Gå til innhold

Ved valg av valp..den roligste eller den med mest fart i??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg valgte den roligste i kullet og har ikke angret. En snillere hund skal man få lete lenge etter..

Skrevet

Jeg ville satt med ned sammen med alle valpene i kullet, for å se hvilken valp som tok kontakt og var sosial. Føler nesten at valpen skal "velge" deg, hvis du skjønner hva jeg mener?

Skrevet

Kanskje denne gutten jeg har sett på som er så aktiv bare er det fordi den er omringet av 8 valper til?:) moren og faren er ihvertfall veldig rolige:)

Skrevet

Hvilken valp du bør velge spørs på hva den skal brukes til.

Aktivt konkurranse hund=aktiv

Familiehund=rolig

Skrevet

Selger bør kunne fortelle deg hvilken av valpene som er rolig og hvilke som er aktiv, så er det bare å velge seg en

Skrevet

Sier meg enig med 18:08; det må du se i sammenheng med hva hunden skal brukes til. Feks vil en brukshund (ettersøk, jakt, LP, agillity, gjeter) som ikke viser initiativ og som er veldig tilbaketrukken ikke klare å gjøre jobben sin. Da tar man den tøffeste og former det til å bli både tøff og lydig. Skal man ha en annen type brukshund som feks terapihund, eller førerhund tar man ut de hundene som ikke er for bråkjekke, men heller ikke gjemmer seg bort. Skal hunden være sofavarmer og bare selskapshund kan man fint ta en mer tilbaketrukken hund. Men uansett hva man skal bruke hunden til skal man være obs på mentaliteten til de som er tilbaketrukne. Det er forskjell på å være sunt skeptisk, og å være nervevrak. Noen valper er rett og slett for redde og engstelige til at de egner seg til å ha i feks en familie med barn, eller som brukshunder av noe som helst slag. En valp kan godt være tilbaketrukket. Men om du setter deg ned på gulvet midt i hundeflokken bør alle valpene vise interesse og lyst til å oppsøke deg. Noen bruker lengre tid. Men dersom en valp bare gjemmer seg bort, og ikke tør ta kontakt etter noen ganske få minutter har man egentlig et klart og tydelig tegn på at valpen har litt for mye engstelse. Og engstelse kan gi seg utslag i feks aggresjon, ukontrolerbar blære, matvegring osv. Så jeg anbefaler nok å ta en rolig, men nysgjerrig valp, en som tar kontakt og viser interesse for deg og leker og for de andre valpene, men kanskje ikke er den som er tøffest og leker villest.

Skrevet

Som familiehund ville jeg ikke valgt hverken den roligste eller den villeste.

Den villeste er ofte ganske dominant og kan bli vanskelig å håndtere, særlig for barna i familien. Det er ikke alltid så greit med en hund som stadig skal teste grenser og "prøve seg".

Men dere vil heller ikke ha en engstelig og tilbaketrukket hund, de kan bli både nervøse og bjeffete.

Jeg ville observert hundene en stund, sett hvordan de oppførte seg mot hverandre og mot deg som har satt deg ned midt i flokken. Jeg ville valgt en sosial og glad hund, men ikke den mest dominante og "villeste".

Skrevet

Velg den du føler er rett for dere :) Uavhengig av om den er rolig eller mye fart i. Hvordan den blir hjemme vet du ikke uansett. De har forskjellig rang i valpeflokken også. Så velg den du/dere liker best :)

Lykke til! Det er kjekt med valp i hus <3 Men jammen er det mye arbeid med de søte små nøstene også.

Skrevet

18:54 igjen:

Vår hund var HYPER når han var liten!! Trodde nesten ikke det var håp ;) Men nå er han en rolig og snill hund :)

Skrevet

Jeg pratet masse med oppdretter før vi kom på besøk. Så hun hadde på en måte valgt ut en valp hun mente ville passe for oss utifra det, og hun traff blink :)

Selv om en valp er helt speedo når du er det, betyr det ikke at det er den roligste i kullet. Og omvendt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...