Gå til innhold

Flere med svangerskapsdiabetes?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Heisann. Jeg fikk også påvist svangerskapsdiabetes for etpar dager siden ved en glukosebelastning på legekontoret.

Fordi jeg er sterkt overvektig tok jeg en glukosebel. allerede i uke 18, men da hadde jeg helt normale og fine verdier.

På en ultralyd i uke 27 ble babyen i magen estimert til å ligge 26% over gjennsomsnittet, og veide ca 1450 gram, så gynekologen ville at jeg skulle få tatt en ny glukosebelastning i løpet av kort tid.

Den nye belstningen viste en 2-timersverdi på 10,4 mmol (10 uker tidligere lå den på 6,2), og det må jeg si var en gedigen nedtur.

Jeg har vært superflink i hele svangerskapet og har ikke lagt på meg. Og nå må jeg visst stramme enda mer inn og nekte meg selv all form for kos. Det blir en festlig jul, må jeg si. *trist*

Vel, vel.. Jeg venter også på inkalling på poliklinikk og er spent på om jeg må til med insulin, eller om det kan styres ved kosthold og målinger.

Hvordan lå dine verdier an på glukosebelastningen?

Hva slags endringer i kostholdet ser du for deg at du må gjøre?

Dette åpner jo plutselig opp for en hel masse tilleggsgreier.. blant annet induksjon før termin om babyen blir for stor.. Noe jeg absolutt ikke vil pga tidligere fødselstraumer med induksjon som endte med hastesnitt..

Jeg fikk påvist for høyt blodsukker i forrige svangerskap (uke 26), men rakk bare å ha første timen hos ernæringslege før jeg ble ekstrem- prematurmor (27+3). Det hadde forøvrig ikke noe med mitt litt høye sukker å gjøre - den gangen var 2timersverdien 9,2. Jeg hadde et såkalt risikosvangerskap med tvillinger.

Da jeg ble gravid igjen nå, var det jeg selv som sjekket blodsukkeret mitt i uke 12 tror jeg det var. Da var det fastende på litt over 8. Jeg la dermed om kostholdet mitt, kutta ut "alt" med sukker i, og satset på mye mindre karbohydrater. Gikk ned åtte kilo på et par måneder - og har holdt den vekta sida da.

Blodsukkeret mitt svinger litt, uten at jeg helt klarer å finne noen rytme, det fastende kan være over 7, selv om jeg er sikker på at jeg har passet meg både til middag og kvelds dagen før, mens etter at jeg har spist middag i spesielle anledninger og "skeiet" ut med litt dessert, så kan det være under 7 to timer etter mat. Føler det skal bli godt å få litt kostholdsveiledning!

Jeg er nå i uke 25+1, og hadde ul for et par uker siden, og da var størrelsen på babyen helt i samsvar med alderen, så det var godt! Jeg startet glukosebelastningen med verdi på 6,8, og etter to timer var den på 12,6... så det var vel ingen tvil.. Jeg håper jeg slipper insulin - men regner med at jeg må stramme inn enda mer.. Men igjen syns jeg det skal bli godt å få litt mer kjøtt på kunnskapen min om dette. For jeg har jo skjønt at ting som er såkalt sukkerfrie, allikevel kan påvirke blodsukkeret mye (alt man spiser gjør jo det, men det er vel forskjell på hvor hurtig det skjer).

Vi får tenke på at vi har verdens beste inspirasjon til å tukte oss selv litt. Vet du hvordan blodsukkeret ditt er når du ikke er gravid, da? For legen min mente at når jeg hadde for høyt blodsukker såpass tidlig i svangerskapet, så mente hun at det kunne være at jeg låg i faresonen for å utvikle diabetes2. Hun mente at svangerskapsdiabetes ikke ville vises så tidlig i svangerskapet som jeg sjekket det..

Så jeg er liksom litt forberedt på at kostholdsomleggingen min må være mer eller mindre permanent - ikke bare de fire månedene som er igjen av svangerskapet..

Jeg har aldri tatt noen glukosebelastning før i dette svangerskapet, så jeg vet ikke hvordan jeg ligger an til vanlig. Tror ikke det har vært noe problem tidligere iom at verdiene mine var så fine tidligere i svangerskapet.

når det er sagt er jeg jo uansett ekstremt utsatt for å utvikle type2 uansett. Jeg har en BMI på over 40, faren min hadde type2, flere av besteforeldrene og oldeforeldrene mine har hatt det.. Så det er klart at noe nå må gjøres, for nå stiller jeg ko enda svakere enn før.

Syns foreløpig dette er noe skikkelig dritt. Ikke fordi jeg må spise sunt, men fordi jeg må gjøre det HÈLE tiden, og selv når jeg gjør det hele tiden kan det allikevel være problemer med blodsukker og babyens vekst. Føler at jeg har mistet helt kontrollen her, og håper at jeg kommer fort inn på poliklinikken på sykehuset for oppfølging og planlegging av svangerskapet videre.

Skjønner godt frustrasjonen din! Det er en stor tanke det å skulle venne seg til en livsstilsendring - og det er en vond tanke at man ikke kan være verdens beste rugekasse for babyen i magen..

Krysser fingre for at du får like fort time som jeg fikk. Jeg tok glukosebelastning på tirsdag, fikk telefon fra henvisende lege onsdag, og telefon fra poloklinikken på fredag, med spørsmål om jeg kunne komme og ta noen blodprøver samme dag - fordi jeg får time på førstkommende mandag. Så her går det hvertfall unna i svingene!

God helg - og lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...