bolla12 Skrevet 7. desember 2011 #1 Skrevet 7. desember 2011 Er så usikker på hva jeg kan gjøre... Har vært sykemeldt i 7 uker nå, og har en uke til før den går ut...altså 8 uker sykemelding. Dette pga at jeg har vært ekstremt kvalm og kastet opp fra rundt 0600 til ca 1200 omtrent hver eneste dag. Har jeg hatt èn bra dag, da har jeg som regel prøvd å få gjort noe i huset, eller vært litt sosial. MEN, da ligger jeg strak i tre dager etter det igjen. Startet opp i ny jobb i august, og ble gravid en mnd etter. Formen har vel tatt seg opp litt, men kaster fortsatt opp. Saken nå er at bekkenet mitt har begynt å skrante. Vasker jeg huset så kan jeg bare innta sofaen resten av dagen. Skal jeg gå fra stua og inn på kjøkkenet så halter jeg avgårde. Føler jeg bare syter og klager, men det er mitt andre svangerskap der det bare er oppkast og elendighet. Men barnet er svæææært etterlengtet og vi gleder oss veldig, Skulle bare ønske jeg kunne nyte det litt mer. Føler meg ikke klar for jobb igjen når det er vondt bare å løfte på foten. Det tar meg 30 min i oppoverbakke til jobb, og med snøen som er kommet nå så blir ikke det enkelt....og jobber på småbarnsavdeling i barnehage med mye løfting hele dagen. Føler jeg har flytta inn i kroppen til en 80 åring.
Mammaen til Turid Skrevet 8. desember 2011 #2 Skrevet 8. desember 2011 føler du deg ikke klar til jobb igjen, begynner du ikke på jobb igjen (evt. bare delvis tilbake..) du har et barn i magen du skal ta vare på, og deg selv - det er faktisk det viktigeste nå. og du må gi beskjed på jobb at du ikke skal løfte for mye pga graviditeten. (er de en IA-bedrift er de pliktig til å tilrettelegge så langt det går..!!) men lykke til uansett
Solbæra Skrevet 8. desember 2011 #3 Skrevet 8. desember 2011 Jeg har også vært sykemeldt i 6 uker pga voldsom kvalme og er sykemeldt frem til jul. Er 15+6 uker på vei og har kastet opp de siste 8 ukene. Spyr normalt et par ganger etter hvert måltid og har derfor gått ned 4 kg, men magen bare vokser. Man blir utrolig sliten. Det er ingen vits i å gå tilbake i jobb før man føler seg bedre, det vil hverken du eller arbeidsgiver tjene noe på, mener nå jeg. Hvilken nytte har vi egentlig på jobb når vi bare spyr eller ikke klare å bevege oss skikkelig. Bedre å ta tiden som den kommer, ta vare på barnet og prøve å nyte tiden så godt som mulig, selv om det virker vanskelig store deler av tiden ) Jeg tror ikke du bør ha dårlig samvittighet ovenfor arbeidsgiver eller de rundt deg. Det er du og barnets helse som er det viktigste nå.
bolla12 Skrevet 8. desember 2011 Forfatter #4 Skrevet 8. desember 2011 Herregud...skal ikke mye til før tårene renner kjenner jeg. Sipper bare jeg ser folk faktisk støtter opp om dette. Veit alle sier man skal tenke på seg selv og barnet, men jeg er av typen som bryr meg veldig om hva andre sier. Og har vel egentlig ganske grei panikk for at de på jobb skal "prate" om meg. Som jeg har sagt til andre her inne. Når vi drev på med prøverørsrundene så var alle "plager" velkomne, bare vi ble gravide. Men det er jammen ikke kjekt å gå rundt og føle seg helt forferdelig både fysisk og psykisk til alle døgnets tider...da blir man fort negativ til det meste. Tusen takk...dere er supre damer.
OptimistHoppa Skrevet 8. desember 2011 #5 Skrevet 8. desember 2011 Jeg kjenner meg veldig igjen i situasjonen din. Jeg har vært 100% sykmeldt siden 6+1 og er nå 12+4, dvs snart 7 uker. Jeg sliter også med veldig kvalme og mye oppkast. Merker ingen bedring og innser at jeg ikke klar for å dra på jobb igjen på mandag, så må forlenge sykemeldingen Siden "alle" er kvalme og "kaster opp litt", så sliter jeg litt med å få forståelse for sykemelding blant noen venner og familie. Ikke så mange som sier noe, men får stadig vekk: "du jobber INGENTING??!" Lite forståelse for at plager som kvalme og oppkast er individuelt. Jeg har ikke mulighet til å jobbe når jeg mer eller mindre hele dagen sitter og kjemper med en altoppslukende kvalme. I tillegg spyr jeg veldig spontant og kan ikke ha spybøtta mer enn 1 meter unna meg til enhver tid Ifbm. med forlengelsen av sykmeldingen nå så skal jeg fortelle på jobb hvorfor jeg er sykmeldt og er veldig nervøs for reaksjonen... (ikke at jeg har noe valg uansett, men vi jenter er vel sånn ) PS - jeg har også begynt å kjenne litt på bekkenløsningsplager de siste dagene, så frykter jeg også får dette på toppen av alt :/ Håper det blir noe tid igjen etter hvert i dette svangerskapet til å "gløde" og føles seg "gravid og flott" ;=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå