Gå til innhold

Hyppig oppvåkning etter leggetid, noen gode tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han ligger sammen med meg, men ligger alene til jeg legger meg. Han er 7mnd nå, og jeg vet jeg burde kutte ut samsoving, men det er så greit når han ammer flere ganger om natten.

Han våkner ofte opp etter han er lagt for natten, som regel en gang hver halvtime, iallefall en gang hver time.

Han sover lite på dagen også, ca 20-30 minutt, kan slå til med en time hvis jeg ligger sammen med han. Og han sover bare to ganger på dagtid. Men han er kjempeblid når han er våken, aldri sutrete. Kan jeg prøve å legge han i egen seng på eget rom med en gang, eller dele det opp? Takk for alle gode tips!

Videoannonse
Annonse
Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Jeg hadde definitivt prøvd å legge ham på eget rom om natten, det hjalp masse for oss :) Gikk fra 6-8 oppvåkninger per natt til 2-3, så det var veldig tydelig at vi lå og vekte hverandre natten gjennom. Første natta var fæl for meg; jeg savnet ham masse og sov nesten ikke et sekund.. Men HAN sov :)

Hvor sover han dagsøvnen? Her fikk Muffin gradvis mye bedre dagsøvn når jeg kutta ut å prøve å få ham til å sove i trillevogna, og lot ham heller få sove dagduppene i sprinkelsenga si (etter tips her inne). Det skjer med lyset på og gardinene trukket fra; han ligger da oppå sengeteppet med dagbamse og dagteppe :)

Hvor lang våkentid har han fra siste duppen og til han sovner? Når legger du ham? Her hjalp det også mye på nattesøvnen når vi la Muffin kl 21 i stedenfor kl 19 en periode, men da var han 4 mnd da...

Skrevet

Han blir ammet i søvn?

Dette med hyppige oppvåkninger har i de aller fleste tilfeller sammenheng med søvnassosiasjon.

http://sovlillebaby.com/assosiasjon.htm

Jeg vet alt om å gå i den lettvinte fella det er samsove og å amme i søvn. Jeg var der med min eldste. Det var en "uvane" som var fryktelig vanskelig å snu. Man skjønner ofte ikke at man burde snu det før det er for sent. Når min gutt var 7-8 mnd begynte vi å få nok og tenkte at nå får vi endre på dette. Men samme hva vi gjorde så stod vi på stedet hvil. Vi klarte aldri å få han til å sovne på egen hånd i sin egen seng. Ikke før han var 1 år og omsider begynte å ta smokk. Da først begynte han å sove 3 timer fra leggetid. Men om natta måtte det fortsatt pupp til for at han skulle sovne igjen.

Nå med nr 2 har jeg vært mer bevisst på dette, og hun er en helt annen når det kommer til søvn. Ikke at hun er noen sovebaby hun heller. Men hun har sovnet av seg selv fra hun var ganske liten og sovner aldri på puppen. Hun tar også smokk og har en koseklut hun er avhengig av. I forhold til broren er hun en drøm å legge. Men om natta kan hun være "flink" til å styre hun også :-/

Du kan så klart prøve å legge han på eget rom. Men faren er stor for at du må opp og inn til han flere ganger pr natt i begynnelsen. Så det kan med andre ord bli ganske urolige netter. Jeg ville forsøkt tilvenning i egen seng på deres rom først.

Lykke til. Det er tøft og vanskelig dette med søvn. Men det ordner seg i de aller fleste tilfeller til slutt.

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Som Babyønske sier; om han ikke klarer å finne søvnen selv, så hjelper det neppe så mye med eget rom. Trudde han fant søvnen selv jeg :) Hehe... Her brukte jeg halvannen måned på å avvenne ham fra å sovne med pupp i munn til han klarte å sovne i egen seng. Tålmodighet som gav gode resultater :) Etter det la vi ham på eget rom.

Skrevet

Er i samme situasjon, og har vært en god stund. Minsten er snart 10 måneder og har hatt egen seng på eget rom siden han var 4 mnd. Frem til ca 8,5 måneder sovnet han bare med pupp. Etter det har han lært å sovne selv (rett etter pupp vel og merke), men ikke i sin egen seng, det er enten på fanget til pappa eller ved siden av meg i senga våres. Når jeg begynte å jobbe bestemte vi oss for å samsove slik at jeg ikke skulle måtte stå opp om natta (mannen min går opp og henter ham).

For å kunne legge ham i senga si om kvelden må han puppes i søvn, ellers nekter han bare og holder seg våken til vi skal legge oss. Blir overtrøtt og hyperaktiv... de gangene jeg har prøvd å legge ham i senga si har han typisk for eksempel rukket å bæsje rett før han var på gli til å sovne så kan ikke si at jeg har gått 100% inn for det.

Det er slitsomt og jeg har ingen sikre råd, men det som hjalp i en periode var å ikke la ham sove så sent på dagen. 4-4,5 timer våkentid før legging funket i en periode rundt 7 mnd.

Jeg håper vel i grunn at det skal gå over av seg selv jeg da...når vi går over til 1 dupp i det minste.

Skrevet

Kanskje han rett og slett er litt overtrøtt, siden han sover så lite på dagen? Jeg merket ihvertfall her at det ble hyppigere oppvåkninger når snuppa var overtrøtt.

Det kan helt klart ha noe med søvnassosiasjon å gjøre også, som en over her nevner. Men noen barn "er" bare slik, dessverre, uansett hva man gjør. Storesøster var alltid veldig urolig og våknet X antall ganger gjennom hele kvelden, selv om hun sovnet så fint av seg selv i egen seng (hun måtte rett og slett bare vokse det av seg, ca 1,5 år gammel). De sliter med overgangen mellom dyp søvn og lettere søvn, som inntreffer hvert 30.-45. min sånn ca, og trenger derfor hjelp for å komme seg over "kneika".

Skrevet

Tusen takk for alle gode råd og tips. Han har bestandig sovet lite på dagtid, max 30 minutters dupper, og på det meste sov han 3x30 minutt. Nå prøver jeg å holde han litt lenger, og det ar hjulpet, han kan hvis jeg ligger sammen med han sove 1 time den ene luren. Og jeg legger meg ofte ned sammen med han den første lurer, da vi begge er mye våken gjennom natten. Jeg har ikke tenkt at trenger mere søvn da han er blid og fornøyd hele tiden mens han er våken, han er et stort smil hele tiden.

Oppvåkningen skjer hyppigst før jeg legger meg, når jeg har lagt meg er det ikke så mye, jeg merker det iallefall ikke så godt, men da er jeg jo rett ved siden av, og kan putte i smokken ved den første lyd. Så ammer jeg kanskje 2-4 ganger før det blir morgen, så det blir i perioden fra ca 01-07. Han får mye mat, grøt to ganger og et middagsglass og en posjon frukt hver dag, så han kan ikke være mere sulten. Er godt over percentilen sin på vekt.

Han ammer i søvn når jeg legger han, men han godtar nå å bli lagt av far også, men far er også hos han til han sovner.

Det er kanskje der vi må begynne, at han skal finne søvnen selv. Han har klart det to ganger på dagtid. Han ammes da, og sovner, men våkner når han hektes av, men har klart å sovne selv etter det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...