Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg litt her? Ang vikariat og sykepenger...

Anbefalte innlegg

Jeg er i ett vikariat som går ut 31.12.2011 og lurer på om noen vet om jeg får sykepenger hvis jeg feks skulle bli sykmeldt etter at kontrakten min er ute? HAr da ingen jobb og må bare ta på meg tilfeldige vakter i den barnehagen jeg jobber i...Men hvis jeg skulle bli sykmeldt etter at kontrakten er ute har jeg da rett på sykepenger eller må jeg da være i jobb? Kjenner at bekkenet mitt begynner bli vondt så er litt redd for at det skal streike helt etter jul og jeg ikke har rett på penger...

Fortsetter under...

Hei

Sykemeldingen din MÅ komme FØR arbeidsforholdet ditt er ferdi for at du skal ha krav på sykepenger. Helst 16 dager før, om du skal ha sykepenger fra arbeid, ellers får du ingen ting de første 16 dagene, og så betaler nav sykepenger på lik linje med mnd utbetalingen din slik den var da du jobbet, og frem til du går ut i permisjon. Det er kanskje greit og sjekke om du burde vært sykemeldt, for ikke å gå helt uten krav på noe frem til perm start, spesielt om bekkenet krangler nå.

Lykke til

Dette er helt feil 11:46

Hvorfor svare når du ikke vet?'

Dersom du har rett på sykepenger så er det en forutsetningen for retten til sykepenger at du blir sykemeldt mens du er i et arbeidsforhold.

Men det er ikke et krav at du blir sykemeldt 16 dager før for at du skal ha rett på sykepenger de første 16 dagene.

Dersom ditt arbeidsforhold opphører i arbeidsgiverperioden tar nav over fra dagen etter, selv om dette er f. eks dag 2 av sykemeldingsperioden.

Når det er sagt så er det ikke en selvfølge at du har rett på sykepenger frem til permisjon. Det kommer an på varigheten av vikariatet ditt.

Er det under 6 mnd opphører retten fra dagen etter arbeidsforholdet var avtalt å opphøre. Evt kan du ha rett etter dagpengegrunnlaget.

Dersom du blir sykemeldt etter at vikariatet ditt er over, men innen 4 uker etter - kan du ha rett på sykepenger etter en "nødparagraf". Dette gir imidlertid en dårligere dekning, men kun 65% av poengegrunnlaget ditt (snitt av tre siste år) fra 15. dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...