Gå til innhold

Visste dere at det er 26% hodekjøtt av svin i ovnsbakt leverpostei fra Gilde?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er da ikke noe galt med hodekjøtt! Det er like mye svinekjøtt som det du finner på f.eks knokene.

Om dette skremmer deg bør du ikke lese innholdsfortegnelsen på spekemat...

Annonse

Hodekjøtt av svin er veldig godt kjøtt. Det var det sylte skulle lages av, og det gjorde også moren min for 25 år siden. Jeg syns ikke hodekjøtt er eklere enn feks bryst- eller leggkjøtt..

Takk!

Har igrunn blitt flink til å lese innhold etter å ha funnet ut hva MUK betyr, som det er i de aller fleste kyllingprodukter.

Jeg tenker at skinka er rent kjøtt, men hodet... det er bare for grotesk.

Bra dem skriver det bakpå, så kan hver enkelt velge!

Kjære deg, kjøttet på hodet er like mye kjøtt som det på ræva. Tenk kinn, panne, hake, hals osv. Det er ingen forskjell!

Skal du først være hysterisk, får du slutte å spise kjøtt.

Jeg vet jo det da.. Det skrev jeg jo også! Jeg snakka om hue vs. hue..

Hvorfor er det en delikatesse å spise det ene hodet, mens det andre er "kjempe ekkelt". Det var det som var poenget..

Hodekjøtt er også rent kjøtt! Kjære vene, hva tror du de gjør, tar med hjernen og øynene? Det er bare det kjøttet som sitter mellom huden og bena i hodet, ikke noe mer.

Dette VET JEG helt sikkert, siden jeg har laget deilig hjemmelaget sylte ved å koke et grisehode delt i to :-) Hjerne, øyne og ekle greier tar mann vekk og kaster før man koker. Æsj. Så koker man de to halve delene, og plukker kjøttet av bena og bruker til sylta. Er omtrent som å koke fleskeknoke til ertesuppe, hvis noen av dere har gjort det noen gang. Hjemmelaget hodesylte er sykt godt :-) Med sennep, nam!

Annonse

Takk gud for at de bruker hele dyret!

Hadde jeg fått vite at de kaster hodet, med alt kjøttet på fordi "hodekjøtt er jo ekkelt" så hadde jeg syns det var forkastelig. Skal man først ta livet av dyr så er det helt riktig at man bruker alt man kan, noe annet ville vært fryktelig dårlig bruk av ressurser.

Er dere helt på bærtur hele gjengen eller???

Det skal selvfølgelig ikke være hodekjøtt i leverpostei. Det kalles å lure kundene. Oppskriften på leverpostei består av lever + spekk.

Når leverpostei tynnes ut med så mye som 26% kjøtt synker selvsagt jernnivået betraktelig i forhold til om de hadde laget den slik den skulle være. Hode eller ræv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...