Gå til innhold

Forovervendt bilsete Maxi Cosi Priori 9-18 kg, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt et slikt sete brukt og lurer på om det er bra nok. Det er uten base og forovervendt. Brukt til 1 barn og ikke hatt ulykke. Jeg visste ikke at det var forovervendt før jeg kjøpte det. Undersøkte ikke nok

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener ingen forovervendte er bra nok da det er sinnsykt mye sikrere med bakovervendt. Men du må vurdere dette selv. Jeg ville prøvd å få solgt det, evt brukt det som ekstrasete og fikset et bakovervendt i stedet for.

Skrevet

Det var det jeg hadde på følelsen. Var nesten i ulykke i går, en pappskalle i motsatt kjøreretning som plutselig fant ut at han skulle snu, uten å tenke på min bremselengde på isen. Bilen bak meg hadde hode på rett plass og valgte grøften som heldigvis var der istedet for å kjøre i meg. Stoppet en hel billengde forran meg. Nifst. Heldigvis uten lillemor i bilen.

Skrevet

Det er ikke noe gærnt i forovervendt maxi cosi sete. Vi har også det til datteren vår.

Problemet er att folk ikke viser hva som skjer når man blir kollidert bakfra med bakovervent sete!

Det skjer nøyaktig det samme som de viser på film med forovervendt sete i kollisjon forfra..

Vi synes det beste og mest riktige var å velge dette sete!

I tilegg får barna beinplass (noe jeg mener er viktig!) og den kan også legges i nesten liggestilling, noe som er bra for barna når de skal sove =).

Skrevet

helt enig 23.14

Skrevet

Vi har dette setet og er kjempe fornøyd. Men vårt er fra 9-25 kg, ikke 9-18. Lillegutt sitter fint og høyt i det, og det kan vippes tilbake hvis han sovner. Veldig fornøyd :)

Skrevet

Ja, jeg ville også prøvd å få solgt det videre, hadde ikke tatt sjansen på å bruke det selv ihvertfall. Trygg Trafikk anbefaler alle barn å sitte bakovervendt til de er 4 år, fordi fart og skadeomfang er mye større ved frontkollisjoner enn ved en eventuell påkjørsel bakfra. Se denne videoen f.eks;

http://www.tryggtrafikk.no/Tryggest+bakovervendt.b7C_wJfWYe.ips

Skrevet

Jeg er enig det Lykkeli & gla sier. Trykket blir mye større ved frontkollisjon, og siden beina er såpass myke enda blir det voldsomt trykk på alle kroppsdeler (mellom alle delene av 5-punkts selen), spesielt hodet, og det er større sjanse for skade på barnet. Det er hovedgrunnen til at vi valgte bakovervendt sete. Pass også på at det er god sidebeskyttelse på setet i tilfelle dere blir påkjørt i siden.

Skrevet

Det skjer noe flere påkjørsler bakfra enn frontkollisjoner (ca 1400 vs 1000 i 2009), og det antallet skadde var hhv ca 2300 og 1900.

Men dersom man ser på antallet dødsulykker er det stor forskjell: 4 dødsulykker ved påkjørsel bakfra, med tilsammen 4 døde, og 67 frontkollisjoner med tilsammen 88 døde. Det vil si en død pr 575 skadde i påkjørsel bakfra, og en død pr 22 skadde i frontkollisjon.

Når to biler frontkolliderer har de fart mot hverandre. Ved påkjørsel bakfra står den ene enten stille eller har lavere hastighet enn bilen som kjører på, men uansett er det veldig sjelden at det er like store krefter involvert som ved frontkollisjon.

Se http://www.ssb.no/vtu/arkiv/tab-2010-01-15-06.html for statistikk/tall (jeg slo sammen type A+B og C+D) og http://www.tryggtrafikk.no/Er+bakovervendt+alltid+best%3F.b7C_wJfY3C.ips for litt mer informasjon.

Derfor velger jeg å prioritere sikring mot frontkollisjoner fremfor sikring mot påkjørsel bakfra når jeg velger barnesete.

Skrevet

Trygg Trafikk anbefaler at barn sitter bakovervendt så lenge som mulig, helst til fire år.

Konsekvensene er langt mer alvorlige ved frontkollisjoner enn påkjørsler bakfra, fordi man da som regel har høyere fart. Så argumentene over om påkjørsler bakfra holder ikke helt. I dette spørsmålet stoler jeg mer på Trygg Trafikk enn på mange synsere.

Og ungene trenger ikke å ha mulighet til å ha helt utstrakte bein for å sitte godt. Min jente satt bakover fram til fireårsdagen, det var først da hun passerte 18 kg og dermed trengte nytt sete. Og hun hadde ikke for dårlig plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...