mimmitiltre Skrevet 7. desember 2011 #1 Skrevet 7. desember 2011 og som ikke har fortalt det på jobben ennå (at dere er gravide altså). Er et sted mellom 9-12 uker og er vanvittig kvalm, men har nettopp begynt i ny fast jobb og er derfor litt redd for hvordan lederen min tar nyheten..vet dere hvor lenge man kan være sykemeldt før man bør fortelle sin leder årsaken? er hjemme på 3 dag nå..huff, dårlig samvittighet..
lillenims Skrevet 7. desember 2011 #2 Skrevet 7. desember 2011 Du MÅ vel aldri fortelle grunnen til sykmelding, men om du er sykmeldt lenge så må det avholdes møte mellom arbeidsgiver, deg, NAV og legen, og da blir det fort kunstig om dere ikke sier grunnen På den annen side tror jeg det er såpass lenge til sånt møte at magen rekker å bli synlig først Fra spøk til alvor. Du trenger ikke fortelle grunnen til sykmelding til noen, andre enn legen din. Om det er egenmelding du bruker nå så er det begrenset hvor lenge du kan være hjemme før du du får sykmelding fra lege (antallet dager avhenger av om det er IA-bedrift eller ikke). Dersom jeg var sjef så ville jeg ikke reagert om du sa du hadde influensa eller noe slikt i noen dager, selvsagt forutsatt at du ikke er i så god form at du løper på shopping på ettermiddagen og treffer sjefen der. Det er jo ganske vanlig at man sier hvorfor man er syk, og "jeg er ikke helt i form" lyder litt vagt etter en stund. Om det vedvarer så ville jeg nok ha fortalt den egentlige grunnen til sjefen likevel, selv om det er litt "tidlig" (men en del andre steder er det faktisk 9 uker som er den "magiske" grensa). Det er begrenset hvor mange ganger du kan si du har influensa med tilbakefall uten å være halvsyk på de "friske" dagene imellom... Sjefer reagerer som regel fint på slikt - selv om det er upraktisk med ansatte som får barn, så er det tross alt noe man må regne med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå