Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #1 Skrevet 7. desember 2011 Sønnen min ønsker 1700 kroner i lommepenger i måneden, men mener ikke de pengene skal gå til annet enn snop, mat i kantina på skolen, kino, musikk ++ han mener i tillegg vi som foreldre må betale for klær,skikort og ellers andre utgifter. Han får i tillegg mobilutgiftene dekt av oss, fri familie innen familien, men han ringer oss som oftest for og tigge penger. Er sønnen vår i ferd med og bli urimelig og bortskjemt?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #2 Skrevet 7. desember 2011 Eh.... Hvor i all verden har han hentet den summen fra? Så masse i klatrepenger?? Dere har skjemt han bort allerede, siden han tigger penger og får. Min er 12 men får 200 kr uken til godte, disco eventuelt leker. Har årskort på badeland, og vi gir max 150 kr i mobilkort pr,mnd. For disse 200 kr må han jobbe og gjøre leksene. Trekker av penger når han ikke gjør pliktene. Vi betaler alt utenom. Men kommer aldri til å få 1700 kr mnd i klatrepenger. Mange voksne har ikke råd til å bruke så mye på SEG SELV.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #3 Skrevet 7. desember 2011 I helvete for en snørrunge!!!!! På tide å finne seg en jobb da eller?? Noe klarer han å finne. Mine to eldste gutter har vært trenere for de yngre partiene i klubben- hvor de utøver idretten sin. Og det tjener de penger på..Spare bursdags og julepenger kanskje? Og lære drittungen økonomi,? Luxusfellen next sier jeg bare.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #4 Skrevet 7. desember 2011 Hvor mange timer i måneden må du jobbe for å gi ham alt det dere gir ham? Det høres utrolig bortskjemt ut!
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #5 Skrevet 7. desember 2011 1700 kroner, er du gal??? Han høres vanvittig bortskjemt ut, og dere må skjerpe dere før hans forhold til penger er helt ødelagt! Jeg fikk riktignok 800 kroner i mnd selv når jeg var 14 år (15 år siden), men da vasket jeg hele huset på 200 kvadrat annenhver helg, og laget middag to faste dager i uka! Og det hadde jeg IKKE vondt av; deilig å vite hvordan man skal lage mat og gjøre rent når man flytter hjemmefra.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #6 Skrevet 7. desember 2011 Dette synest jeg var mye forlangt. Har ikke tenåringer selv enda, men de jeg kjenner som har tenåringsgutter/jenter, de får rundt 600-800 pr mnd i lommepenger, og det skal da dekke både snop, kino og andre ting de vil være med på. Telefon og klær får de utenom lommepengene
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #7 Skrevet 7. desember 2011 Jeg fikk også 800 kr mnd , for 20 år siden. Var masse penger, og dobbelt av det som var vanlig den gang som ung tenåring der jeg bodde. MEN jeg måtte jammen jobbe for pengene. Vasket to store hus hver uke, hjalp til med middagslaging og måtte ta oppvasken etter middag hver dag i ukedagene. Og sette på vaskemaskin, og hjelpe til å stryke klær. Men de 800 kr var mine egne klatrepenger, jeg slapp å kjøpe klær, godte, kino for pengene. Jeg mener han bør ha en god del plikter for den summen der! Mye mer enn hva det som er normalt. Snakk med vennenes foreldre og hør.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #8 Skrevet 7. desember 2011 Oj. Jeg fikk 200 kr i mnd for 21 år siden. Jeg laget mat to ganger i uken, vasket ett bar, alt av ganger, tok ut søppel, vasket og ryddet mitt rom + etter meg ellers i huset og hjalp til med å brette og vaske klær. Hvilke unger er det dere oppdrar?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #9 Skrevet 7. desember 2011 ehhhh.. har du tenkt å gi etter ang den summen? Og de kravene? jaja.. ikke rart de blir bortskjemt, sier jeg bare....... Her har 800 i månedslønn vært standard, men endrer seg littegranne år for år(konsumprisindeks og alt det der). for 1700 skal et barn holde seg med alt av fritid og klær i tillegg til snop og dill. Er du gal? Han kan da ikke ha nesten 2 000 til bare tull!
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #10 Skrevet 7. desember 2011 Himmel og hav, 1700 kr? Er du helt spinnvill? Jeg fikk 200kr uken for 10 år siden, da var jeg 14. Det skulle dekke all "luksus" jeg ikke trengte, men som er moro likevel da. Kino, klubben, sminke osv. For dette måtte jeg støvsuge hele huset en gang i uka og vaske badet en gang i uka. De gangene jeg ikke gjorde pliktene mine fikk jeg reduserte lommepenger. Fikk også 150 kr i mnd i kontantkort, og når det var tomt måtte jeg pent vente til ny runde med påfyll, eller bruke egne penger.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #11 Skrevet 7. desember 2011 Først må jeg få si til dere som kaller hi's sønn for drittunge og det som værre er, hva feiler det dere egentlig? Han kan da være en flott og kjekk gutt selv om han prøver å forhandle seg til en svært gunstig ukelønnavtale:) Min 14 åring får 200 kr uken, det skal dekke sminke (jente, ja), kino, kafe og annet "dill". Heiskort, klær, telefon osv dekker vi. For de pengene hjelper hun til når det trengs, men har ingen faste plikter.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #12 Skrevet 7. desember 2011 TENK om du hadde hatt 4 unger og alle hadde "krevd" 1700 kr hver PLUSS at du skulle dekke alle klær + alt av mat. Hmm.. jeg fikk aldri egne lommepenger, vi (4 søsken) fikk 1 sjokolade hver + potetgull og 1,5 l brus på deling hver lørdag. Klær dekte mamma for oss. Utover dette så fikk vi kun ekstra ting og tang (gaver) til jul og bursdag. Kino fikk vi kanskje råd til 1 gang i halvåret og da dro hele familien =) Koselig =) Mobil fikk jeg ikke før konfirmasjonen, og den betalte jeg selv. Musikk lastet jeg ned. Mat i kantina kunne jeg glemme, med unntak kanskje 1 gang i mnd når de hadde noe ekstra godt. Her var det hjemmelaget niste for det var billigst.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #13 Skrevet 7. desember 2011 18:28 her igjen. Hvis det har noe å si når jeg vokste opp så kan jeg si det såpass at jeg var 13 for 8 år siden... Jeg er altså 21 år nå. Så trodde ikke penger hadde økt noe særlig i verdi på disse årene..
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #14 Skrevet 7. desember 2011 18.16 Hvorfor har ikke ungen din faste plikter? Du vet hun vil bli en byrde for andre når hun flytter ut fra dere.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #15 Skrevet 7. desember 2011 22.08 Mine voksne unge har heller aldri hatt faste plikter, men klarer seg på egen hånd både med økonomi, mat og hus nå som 20 og 22 åringer. Det er ikke faste plikter som skaper en fornuftig ungdom;-)
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #16 Skrevet 7. desember 2011 Hvorfor i all verden får ungene penger for og gjøre lekser? eller fks rydde romme. Det er deres rot og ansvar for egen læring at de ikke burde få betalt for og gjøre lekser og rydde rommet sitt.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #17 Skrevet 7. desember 2011 Vet ikke om jeg tror på deg. Jeg har bodd i kollektiv med slike ungdommer som ikke har hatt plikter hjemme. Det var ikke mye moro.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #18 Skrevet 7. desember 2011 Fikk kun 30 kr i lommepenger av mine foreldre for 8 år siden da jeg var 13. men dette var helst lørdagsgodtpenger som vi kunne velge og spare hvis vil ville. Men jeg passet barn og hadde fast 2000 kr hver mnd for han ene som jeg passet fra mandag-fredag 3-4 timer hver dag og ellers fikk jeg penger der uten om når jeg satt barnevakt og andre plasser som jeg satt barnevakt. Men ellers mener jeg lønn burde bli variert utifra hva de gjør og hva foreldrenne har råd til og betale. om de mener det er for lite får de finne annen jobb hos andre fks.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #19 Skrevet 7. desember 2011 Datteren vår på 13 år er ansvarlig for egen inntjening. Dvs. at vi har diverse oppgaver her i huset som vi har satt faste summer på. Hvis hun vil tjene penger så må hun gjøre oppgavene, gjør hun dem ikke gjør vi de selv, uten bråk og mas. På slutten av uken regner vi ut hvor mye hun har tjent og gir henne ukelønn deretter. Dette har ført til at hun har blitt mye flinkere til å bidra her hjemme, det har blitt mye færre konflikter når det kommer til plikter og ukepenger siden hun egentlig bestemmer selv hvor mye penger det blir på slutten av uka. Utenom dette får hun 200 kroner i mnd til telefon, vi kjøper alt av gaver til venninner (bursdag og jul), og hun får penger når det er noe spesielt som skjer. 1700 kroner i mnd høres helt horribelt ut, men jeg vet jo at 13 åringer noen ganger kan ha skyhøye forventninger og stadig prøver seg i håp om å vinne igjennom med sine argument. ) Hurra for puberteten!!
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #20 Skrevet 7. desember 2011 Hvis det var svar til meg, så joda de klarer seg veldig fint. Eier sine egne hus, har faste jobber, og tjener mer enn meg og faren;-) Holder sine hjem pene og rene, ordner økonomien selv og fikser ellers det som hører med i en husholdning. Men det er jo ikke slik at de ikke bidro hjemme. For det gjorde de. Men vi satte ikke opp faste plikter. Med vår måte å gjøre ting på, opplevde vi at ungdommene ble mer selvhjulpne og tok ansvar der de så det trengtes. Men vi har alle våre forskjellige måter å oppdra barn på, og det er ikke sikkert vår måte å gjøre ting på, hadde fungert for andre barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå