.

Det løsnet ikke før han ble nærmere 1,5 år og begynte å interessere seg for dvd. Så da måtte jeg svelge den kamelen, jeg som aldri skulle ha dvd i bilen vår...

Nå er vesla 3 mnd og heldigvis mye mer tålmodig, så nå fungerer bilkjøring ganske bra. Men lite tips fra meg dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...